Nieuwbrief oktober 2022
Charles Burney over Handels persoonlijkheid
Handel was groot van gestalte en enigszins corpulent en onbehouwen in zijn bewegingen, maar zijn gezicht was vol van vuur en waardigheid, zodanig dat het een indruk van superioriteit en genie opriep.
Hij was onstuimig, grof en dwingend in zijn manier van doen en in zijn conversatie maar volledig verstoken van nijd of kwaadwilligheid, er was zelfs een originele humor en gekheid in zijn heftigste uitbarstingen van woede of ongeduld, die, in zijn gebroken Engels, bijzonder lachwekkend waren. Zijn natuurlijke aanleg voor humor en gevatheid en de voortreffelijke manier waarop hij gewone gebeurtenissen vertelde, stelden hem in staat om personen en zaken in een zeer dwaas daglicht te stellen.
Hij wist te goed wat tijd waard was om die te verspillen aan frivole bezigheden of met armzalige kameraden, hoe hooggeplaatst ze ook mochten zijn. Verzot op zijn kunst en toegewijd in de cultivering ervan, als een beroep, leidde hij een zo studieus leven dat hij zich zelden in gezelschap begaf of deelnam aan openbare verstrooiingen.
Handels verschijning was enigszins zwaar en zuur maar als hij lachte was het alsof de zon door een donkere wolk brak. Er was een plotselinge flits van intelligentie, esprit en goedgehumeurdheid, die straalde in zijn gezicht, zoals ik zelden bij iemand zag.
Zing mee met de Messiah tijdens het Jubileum concert van IC Productions.
Vijfdaagse koorreis met concert in de Gedächtniskirche in Berlijn
Vertrek: 31 okt 2022
Terug: 04 nov 202
Sabine Kirsten – Sopraan
Misaki Ono – Alt
Kim Jwa Kyum – Tenor
Ruben Gerson – Bas
Martin van der Brugge – Dirigent
Inschrijvingen via IC productions. Klik hier
Nieuwbrief september 2022
In de zomer van 1741 bevond de 56-jarige Händel zich op een kruispunt in zijn leven. Veel van zijn activiteiten in die periode hadden met de Italiaanse opera te maken en veel van zijn beste werken dateren uit die tijd. Maar de veranderende smaak van het publiek, financiële problemen en de toenemende concurrentie van in het Engels opgevoerde werken hadden geleidelijk de populariteit van de Italiaanse opera laten eroderen. Toen de componist in 1737 ook nog eens een beroerte kreeg, was het hek van de dam. Hij zat in de put, was overwerkt en kon zijn rechterhand tijdelijk niet gebruiken. Velen vroegen zich af of hij ooit nog zou kunnen componeren.
Zijn redding kwam in de vorm van zijn vriend en librettoschrijver Charles Jennens. Hij stuurde Händel een libretto met teksten uit de Bijbel. Het onderwerp: de Messiahs “Ik hoop dat Händel zijn volledige genialiteit en bekwaamheid erop toepast”, schreef Jennens over het libretto aan een vriend, “en dat de compositie al zijn voorgaande composities mag overtreffen, aangezien het onderwerp elk ander onderwerp overtreft.”
Zijn wens kwam uit: het was de weg omhoog uit Händels dal. Hij ging weer vol inspiratie aan de slag. In slechts 24 dagen componeerde hij dat wat zijn grootste meesterwerk zou worden: “the Messiah”.
De opwinding rond de première 13 april 1742 was dusdanig dat men een te grote toestroom van concertgangers vreesde. De organisatie verzocht de dames om geen hoepelrokken te dragen en de mannen werd gevraagd om hun zwaarden thuis te laten.
Händel in … Dublin?
Maar wat deed Händel in Dublin? Na zijn opleiding in Duitsland en omzwervingen door Italië was Händel in Engeland terecht gekomen, waar hij in 1711 de Italiaanse opera introduceerde. Het Engelse publiek was onmiddellijk verkocht en smulde van Händels opera’s, jaar na jaar na jaar. Händel voelde zich thuis in Londen, en naturaliseerde zelfs tot Engelsman. Maar eind jaren ’20 raakte de rek er toch uit. Händel kreeg concurrentie van andere componisten en zijn eigen gezelschap ging aan financiële malheur ten onder. Händel was er echter de man niet naar om bij de pakken neer te gaan zitten. Waar zijn concurrent hoge ogen mee gooide, was een opera in de moederstaal, in het Engels dus. Händel bleef opera’s in het Italiaans schrijven, maar introduceerde tegelijkertijd ook iets nieuws: het oratorium in het Engels. Een paar maanden kreeg Händel een verzoek van de rijke burgerij uit de Ierse hoofdstad Dublin voor enkele liefdadigheidsconcerten. Händel gaat op reis en in zijn koffer zit het manuscript van Messiah
De première
Het is 13 april 1742 en Dublin maakt zich op voor de première van een nieuw oratorium van Georg Friedrich Händel. De dag ervoor was de openbare generale repetitie een eclatant succes gebleken en door allemaal wat in te schuiven zou de Great Music Hall (zie tekening rechts) niet 600 maar 700 bezoekers kunnen ontvangen. Zonder de hoepelrokken van de dames en gevaarlijke zwaarden van de heren hoorde Dublin het nieuwe werk van Händel aan. En men was wild enthousiast. Er volgende nog verscheidene reprises van dit oratorium. De naam van dit nieuwe oratorium: Messiah.
In drie weken tijd, van 22 augustus tot 14 september 1741 schreef hij alle muziek voor dit oratorium. Geen ongebruikelijke termijn voor Händel. Hij was gewent om in de zomer tussen de theaterseizoenen door nieuwe werken te schrijven. En net zoals bijvoorbeeld Mozart of Rossini was hij in staat zich enorm te focussen en dan min of meer dag en nacht door te schrijven tot hij klaar was. Na het componeren van Messiah ging Händel na één weekje rust dan ook gezwind door met een volgend oratorium, Samson.
Vijfdaagse koorreis met concert in de Gedächtniskirche in Berlijn
The Messiah van Händel
Vertrek: 31 okt 2022
Terug: 04 nov 202
Inclusief twee repetitiedagen in Nederland op 22 en 29 oktober 2022
Dirigent: Martin van der Brugge
Inschrijvingen via IC productions. Klik hier
Nieuwbrief juni 2022
Het is dit jaar precies 25 jaar geleden dat IC Productions voor de eerste keer een koorreis naar het buitenland organiseerde waarvoor individuele zangers zich konden inschrijven. Dat betrof deelname aan het internationaal scratchkoor in Londen. Onder leiding van dirigent David Willcocks werd toen in november 1997 Händel’s “Messiah” uitgevoerd in de Royal Albert Hall met 4000 zangers waarvan 630 uit Nederland. IC Productions wil dit jubileum niet ongemerkt voorbij laten gaan en daarom is besloten de Messiah dit jaar op 3 november uit te voeren in de Gedächtniskirche in Berlijn.
Gedächtniskirch
De Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche (ook bekend onder de afgekorte naam Gedächtniskirche) is een kerk in Berlijn die in de Tweede Wereldoorlog door een bombardement zwaar beschadigd werd. Het kerkgebouw staat op de Breitscheidplatz in het stadsdeel Charlottenburg.
De oorspronkelijke kerk werd in 1891-1895 gebouwd naar een ontwerp van architect Franz Schwechten, in opdracht van keizer Wilhelm II ter herinnering aan diens grootvader. De kerk is een van de bekendste bezienswaardigheden van Berlijn. Door de Berlijners zelf wordt de combinatie van ruïne en nieuwbouw soms oneerbiedig “poederdoos en lippenstift” genoemd. De toren van het oude deel staat ook wel bekend als “de holle kies” (der hohle Zahn). De kerk werd gebouwd in een neo-romaanse stijl die sterk gebaseerd was op romaanse kerken in het Rijnland.
23 november 1943
In de nacht van 23 november 1943, tijdens de Tweede Wereldoorlog, raakte de kerk zwaar beschadigd bij een geallieerde luchtaanval op Berlijn. In maart 1957 kreeg de architect Egon Eiermann opdracht tot nieuwbouw. Volgens zijn plannen zou de ruïne geheel worden afgebroken. Als compromis werd later besloten de ruïne, na herstel in een zodanige staat dat deze niet zou instorten, als monument te behouden, en een achthoekige nieuwe kerkzaal alsmede een achthoekige nieuwe klokkentoren te bouwen. De kerk werd in 1961 ingewijd. De kerkzaal heeft in de acht muren circa 20.000 ramen van gebrandschilderd glas. Het oude deel van de kerk raakte echter steeds meer in verval. In 2010 werd begonnen met een ingrijpende restauratie van dit deel. De restauratie werd betaald door een aantal Berlijnse investeerders.
De kerk is een van de bekendste bezienswaardigheden van Berlijn!
Het koor wordt begeleid door professionele musici en er zijn uitstekende solisten aangetrokken uit zowel Duitsland als Nederland. Dirigent is Martin van der Brugge.
Vijfdaagse koorreis met concert in de Gedächtniskirche in Berlijn
Vertrek: 31 okt 2022
Terug: 04 nov 202
Dirigent: Martin van der Brugge
Inschrijvingen via IC productions. Klik hier