Dirigent/ Orkest/ Solisten
Martin van der Brugge - Dirigent
MartinMartin van der Brugge (dirignet) behaalde zijn diploma orkestdirectie aan het Rotterdams Conservatorium in 1990 en zijn diploma koordirectie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag in 1994. Hij volgde onder meer lessen bij Arie van Beek, Jan Boogaarts en Ed Spanjaard. Tevens nam hij deel aan internationale masterclasses, waaronder de Wiener Meisterkurs onder leiding van Julius Kalmar. In 1993 nam hij deel aan het internationale dirigentenconcours Dinu Niculescu in Braçov (Roemenië) en kwam tot de halve finale.
Naast het dirigeren heeft hij met succes de eerste Masterclass voor dirigenten in Bulgarije georganiseerd. In 1996 heeft hij in Bulgarije ook concerten gegeven met het Vidin Philharmonic Orchestra, waarvan hij vaste gastdirigent was.
In het seizoen 2004 was Martin benoemd gastdirigent van het Mersin State Opera and Ballet in Turkije. Verschillende producties, waaronder Rigoletto van Verdi, zijn onder zijn leiding uitgevoerd.

Verder gaf Martin concerten in Tsjechië, Polen, Oostenrijk, Duitsland en Spanje. Voor het komende seizoen staan concerten gepland in Rohrau, Eisenstadt (Oostenrijk) en Ljubljana (Slovenië). In Nederland is Martin dirigent van verschillende koren en orkesten.


Bas solistDe bas-bariton Bas Kuijlenburg (1962) studeerde sociale wetenschappen, schoolmuziek en uiteindelijk solozang aan het Utrechts Conservatorium. Na zijn examen in 1992 vervolgde hij zijn lessen onder meer bij de Nederlandse bas Pieter van den Berg. Nog steeds verder schavend aan zijn zangkunst bereikte Bas in 2013 in het ‘Artopera’ concours in de Opera van Frankfurt am Main een halvefinaleplaats.

Bij concert- en oratoriumkoren is Bas een graag gehoorde solist. Hij soleerde vele malen in Bachs cantates en passionen, zowel in de basaria’s als in de Christuspartijen. Andere veel uitgevoerde werken zijn “Messiah” van Händel, “Elias” van Mendelssohn, “Ein Deutsches Requiem” van Brahms’. Ook de baritonsolo’s in “Carmina Burana” van Carl Orff behoren tot zijn vaste repertoire. Hoogtepunten waren verder ook minder bekende werken als het aangrijpende “The Wounddresser” van John Adams met het UMA Kamerorkest en Moessorgski’s “Liederen en dansen van de dood” in een bewerking van Kees Olthuis voor het Amstel Strijkers Ensemble. Naast concertante optredens hebben muziektheater en opera vanaf het begin van zijn loopbaan een niet weg te denken aandeel in zijn werk. Bij De Nationale Opera treedt hij al ruim 20 jaar regelmatig op in het koor en in kleinere rollen. Ook was hij Kajaphas in Joop van den Ende's Nederlandse versie van “Jesus Christ Superstar”. In 2009 speelde hij 'Abendwind' in Lotte de Beer's hilarische versie van Offenbach's "Hauptling Abendwind" waarmee zij de Ton Lutzprijs voor beginnende theatermakers in de wacht sleepte. In 2010 toerde Bas met Barokopera Amsterdam in de voorstelling ‘Purcell Gala’ en in "Het Sluwe Vosje" van Leoš Janáček bij Opera Animous. Concertant zong hij onder andere de partij van Giacomo in Verdi’s weinig bekende opera ‘Giovanna d’Arco”. In 2015 vertolkte hij met ‘Opera Armida’ de rol van Il Conte di Luna in een compacte theaterversie van ”Il Trovatore” en voorjaar 2017 zingt Bas de rol van Zaccaria in "Nabucco" bij Opera Festa in Leiden.

Andere operarollen waren o.a. Agamemnon in "Iphigenie en Aulide" (Gluck), Pietro in "la Muette de Portci" (Auber), Raimbaud in "Le Comte Ory" (Rossini) en Silvio in "I Pagliacci" (Leoncavallo).