Achtergrondinfo

Nieuwsbrief mei 2017

Op maandag 5 juni, Tweede Pinksterdag, begint om 16.30 uur een concert met een mooi programma van koorwerken, een selectie uit de mooiste oratoria uit de muziekgeschiedenis. Solist Bas Kuijlenburg zingt enkele solo's. Het koor van ca. 100 zangers en zangeressen uit het hele land staat onder leiding van dirigent Martin van der Brugge. Het Haydn Strijkkwintet vormt het begeleidingsensemble met medewerking van organist Gerrie Meyers. De kerk is een half uur voor aanvang van het concert open. Kinderen tot 12 jaar gratis toegang!

Hier kunt u toegangskaarten bestellen à € 10.

Er zijn ook nog enkele deelnemerskaarten beschikbaar voor deze scratchdag. Voor € 35 zingt u een hele dag mee met ons programma van Meesterlijke Oratoria. We hebben ook nog de bladmuziek en speciaal ingezongen oefen-cd’s op voorraad, voor als u zich thuis wilt voorbereiden.

Bent u nog niet eerder in de Amsterdamse Dominicuskerk geweest, dan wacht u een aangename verrassing: deze kerk is van binnen namelijk bijzonder fraai gedecoreerd. De neogothische architectuur van de beroemde architect Pierre Cuypers biedt ruimte aan prachtig houtsnijwerk, ramen en tegelwerk, die samen een bijzondere sfeer creëren en, niet onbelangrijk, een fijne akoestiek leveren! De Dominicuskerk ligt aan de Spuistraat op loopafstand van het Centraal Station Amsterdam.

 


Help ons met verspreiden van flyers en ontvang korting! Foto flyers verspreiden website
Draagt u Sing Along Events een warm hart toe?
Wanneer u ons helpt flyers te verspreiden, dan ontvangt u van ons korting op het bedrag van deelname voor één van onze evenementen.
U kunt flyers in de plaatselijke supermarkt ophangen, neerleggen in de buurtbibliotheek of meenemen naar uw koor. 
Stuur ons een mail met uw adresgegevens naar  Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.  en dan sturen wij u een enveloppe met 3 x 50 flyers toe. Wilt u meer flyers verspreiden, geeft u dit dan aan. Als dank ontvangt u van ons een kortingsbon voor één van onze evenementen.

 


 

 

Nieuwsbrief april 2017

Bas Kuijlenburg studeerde sociale wetenschappen en schoolmuziek voordat hij aan een studie solozang begon aan het conservatorium in Utrecht. Na zijn examen in 1992 vervolgde hij zijn lessen onder meer bij de gerenommeerde Nederlandse bas Pieter van den Berg. Al snel bouwde hij een uitgebreid concertrepertoire op met Bach Cantates en Passiewerken, Mendelssohns Elias en de Carmina Burana als succesvolle hoogtepunten. Ook de Mirror of Perfection van Richard Blackford maakte veel indruk. In het Artopera Wettbewerb 2013 in het Duitse Frankfurt am Main behaalde Bas een finaleplaats. Momenteel is Bas Kuijlenburg naast zanger ook actief als dirigent. Zo dirigeerde hij onlangs de Matthäus Passion. Binnenkort zal hij te horen zijn als Zaccaria in de opera Nabucco in een grote productie in Leiden (27 en 28 mei). De sympathieke zanger heeft een overvolle agenda, daarom zijn we erg blij dat Bas tijd heeft gevonden om op Tweede Pinksterdag te soleren in ons programma Meesterlijke Oratoria. Wist u al dat Bas Kuijlenburg ook te horen is op onze ingezongen oefen-cd's?

Bent u nog niet eerder in de Amsterdamse Dominicuskerk geweest, dan wacht u een aangename verrassing: deze kerk is van binnen namelijk bijzonder fraai gedecoreerd. De neogothische architectuur van de beroemde architect Pierre Cuypers biedt ruimte aan prachtig houtsnijwerk, ramen en tegelwerk, die samen een bijzondere sfeer creëren en, niet onbelangrijk, een fijne akoestiek leveren!

De meezingdag Meesterlijke Oratoria gaat van start vanaf half tien en u repeteert tot ongeveer 4 uur 's middags. Om half 5 begint het concert. Bent u niet in staat om zelf mee te zingen tijdens de Pinksterscratch, dan kunt u wellicht als luisteraar ons eindconcert meemaken. Voor luisterkaarten, klik hier.

 


Help ons met verspreiden van flyers en ontvang korting! Foto flyers verspreiden website
Draagt u Sing Along Events een warm hart toe?
Wanneer u ons helpt flyers te verspreiden, dan ontvangt u van ons korting op het bedrag van deelname voor één van onze evenementen.
U kunt flyers in de plaatselijke supermarkt ophangen, neerleggen in de buurtbibliotheek of meenemen naar uw koor. 
Stuur ons een mail met uw adresgegevens naar  Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.  en dan sturen wij u een enveloppe met 3 x 50 flyers toe. Wilt u meer flyers verspreiden, geeft u dit dan aan. Als dank ontvangt u van ons een kortingsbon voor één van onze evenementen.

 


 

Nieuwsbrief maart 2017

L'Enfance du Christ van Hector BerliozHector Berlioz Oratorium

Hector Berlioz (1803 – 1869) zou arts worden, net als zijn vader. Maar toen hij eenmaal in Parijs aankwam en daar kennismaakte met opera, kon hij niet anders dan zijn hart volgen en ging hij aan het conservatorium studeren om componist te worden. Beroemde werken van zijn hand zijn onder andere de Symphonie Fantastique (1830), Romeo et Juliette (1839) en La Damnation de Faust (1846). Berlioz geldt als één van de meest ‘romantische’ componisten, en dat slaat niet zozeer op zijn ingewikkelde liefdesleven (hij werd regelmatig tot over zijn oren verliefd op vrouwen die niet bij hem en zijn levensstijl pasten), maar op de kenmerken die hij belangrijk vond: hartstochtelijke expressie, innerlijke gloed, ritmische kracht en een element van verrassing. Berlioz deinsde niet terug voor een forse bezetting. Zo schreef hij een Requiem met vier extra kopersessies en 16 pauken, en een opera over de Aeneis van Vergilius waarvan de uitvoering niet op één avond paste en daarom in tweeën moest worden gesplitst.

Hector Berlioz liet zich niet alleen gelden als Romantisch componist, maar dirigeerde ook en schreef daarnaast recensies. Zijn pen was scherp maar altijd humoristisch. Een deel van zijn boeken is in het Nederlands vertaald, waaronder zijn bundel ‘Avonden met het orkest’ en zijn lezenswaardige memoires, die ook al in twee delen verschenen.  

Ook voor het Kerstoratorium, L’Enfance du Christ, schreef Berlioz zelf zijn teksten. Door niet gebonden te zijn aan de vaste Bijbelteksten kon hij ook in dit werk meer romantische expressie kwijt. Het oratorium is dan ook een verrassend veelzijdig werk, operawaardig bij vlagen maar ook met zeer intieme solo’s. Het herderskoor neemt een mooie positie in binnen het werk en combineert een groot koor met een breekbare melodie. Dit nummer hebben wij dan ook op het programma van Meesterlijke Oratoria gezet dat wij op maandag 5 juni gaan uitvoeren.   

Het repertoire van Meesterlijke Oratoria is bij sommigen van u al enigszins bekend: het was het thema van het nazomerzangweekend in Almen in augustus 2016. Naast het herderskoor uit Berlioz oratorium staan delen uit klassieke oratoria als Messiah van Händel en Jahreszeiten van Haydn op het programma, evenals werken van Edward Elgar en Karl Jenkins.   

Iedereen die deze meesterlijke muziek wil meezingen en met orkest en solist uitvoeren in de prachtige Dominicuskerk is van harte welkom op 5 juni 2017, tweede pinksterdag, in Amsterdam.

U kunt zich hier inschrijven.

Hier vindt u het volledige programma.

 


Help ons met verspreiden van flyers en ontvang korting! Foto flyers verspreiden website
Draagt u Sing Along Events een warm hart toe?
Wanneer u ons helpt flyers te verspreiden, dan ontvangt u van ons korting op het bedrag van deelname voor één van onze evenementen.
U kunt flyers in de plaatselijke supermarkt ophangen, neerleggen in de buurtbibliotheek of meenemen naar uw koor. 
Stuur ons een mail met uw adresgegevens naar  Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.  en dan sturen wij u een enveloppe met 3 x 50 flyers toe. Wilt u meer flyers verspreiden, geeft u dit dan aan. Als dank ontvangt u van ons een kortingsbon voor één van onze evenementen.

 


 

Nieuwsbrief februari 2017

Een meesterlijk interieurFOTO 3 Dominicuskerk int

Voor de binnenkant van de Dominicuskerk haalde de beroemde architect Pierre Cuypers inspiratie uit Italiaanse bedelordekerken, zoals de Santa Maria Novella en de Santa Croce in Florence. Deze hadden altijd een ruim middenschip dat ongehinderd zicht op het altaar en het preekgestoelte bood. Een sobere, functionele vormgeving van de architectuur weerspiegelde het armoede-ideaal van de bedelorden. De koorpartijen en wanden werden met schilderingen van didactische inslag bedekt.

Dit alles is ook in de Dominicuskerk terug te vinden. Het middenschip is opvallend breed, namelijk zestien meter, terwijl de zijbeuken bij gebrek aan ruimte nog geen drie meter breed konden zijn. Voor het met sterren bezaaide plafond van het middenschip maakte Cuypers gebruik van een moderne constructietechniek die toentertijd in Nederland uniek was. De overkapping rust op ijzeren balken die op hun beurt via smeedijzeren boogprofielen op de halfzuilen in de muur rusten. De kruisribgewelven van de lagere zijbeuken, transept en apsis zorgen voor extra zijwaartse ondersteuning. 

Parel

De Dominicuskerk is geliefd bij velen, niet alleen door het prachtige ontwerp en interieur, maar ook door een meer dan fijne akoestiek. In deze mooie omgeving kunt u op Tweede Pinksterdag 2017 een dag lang meezingen en uitvoeren tijdens het slotconcert. Het repertoire van Meesterlijke Oratoria is bij sommigen van u al enigszins bekend: het is het thema van het nazomerzangweekend in Almen. Delen uit klassieke oratoria als Messiah van Händel en Jahreszeiten van Haydn staan op het programma, evenals werken van Edward Elgar en Karl Jenkins.   

Iedereen die deze meesterlijke muziek wil meezingen en met orkest en solist uitvoeren in de prachtige Dominicuskerk is van harte welkom op maandag 5 juni 2017 in Amsterdam.

U kunt zich hier inschrijven.
U kunt hier toegangskaarten bestellen voor het concert om 16.30 uur. 

Hier vindt u het volledige programma.

 

 

Nieuwsbrief december 2016

Camille Saint-Saens (1835-1921) was pas 23 jaar toen hij een oratorium voor de kerst schreef, maar hij had toen al enkele symfonieën, concerten en vooral veel liedbegeleidingen gecomponeerd. Voor het oratorium had hij niet alleen vijf solisten en een koor in gedachten, maar ook begeleiding door een orgel, strijkkwartet en een harp. Deze wat ongebruikelijke combinatie leverde een werk op dat eigenlijk te kort was voor een oratorium, maar te lang voor een cantate. Zijn bewondering voor de koormuziek van Bach, Handel, Mozart en Berlioz had grote invloed op dit vroege werk. Met name Johann Sebastiaan Bachs Weinachts Oratorium en Gounod’s Messe Solennelle de Saint Cecilia zijn terug te vinden in passages van Saint-Saens.

Saint Saens Oratorium Pinksterscratch

Het Oratorio de Noël werd met vaart geschreven: binnen twee weken was het af, tien dagen voor de kerst van 1858 en net op tijd voor de repetities. Het werk bestaat uit 8 delen, waarvan het laatste is getiteld Tollite hostias. De tekst is een samenvatting van de kerstgedachte: 

Tollite hostias, et adorate Dominum in atrio sancto eius. Laetentur coeli, et exultet terra a facie Domini, quoniam venit. Alleluia.

Breng geschenken en aanbidt de heer in zijn heilige woning. De hemel verheugt zich en de aarde is vrolijk voor de heer wanneer hij komt. Halleluja!

Dit deel staat ook op het programma van Meesterlijke Oratoria, dat wij zingen tijdens de Pinksterscratch. In dit filmpje kunt u alvast horen hoe het prachtig het Tollite hostias kan klinken.

Wilt u meezingen met deze en andere delen uit meesterlijke oratoria? Dat kan op maandag 5 juni 2017, tweede pinksterdag, in de prachtige Dominicuskerk in Amsterdam. Schrijf u nu in voor de Pinksterscratch. U ziet hier het hele programma van werken die we uitvoeren.

 


 

Nieuwsbrief november 2016

Na zijn topwerk Die Schöpfung zocht Joseph Haydn naar nieuwe inspiratie. Die dacht hij te vinden in een nieuw werk van dezelfde librettist: Baron Gottfried van Swieten, die ook voor Mozart van grote betekenis was geweest.  Van Swieten gebruikte delen uit een Engelse gedichtencyclus, The Seasons van James Thomson (1700-1748), om opnieuw een werk te maken dat de pracht van de natuur centraal stelde om daarmee de schepper van dit alles te kunnen eren. De personen die hij in het oratorium liet figureren, zijn doordrongen van de kringloop van de natuur; het voorjaar is voor hen de tijd om te zaaien, de herfst de tijd om te oogsten.

Haydn Jahreszeiten oratoriumDie Jahreszeiten (1798) schetst zodoende een geïdealiseerd beeld van het boerenleven en is tamelijk luchtig van toon, maar het kon Haydn allemaal niet zo erg bekoren. Zijn gezondheid ging in die tijd achteruit, en het duurde maar liefst twee jaar voordat het werk voltooid was. 

De première in Wenen op 24 april 1801 werd desondanks een succes, hoewel Die Jahreszeiten niet zo immens succesvol werd als Die Schöpfung. Toch is deze muziek beslist de moeite van het (opnieuw) beluisteren waard. Het is één van Joseph Haydns laatste werken, waarin hij al zijn vaardigheden subtiel kon inzetten.

Wilt u meezingen met deze en andere meesterlijke oratoria? Schrijf u dan in voor de Pinksterscratch. Op maandag 2e pinksterdag 2017, 5 juni, studeren wij delen uit prachtige klassieke werken in en voeren deze op dezelfde dag uit. Dit alles vindt plaats in de schitterende Dominicuskerk in Amsterdam. 

 

 

 


Help ons met verspreiden van flyers en ontvang korting! Foto flyers verspreiden website
Draagt u Sing Along Events een warm hart toe?
Wanneer u ons helpt flyers te verspreiden, dan ontvangt u van ons korting op het bedrag van deelname voor één van onze evenementen.
U kunt flyers in de plaatselijke supermarkt ophangen, neerleggen in de buurtbibliotheek of meenemen naar uw koor. 
Stuur ons een mail met uw adresgegevens naar  Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.  en dan sturen wij u een enveloppe met 3 x 50 flyers toe. Wilt u meer flyers verspreiden, geeft u dit dan aan. Als dank ontvangt u van ons een kortingsbon voor één van onze evenementen.

 


 

Nieuwbrief oktober 2016

De grootvader van Felix Mendelssohn was een verlichtingsfilosoof, Moses Mendelssohn, die in zijn leven op zoek was gegaan naar een rationele fundering onder zijn joodse geloof. Op zijn zoon Abraham, de vader van Felix, had dat veel invloed. Deze wat tragische Abraham leefde tijdens de eerste helft van zijn leven in de schaduw van zijn vader, en daarna in de schaduw van zijn zoon. In elk geval besloot Abraham als jonge vader om zich met zijn gezin te bekeren en vanaf dat moment niet langer de synagoge, maar de kerk te bezoeken. Het was onder joden geen ongebruikelijke stap in de Duitse romantiek, al liepen de motieven uiteen. Ook de befaamde dichter Heinrich Heine kwam tot dit besluit.

Een jood die zich bekeert tot het christendom, en daar rationele verklaringen voor geeft: dat doet denken aan een voorbeeld uit het Nieuwe Testament, de schriftgeleerde Saulus. Hij zette zich als vooraanstaand jood in voor het zuiveren van het jodendom van christelijke nieuwlichterij. Maar tijdens een dienstreis naar Damascus werd hij door de Allerhoogste tot de orde geroepen, bekeerde zich ter plekke en ging voortaan als Paulus door het leven. Paulus schreef vele brieven en voorzag daarmee het christendom van een ideologisch en theologisch uitgewerkt fundament.

Felix Mendelssohn

Geen wonder dus dat Mendelssohn zich aangesproken en geïnspireerd voelde door de figuur van Paulus. Met zijn werk bracht Mendelssohn een hommage aan de grote componist Bach: het stuk is zijn rechtstreekse verwerking van Bach's Matthäus Passion en het laat zich lezen en beluisteren als een antwoord daarop. ‘Wachet auf, ruft uns die Stimme’ waarmee het werk opent is niet alleen een bewerking van Bach's befaamde koraal, het is ook letterlijk een apologie van wat Paulus overkwam en van wat de familie Mendelssohn zelf ervaren had.

De manier waarop Mendelssohn de Bach-melodieën bewerkte, vonden sommigen een slaafse navolging. Maar de bewerkingen zijn zo virtuoos en inventief, dat je al snel mag concluderen dat Mendelssohn heel veel plezier moet hebben beleefd aan het componeren op Bach’s fudamenten. Paulus is niet alleen een verwerking van de bekeringsbeslissing van zijn vader, maar ook een blijvend eerbetoon aan de door hem bewonderde Bach.

Van Mendelssohns Paulus zingen wij twee delen, Allein Gott in der Höh sei Ehr en Ich danke Dir, Herr, mein Gott.

Wilt u meezingen met deze en andere delen uit de mooiste concertmissen?

U kunt zich nu inschrijven.

Ook is het mogelijk om luisterkaarten te bestellen voor het concert aan het einde van de Pinksterscratch.

 

Nieuwsbrief oktober 2016

Het programma van de Pinksterscratch op maandag 5 juni 2017 is 'Meesterlijke Oratoria'. U wordt meegenomen op een reis door de tijd aan de hand van delen uit beroemde oratoria. Deze concertmissen, die de kerkmuziek zijn ontgroeid, zijn al eeuwen populair, en ook in onze tijd staan oratoria als Messiah van Händel en Die Jahreszeiten van Haydn nog altijd volop in de belangstelling. De traditionele elementen van kerkmissen worden ook gebruikt door latere componisten zoals César Franck en Carl Jenkins, die een heel nieuwe betekenis hebben gegeven aan het Oratorium als kunstvorm.

Het programma Meesterlijke Oratoria stond ook centraal in het zangweekend van 2016. Niet iedereen kon toen deelnemen, maar wij hebben voor een reprise gekozen omdat het programma zich ook prima leent voor één intensieve dag: we gaan in de Dominicuskerk van Amsterdam deze prachtige muziek instuderen en uitvoeren.

U kunt nu al inschrijven.

Voor uw familie en vrienden kunt u toegangskaarten bestellen. 


Nieuwsbrief augustus 2016

Een lastig plekje

Voor architect Cuypers was het ontwerpen van de nieuwe Dominicuskerk in Amsterdam geen sinecure: het ging om een scheef kavel dat aan drie zijden was ingesloten. Cuypers werd gedwongen een aantal ongebruikelijke oplossingen te bedenken. Hij ontwierp een rechthoekig grondplan voor de kerkruimte zelf, die zich in de lengte langs de Spuistraat en de Teerketelsteeg uitstrekte. De ruimte aan de Korte Korsjespoortsteeg werd benut voor het inrichten van een driehoekige vestibule. Er was daar echter geen ruimte meer voor een imposante voorgevel. Waar eerst de zijgevel zat, te weten aan de Spuistraat, tekende Cuypers de uiteindelijke hoofdgevel.

Deze hoofdgevel kreeg van Cuypers een neogotisch karakter, met spitsboogvensters, steunberen, pinakels en balustrades met vierpasvormen. Doordat de gevel door steunberen in delen (traveeën) werd opgedeeld, paste deze, in combinatie met de relatief geringe hoogte, goed in de kleinschalige gevelrij van de Spuistraat. Het gebouw werd uiteindelijk in 1893 officieel geopend en gewijd als kerk. Een paar jaar eerder was vlakbij de Spuistraat het fonkelnieuwe Centraal Station van Amsterdam in gebruik genomen, mede ontworpen door dezelfde Pierre Cuypers, en de Spuistraat werd al snel één van de belangrijkste doorgangswegen van de stad. Van een schuilkerkje op de eerste verdieping werd de Dominicuskerk een gebouw van formaat!dominicuslucht450