Scratch-event
Beste zanger,
Mocht u u informatiebrief kwijtgeraakt zijn of niet meer kunnen vinden, dan kunt u deze brief opnieuw verkrijgen via onderstaande link:
[Download informatiebrief]Voor uw en ons gemak herinneren wij u eraan dat u uw tickets moet hebben uitgeprint of gedownload op uw telefoon. Deze zijn essentieel voor toegang tot het evenement. Als u de tickets niet kunt vinden, vragen wij u vriendelijk om vóór vrijdag 9 juni een e-mail te sturen naar info@singalongevents.nl. Ons team zal u dan zo snel mogelijk verder helpen.We kijken ernaar uit om u te verwelkomen bij ons evenement.
Voor verdere vragen verwijzen wij u naar de meest gestelde vragen.
TOEGANGSKAARTEN VOOR CONCERTEN
Zaterdag 10 juni 2023
Cecilia mis van Charles Gounod
De Oude Kerk Herenstraat 77, Voorburg
Nederlands Projectkoor en Koninklijk Mannenkoor Die Haghe Sanghers
Sabine Kirsten – Sopraan
Sebastian Brouwer – Tenor
Frank Hermans – Bariton
Con Sequenza – Orkest
Martin van der Brugge – Dirigent
Aanvang 16.30 uur tot 17.45 uur
Toegang €14,50
Toegangskaarten bestellen
Op zaterdag 10 juni 2023 organiseren wij een scratchconcert in de prachtige oude kerk van Voorburg . Onder leiding van dirigent Martin van der Brugge wordt de ‘Cecilia mis’ van de componist Charles Gounod in één dag ingestudeerd en aansluitend met orkest en solisten uitgevoerd.
Bent u al bekend met dit legendarische werk of heeft u zin om dit werk (nog) eens uit te voeren? Geeft u zich dan op en doe mee! De aan deelname verbonden kosten zijn € 38,50.
Klik hier voor de inschrijfflyer
Groepsinschrijvingen
U kunt zich ook met meerdere zangers tegelijkertijd inschrijven. Vanaf 10 deelnemers ontvangt u korting van maar liefst € 2,50 en vanaf 20 zangers € 5,00 korting per persoon op de deelnamekosten. Wilt u met een groep inschrijven stuurt u dan een e-mail naar info@singalongevents.nl. Vermeld daarbij met hoeveel personen u wilt inschrijven. Vervolgens krijgt u van ons een kortingscode, waarmee u online kunt inschrijven.
Uitgaven
Alle uitgaven zijn te gebruiken voor het meezingen tijdens de scratch. Heeft u nog geen bladmuziek, dan kunt u deze direct meebestellen bij uw inschrijving . Ook zijn er per stem ingezongen oefen-cd’s, die u kunt gebruiken bij uw voorbereiding op dit concert.
Extra repetitie
Als deelnemer bent u ook van harte welkom bij de extra repetitie op zaterdag 27 mei 2023 tussen 10.00 uur en 16.00 uur in ‘De Regenboog’ te Leiden. Tijdens deze extra repetitie krijgt u niet alleen de kans om uw noten nog beter in te studeren, maar maakt u gelijk kennis met de andere zangers en zangeressen. Laat deze kans niet liggen!
Deelname aan de extra repetitie kost € 13,00. U kunt zich opgeven via het inschrijfformulier.
U kunt voor deze repetitiedag een lunch bestellen á € 11,00.
De lunch bestaat uit een assortiment broodjes (ook vegetarisch), krentenbol, fruit & consumptie.
Luisteren/Toegangskaarten voor de uitvoering
Heeft u fans die graag naar de uitvoering komen luisteren? Voor hen kunt u toegangskaarten bestellen. Verras uw vrienden met een luisterkaartje! Aanvang van het concert is 16.30 uur en het duurt tot circa 17.45 uur.
U kunt natuurlijk ook luisterkaarten bestellen als u niet deelneemt aan de Gounod scratch.
Een toegangskaart voor het concert kost € 14,50.
Gratis meezingen?
Deelnemers die meegaan met de Gounod koorreis naar Parijs mogen gratis deelnemen aan de scratchdag op 10 juni a.s. in Voorbug. Wanneer u zich inschrijft voor deze unieke koorreis met als hoogtepunt het concert in de Saint-Eustache, de kerk waar Gounod zijn Ceciliamis zelf voor het eerst heeft uitgevoerd, mag u gratis meezingen op 10 juni a.s. in Voorburg. Lees meer over deze reis
Oude of Martinikerk (Voorburg)
Midden in het centrum van het oude Voorburg ligt de Oude Kerk, omgeven door charmante straatjes met prachtige panden en historische gevels.
Rond 1200 werd een kleine zaalkerk gebouwd naast de woning van ambachtsheer Dirk van Voorburgh. De kerk werd gewijd aan St. Martinus en in 1275 was er een ‘parochie van de Heilige Martinus’. Rond 1460 werd de toren gebouwd met een spits van twintig meter. De windwijzer heeft een staande leeuw. Er stonden verschillende altaren, er waren veel gebrandschilderde ramen en veel beelden van Maria, van Christus aan het kruis, van de Heilige Nicolaas en van St Joris. De Beeldenstorm maakte hier een einde aan.
Bijna iedereen in Nederland was katholiek tot de reformatie van Maarten Luther in de 16de eeuw. Rond 1575 sloot de Oude Kerk zich hierbij aan. Gemeenteleden werden in de kerk of op het kerkhof begraven. In de vloer zijn nog veel mooie grafzerken te zien. Tijdens de Franse tijd werden enkele zerken met cement en een planken vloer bedekt, waardoor deze zerken goed bewaard bleven.
Bij de restauratie werden de zerken weer gevonden en uitschoongemaakt. De laatste grote restauratie was in 1965-1968, van 2008-2010 werden de muren opnieuw gestukt.
Met medewerking van het Nederlands Projectkoor
Koninklijk Mannenkoor Die Haghe Sanghers
Sopraan Sabine Kirsten | Tenor Sebastiaan Brouwer
Bariton Frank Hermans | Orkest Con Sequenza
Dirigent Martin van der Brugge
Spambox
Regelmatig worden onze e-mails met tickets bij veel ontvangers aangemerkt als SPAM.
Na betaling ontvangt u altijd direct uw tickets en informatiebrief. Kijk daarom in uw mailbox bij ongewenste e-mails
Het werk
Het werk
Charles Gounod ( 1818 – 1893)
Charles-François Gounod, beter bekend als Charles Gounod, was een Franse componist. Hij schreef twaalf opera’s, waarvan Faust altijd de meest populaire is geweest; zijn Roméo et Juliette blijft ook in het internationale repertoire. Hij componeerde een grote hoeveelheid kerkmuziek, veel liederen en populaire korte stukken, waaronder zijn Ave Maria en Funeral March of a Marionette. Gounod, geboren in Parijs in een artistieke en muzikale familie, studeerde aan het Conservatoire de Paris en won de meest prestigieuze muziekprijs van Frankrijk, de Prix de Rome. Zijn studies brachten hem naar Italië, Oostenrijk en vervolgens Pruisen, waar hij Felix Mendelssohn ontmoette, wiens pleidooi voor de muziek van Bach een vroege invloed op hem had. Hij was diep religieus en na zijn terugkeer in Parijs overwoog hij even priester te worden. Hij componeerde veelvuldig, het schrijven van kerkmuziek, liederen, orkestmuziek en opera’s. Gounod’s carrière werd verstoord door de Frans-Pruisische oorlog.
Messe solennelle en l’honneur de Sainte-Cécile
De Sint-Ceciliamis, is een mis van Charles Gounod voor drie solisten, vierstemmig koor, orkest en orgel. De mis is gewijd aan de heilige Cecilia, de beschermheilige van de kerkmuziek.
De Ceciliamis is wel het bekendste werk in de kerkmuziek van Charles Gounod. Hij componeerde het werk toen hij 37 jaar was. De mis valt tussen zijn andere missen op door een uitgesproken rijke orkestbegeleiding, waar de meeste andere missen van Gounod, naast de zangers, hooguit een orgel vereisen.
De Ceciliamis werd voor het eerst uitgevoerd op 22 november 1855, de naamdag van de heilige Cecilia, in de Église Saint-Eustache in Parijs. Nog tijdens Gounods leven verschenen talrijke uitgaven en bewerkingen van de mis, wat zeker een aanwijzing is voor de grote populariteit van het werk.
Repetitieschema
Repetitieschema
Indeling van de Gounod scratch op zaterdag 10 juni 2023
09.30 uur Kerk open
10.00 uur Aanvang repetitie
11.15 uur Pauze
11.30 uur Vervolg repetitie
12.30 uur Pauze
13.30 uur Vervolg repetitie
16.00 uur Pauze/zaal open voor publiek
16.30 uur Aanvang concert
17.45 uur Einde concert
In de pauzes zijn koffie, thee, frisdrank en versnaperingen tegen betaling verkrijgbaar.
Locatie/route
Locatie/route
Routebeschrijving uitvoering
De Oude kerk (of Martinikerk) Voorburg; Herenstraat 77, 2271 CC Voorburg
Met het openbaar vervoer is de nieuwe locatie in Voorburg goed te bereiken.
– Het NS station Voorburg bevindt zich op slechts 7 minuten loopafstand van de oude kerk.
– Parkeren is gratis op het parkeerterrein P Westvliet.
– Voor de kerk stoppen onder station Voorburg Centrum de volgende bussen: Bus 45 vanaf Den Haag Centraal en Leiden Centraal. Bus 23 vanaf Den Haag Centraal.
Routebeschrijving extra repetitie
Op zaterdag 27 mei 2023 wordt voor zangers en zangeressen een extra oefendag georganiseerd. Klik hier om u voor deze extra repetitiedag op te geven.
De extra repetitie zal plaatsvinden van 10.00 tot 16.00 uur in ‘De Regenboog’ te Leiden.
Adres: Watermolen 1, 2317 ST Leiden.
Klik hier voor een routebeschrijving.
Met openbaar vervoer
U neemt bus 3 of 4 richting Merenwijk vanaf Leiden Centraal station. Uitstappen halte Valkenhorst.
Loop richting winkelcentrum. Daar ziet u de kerk.
De regenboogkerk is een moderne kerk uit de jaren 70.
Parkeren
Parkeren in de buurt van de kerk is gratis.
Dirigent/solisten
Sabine Kirsten – Sopraan
Sabine Kirsten studeerde solozang aan het Alkmaars Conservatorium en vervolgde haar studie bij Wout Oosterkamp, Charlotte Riedijk en Maarten Koningsberger. Ze volgde masterclasses bij o.a. Alberto ter Doest, Johannette Zomer en Catherine Sadolin. Momenteel wordt zij gecoached door Caroline Stam.
Sabine’s repertoire is zeer veelzijdig. Met haar warme sopraanklank zong zij de sopraanpartij in talrijke geestelijke werken waaronder de Matthäus-passion, het Weinachtsoratorium, vele cantates en het Magnificat van J.S. Bach, het Stabat Mater (G.B. Pergolesi en A. Pärt), het Requiem (W.A. Mozart, G. Fauré) en de Messiah (G. F. Handel).
Sabine speelde rollen in muziektheatervoorstellingen zoals o.a. Euridice in Orfeo ed Euridice van W. von Gluck en Belinda in Dido and Aeneas. Naast haar uitvoeringen met koren en ensembles werkt ze ook regelmatig samen met harmonie-, en fanfareorkesten. Ook speelde zij door heel Nederland een operavoorstelling voor kinderen met de titel ‘De tranen van de koning’ en geeft zij liederenrecitals met collega muzikanten in wisselende samenstelling.
Sebastian Brouwer – Tenor
Sinds zijn studie aan de Conservatoria van Enschede en Amsterdam, heeft de carrière van tenor Sebastian Brouwer hem niet alleen op de grootste podia van Europa gebracht, maar ook naar tournees en concertseries in de Verenigde Staten (2004) en Australië (2002).
Op de meest belangrijke Nederlandse muziekfestivals en –series heeft Sebastian Brouwer gezongen met orkesten als het Concertgebouw (Kamer)Orkest en Radio Filharmonisch Orkest onder de bâton van dirigenten als Edo de Waart, Jaap van Zweden, Roy Goodman, Jan Willem de Vriend en Ton Koopman. Zijn stem was ook te horen op radio en televisie bij diverse nationale omroepen bv. VARA Matinee, de NPS en de VPRO.
Hij is een veelgevraagde vertolker van de muziek van J.S. Bach en zijn vertolking van de Passionen Evangelist en aria’s, evenals de oratoria van Bach worden alom zeer gewaardeerd. Gezien het uitzonderlijke bereik van zijn stem, is Sebastian Brouwer niet alleen actief binnen het ‘oude muziek’ repertoire als tenor, maar ook als de zelden gehoorde stemsoort haut-contre.
Frank Hermans – Bariton
Frank zong als koorzanger bij het Gewandhaus Kammer Chor in Leipzig en Ensemble Lyrique. Met regelmaat zingt hij bij de Nederlandse Bach Vereniging en in 2010 maakte hij zijn debuut als Christus in de Matthäus-Passion van Bach in Brugge en Kortrijk, en zong hij de Kindertotenlieder van Mahler in Grenoble, Lyon en Parijs. Hij zette zijn eerste stappen op het operavlak in Spanje bij Peter Harrison. Sinds 2017 zingt Frank ook bij het Nederlands Kamerkoor en Bachkoor Holland.
Ook verleent Frank met enige regelmaat zijn medewerking als koorzanger bij ‘Rheinische Kantorei’ (Hermann Max) en ‘Chorwerk Ruhr’ (Florian Helgath). In maart 2022 zong hij voor het eerst mee bij ‘Choeur de Chambre de Namur’ (Leonardo García Alarcón).
Als liedzanger werkt hij samen met Myrto Tzelisi en Thom Janssen.
Koninklijk Mannenkoor Die Haghe Sanghers
Het koor is van ouds een roemrijk mannenkoor met een rijke geschiedenis dat een eigen klankkleur heeft. Vele componisten uit binnen- en buitenland hebben zich hierdoor al laten inspireren en hebben speciale composities voor het koor geschreven, waaronder de componist Bohuslav Jan Martinů. Er wordt geput uit een zeer uitgebreid repertoire, in vele talen en genres: zowel religieus, als wereldlijk, a capella tot grote werken met orkestbegeleiding. Jaarlijks worden diverse concerten gegeven en wordt, op uitnodiging, medewerking verleend aan culturele manifestaties en congressen. Ook gaat het koor naar het buitenland om te concerteren. Hoogtepunten hierin waren de voormalige Sovjet-Unie, Rome, Bulgarije, Tsjechië, Barcelona, Canterbury en Praag.
Con Sequenza – Orkest
De Delftse Orkestvereniging Con Sequenza is opgericht in 1986. De basis van dit kamerorkest wordt gevormd door een strijkersgroep en een dubbel bezetting blazers (fluit, hobo, klarinet, fagot, hoorns en trompetten). Daarnaast maken de leden van Con Sequenza ook kamermuziek in kleine ensembles van wisselende samenstelling.
Con Sequenza doet regelmatig mee aan speciale projecten, zoals een uitvoering van Peter en de Wolf. Zij voerden Prokofievs werk in het voorjaar van 2012 diverse malen uit, in de Van der Mandelezaal van Het Prinsenhof. In maart 2018 begeleidden zij het Nederlands projectkoor bij de verkorte versie van Bachs Matthäus Passion van Sing Along Events in de Dominicuskerk in Amsterdam. De vaste dirigent van het kamerorkest is Martin van der Brugge. Lees meer over kamerorkest Con Sequenza.
Martin van der Brugge – Dirigent
Martin van der Brugge (1966) behaalde zijn diploma orkestdirectie aan het Rotterdams Conservatorium in 1990 en zijn diploma koordirectie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag in 1994. Hij volgde onder meer lessen bij Arie van Beek, Jan Boogaarts en Ed Spanjaard. Tevens nam hij deel aan internationale masterclasses, waaronder de Wiener Meisterkurs onder leiding van Julius Kalmar. In 1993 nam hij deel aan het internationale dirigentenconcours Dinu Niculescu in Braçov (Roemenië) en kwam tot de halve finale.
Naast het dirigeren heeft hij met succes de eerste Masterclass voor dirigenten in Bulgarije georganiseerd. In 1996 heeft hij in Bulgarije ook concerten gegeven met het Vidin Philharmonic Orchestra, waarvan hij vaste gastdirigent was.
In het seizoen 2004 was Martin benoemd gastdirigent van het Mersin State Opera and Ballet in Turkije. Verschillende producties, waaronder Rigoletto van Verdi, zijn onder zijn leiding uitgevoerd. In Nederland heeft Martin Sing Along Events opgericht voor het opzetten van meezingevenementen.
Achtergrond
Nieuwsbrief april 2023
Cecilia werd later gevangen genomen en gemarteld, maar ze bleef trouw aan haar geloof en werd uiteindelijk onthoofd. Volgens de legende bleef ze tot op het einde zingen, waardoor ze de beschermheilige werd van muzikanten.
Sint-Cecilia werd in de middeleeuwen een populair onderwerp in de beeldende kunst en later ook in de muziek. Veel componisten schreven werken ter ere van haar, zoals de beroemde “Cecilia-mis” van Gounod. Dit werk werd voor het eerst opgevoerd in 1855 in de Saint-Eustache kerk in Parijs, ter ere van het feest van Sint-Cecilia.
De “Cecilia-mis” van Gounod is een prachtig werk, geschreven voor koor en orkest, en wordt beschouwd als een van de belangrijkste werken in het repertoire van religieuze muziek. Het werk is een eerbetoon aan de heilige Cecilia en aan alle muzikanten die haar als hun beschermheilige beschouwen.
Zing mee
Programma: Charles Gounod – Messe solennelle en l’honneur de Sainte-Cécile (Ceciliamis)
Datum: zaterdag 10 juni 2023 aanvang 10.00 uur
Locatie: Oude kerk of Martinikerk te Voorburg
Inschrijven: via het inschrijfformulier
Extra repetitie: zaterdag 27 mei 2023 tussen 10.00 uur en 16.00 uur in ‘De Regenboog’ te Leiden (ook via het inschrijfformulier)
Toegangskaarten: voor het concert om 16.30 uur via het bestelformulier
Meer informatie: bezoek onze website
Help ons met verspreiden van flyers en ontvang korting!
Draagt u Sing Along Events een warm hart toe?
Wanneer u ons helpt flyers te verspreiden, dan ontvangt u van ons € 5,00 korting op het bedrag van deelname voor één van onze evenementen.
U kunt flyers in de plaatselijke supermarkt ophangen, neerleggen in de buurtbibliotheek of meenemen naar uw koor.
Stuur ons een mail met uw adresgegevens en dan sturen wij u een enveloppe met 50 flyers toe.
Nieuwsbrief maart 2023
De aanwezigheid van deze grote componisten bij de première benadrukte de betekenis van de muzikale prestatie van Gounod en zijn werk. Het gaf ook aan hoe deze componisten elkaar steunden en beïnvloedden in hun artistieke ontwikkeling.
De Église Saint-Eustache in Parijs was in de 19e eeuw een belangrijk cultureel centrum en was de locatie van vele muzikale en artistieke evenementen. Het was ook de thuisbasis van een bekend koor en een groot orgel, waardoor het een populaire locatie was voor muzikale uitvoeringen. Veel bekende componisten uit de 19e eeuw schreven muziek voor uitvoeringen in de Église Saint-Eustache, waaronder Hector Berlioz en César Franck.
In die tijd werd de kerk beschouwd als een belangrijke plek voor religieuze en culturele bijeenkomsten en concerten. Het was ook een populaire bestemming voor toeristen vanwege zijn indrukwekkende architectuur en decoratie, waaronder het grote orgel van de kerk, dat nog steeds een van de grootste orgels ter wereld is.
Tegenwoordig blijft de Église Saint-Eustache een populaire locatie voor muzikale uitvoeringen en culturele evenementen in Parijs en trekt het nog steeds bezoekers van over de hele wereld.
Nieuwsbrief februari 2023
Tijdens zijn turbulente leven had Gounod dikwijls problemen met zijn uitgevers, echtgenotes en ander vrouwen. Wellicht mede daarom trok
Gounod in 1870 naar Londen, maar zeker is dat dit ook was om het oorlogsgeweld (de Frans-Duitse oorlog woedde hevig) te ontvluchten.
Van 1870 tot 1875 woonde hij in Londen, waar hij 150 jaar geleden het Royal Choral Society oprichtte. Dit koor bestaat overigens nog steeds.
In 1871 ontmoette Gounod Georgina Weldon
Dat jaar zong Georgina Weldon de solo in Mendelssohns ‘Hear my Prayer’ op verschillende locaties in Londen, en zong ze de solo-sopraanpartij in Gounods Cantate Gallia aan het Conservatoire de Paris en de Opéra-Comique in Parijs. Deze nauwe samenwerking met Gounod kwam Weldons zangcarrière zeer ten goede. Ze publiceerde in 1872 ‘Hints for Pronunciation in Singing,’ evenals verschillende zelfgeschreven liederen en memoires. Gounod heeft hij drie jaar lang een geheime liefdesverhouding gehad met Georgina.
Hij raakte echter steeds meer verontrust door roddels over de “Weldon-affaire”. Franse vrienden van de vrouw van Gounod ‘ontvoerden’ hem en brachten hem terug naar zijn echtgenote in Parijs. Toen Gounod Georgina vroeg zijn persoonlijke bezittingen aan hem terug te sturen, inclusief het ontwerp van zijn opera Polyeucte, stond ze erop dat hij terug zou keren naar Londen om ze persoonlijk van haar op te eisen. Toen Gounod een jaar later nog altijd niet langs was geweest, stuurde ze het originele manuscript terug met haar naam diagonaal over elke pagina in krijt gekrabbeld. Vervolgens spande ze een aantal rechtszaken tegen hem aan wegens smaad, in een poging hem aan te klagen.
Nieuwsbrief januari 2023
Religieuze muziek en de opera
In de jaren 1850, componeerde Gounod een van zijn bekendste religieuze werken, de Messe solennelle en l’honneur de Sainte-Cécile . Het werd geschreven voor de St. Cecilia ‘s dagviering van 1855 in Saint-Eustache , en toont het succes van Gounod aan in het “mengen van de operastijl met kerkmuziek – een taak die veel van zijn collega’s probeerden en faalden”.
Gounod studeerde letteren, en daarnaast compositie bij Antonín Rejcha. Na enig aarzelen tussen letteren en muziek besloot hij musicus te worden. Hij werd toegelaten tot het Parijse conservatorium. Gounod dong mee naar de Prix de Rome, won een tweede prijs in 1837, en een eerste prijs in 1839, met de cantate Fernand.
Na een leerzaam en vruchtbaar verblijf van drie jaar te Rome, (wat onderdeel was van de prijs) reisde hij naar Oostenrijk en Berlijn, waar hij te gast was bij Fanny Mendelssohn, de zuster van Felix Mendelssohn. Rome en het contact met de protestants geworden joodse familie Mendelssohn hebben Gounod doen nadenken over geloof en Kerk. In Parijs ging hij daarom theologie studeren en overwoog hij tot een orde toe te treden; hij componeerde zeer veel religieuze muziek (ook in Rome schreef hij al een mis en een requiem).
Parijse muziekleven
Inmiddels was Gounod geleidelijk ingekapseld in het Parijse muziekleven; er viel veel werk te verzetten en van toetreding tot een orde kwam het niet. Meer en meer vielen hem opdrachten voor toneelmuziek en opera’s ten deel. In 1852 aanvaardde hij een benoeming tot directeur van het Orphéon-theater. Deze benoeming betekende betere contacten met de theaterwereld, met name met de operawereld. Zijn groots opgezette Faust (naar Goethe) ging, weliswaar met matig succes, in 1859 in première. Maar al snel begon het publiek het werk te waarderen en werd Gounod ook als operacomponist erkend. Van zijn opera’s zijn verder nog Mireille (1864) en Roméo et Juliette (1867) van groot belang.
Religieuze muziek en de opera
In de jaren 1850, componeerde Gounod een van zijn bekendste religieuze werken, de Messe solennelle en l’honneur de Sainte-Cécile . Het werd geschreven voor de St. Cecilia ‘s dagviering van 1855 in Saint-Eustache , en toont het succes van Gounod aan in het “mengen van de operastijl met kerkmuziek – een taak die veel van zijn collega’s probeerden en faalden”.
Nieuwsbrief december 2023
Tijdens zijn turbulente leven had Gounod dikwijls problemen met zijn uitgevers, echtgenotes en andere vrouwen.
In 1870 trok Gounod vanuit Parijs naar Engeland om het oorlogsgeweld van 1870 [de Frans-Duitse oorlog] te ontvluchten. Van 1870 tot 1875 woonde hij in Londen, alwaar hij 150 jaar geleden het Royal Choral Society oprichtte. Dit koor bestaat overigens nog steeds.
In 1871 ontmoette Gounod Georgina Weldon
Dat jaar zong Georgina Weldon de solo in Mendelssohns ‘Hear my Prayer’ op verschillende locaties in Londen, en zong zij de solo-sopraanpartij in Gounods cantate Gallia aan het Conservatoire de Paris en de Opéra-Comique in Parijs. Deze nauwe samenwerking met Gounod kwam Weldons zangcarrière zeer ten goede. Weldon was niet alleen zangeres maar had ook vele andere talenten. Zo publiceerde ze in 1872 ‘Hints for Pronunciation in Singing,’ evenals verschillende liederen en memoires. Gounod heeft hij drie jaar lang een geheime liefdesverhouding gehad met Georgina.
Hij raakte echter steeds meer verontrust door roddels over de “Weldon-affaire”. Franse vrienden van de vrouw van Gounod ‘ontvoerden’ hem en brachten hem terug naar zijn echtgenote in Parijs. Toen Gounod aan Georgina vroeg zijn persoonlijke bezittingen aan hem terug te sturen, inclusief het ontwerp van zijn opera Polyeucte, stond ze erop dat hij terug zou keren naar Londen om ze persoonlijk van haar op te eisen, wat hij niet deed. Pas een jaar later stuurde ze het originele manuscript terug met haar naam diagonaal over elke pagina in krijt gekrabbeld. Vervolgens spande ze een aantal rechtszaken tegen hem aan wegens smaad, in een poging hem aan te klagen.
Nieuwsbrief november 2022
Gounod studeerde letteren, en daarnaast compositie bij Antonín Rejcha.Na enig aarzelen tussen letteren en muziek besloot hij musicus te worden. Hij werd toegelaten tot het Parijse conservatorium. Gounod dong mee naar de Prix de Rome, won een tweede prijs in 1837, en een eerste prijs in 1839, met de cantate Fernand.
Na een leerzaam en vruchtbaar verblijf van drie jaar te Rome, (wat onderdeel was van de prijs) reisde hij naar Oostenrijk en Berlijn, waar hij te gast was bij Fanny Mendelssohn, de zuster van Felix Mendelssohn. Rome en het contact met de protestants geworden joodse familie Mendelssohn hebben Gounod doen nadenken over geloof en Kerk. In Parijs ging hij daarom theologie studeren en overwoog hij tot een orde toe te treden; hij componeerde zeer veel religieuze muziek (ook in Rome schreef hij al een mis en een requiem).
Parijse muziekleven
Inmiddels was Gounod geleidelijk ingekapseld in het Parijse muziekleven; er viel veel werk te verzetten en van toetreding tot een orde kwam het niet. Meer en meer vielen hem opdrachten voor toneelmuziek en opera’s ten deel. In 1852 aanvaardde hij een benoeming tot directeur van het Orphéon-theater. Deze benoeming betekende betere contacten met de theaterwereld, met name met de operawereld. Zijn groots opgezette Faust (naar Goethe) ging, weliswaar met matig succes, in 1859 in première. Maar al snel begon het publiek het werk te waarderen en werd Gounod ook als operacomponist erkend. Van zijn opera’s zijn verder nog Mireille (1864) en Roméo et Juliette (1867) van groot belang.
Religieuze muziek en de opera

Église Saint-Eustache
In de jaren 1850, componeerde Gounod een van zijn bekendste religieuze werken, de Messe solennelle en l’honneur de Sainte-Cécile . Het werd geschreven voor de St. Cecilia ‘s dagviering van 1855 in Saint-Eustache , en toont het succes van Gounod aan in het “mengen van de operastijl met kerkmuziek – een taak die veel van zijn collega’s probeerden en faalden”.
Inschrijven
Inschrijven voor de Gounod scratch en bestellen bladmuziek/oefen-cd