• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Mijn Account
  • Contact
  • Winkelmand
  • Algemene voorwaarden
  •  

Sing Along Events

Scratch Events

VRAGEN ?
Sing Along Events
is maandag tot en met
vrijdag  telefonisch bereikbaar
van 9.30 uur tot 16.30 uur.
Tel: 071-361 94 86

YoutubeFacebook
  • Wie zijn wij
  • Sing Along Events
    • Zangweekend Viva Vivaldi – 28 en 29 augustus 2021
    • Pop Sing Along – 25-09-2021
    • The Armed Man Scratch – 23-10-2021
    • Dvorak Orkest Scratch – 6-11-2021
    • Misa Criolla Scratch – 11-12-2021
    • Bach, Händel en Mendelssohn – 27 t/m 31 december 2021 – Weimar en Leipzig (Duitsland)
    • Matthäus Passion Scratch – 19-3-2022
  • Reacties deelnemers
  • Nieuwsbrief
  • Veel gestelde vragen

Ramirez Scratch – Misa Criolla en Navidad Nuestra 2021

15 april 2019

11 december 2021 09:30 - 18:15 DOMINICUSKERK, SPUISTRAAT 12, 1012 TS AMSTERDAM

Scratch-event

De scratch

Update 8 oktober 2020

In verband met alle nieuwe ontwikkelingen hebben we besloten om het concert van de Misa Criolla en Navidad Nuestra, oorspronkelijk gepland op 12 december 2020 in de Dominicuskerk in Amsterdam, te verplaatsen naar zaterdag 11 december 2021. We verheugden ons zeer op dit concert, maar nemen het besluit om te verplaatsen liever tijdig, in de hoop dat we ons later dit jaar in alle rust en met plezier kunnen voorbereiden op dit concert, samen met u als koorzangers. We hopen op uw begrip hiervoor! Locatie blijft de Dominicuskerk in Amsterdam.
Deelnemers en kaartkopers voor dit concert zijn inmiddels via e-mail geïnformeerd over de afwikkeling rond de gekochte kaarten. Geen bericht gehad? Stuur ons een e-mail: info@singalongevents.nl

Namens het TEAM SING ALONG EVENTS

Op zaterdag 11 december 2021 organiseren wij een scratchconcert in samenwerking met de fenomenale tenor Javier Rodríguez in de prachtige Dominicuskerk te Amsterdam. Onder leiding van dirigent Martin van der Brugge wordt de swingende Misa Criolla én de Navidad Nuestra in één dag ingestudeerd en aansluitend met orkest en solisten uitgevoerd.
Bent u al bekend met deze legendarische werken of heeft u zin om dit werk (nog) eens uit te voeren? Geeft u zich dan snel op en doe mee! De aan deelname verbonden kosten zijn € 36,50.
Download hier de flyer


Groepsinschrijving
U kunt zich ook met meer zangers tegelijkertijd inschrijven. Vanaf 10 deelnemers ontvangt u korting van €2,50 en vanaf 20 zangers €5,00 korting per persoon op de deelnamekosten. Wilt u met een groep inschrijven, stuurt u dan een e-mail naar info@singalongevents.nl. Vermeld daarbij met hoeveel personen u wilt inschrijven. Vervolgens krijgt u van ons een kortingscode, waarmee u online met korting kunt inschrijven.

Extra repetitie
Als deelnemer bent u ook van harte welkom bij de extra repetitie op zaterdag 27 november 2021 tussen 10.00 uur en 16.00 uur in ‘De Regenboog’ te Leiden. Tijdens deze extra repetitie krijgt u niet alleen de kans om uw noten nog beter in te studeren, maar maakt u gelijk kennis met de andere zangers en zangeressen. Laat deze kans niet liggen!
Deelname aan de extra repetitie kost € 11,50. U kunt zich opgeven via het inschrijfformulier.

U kunt voor deze repetitiedag een lunch bestellen á €8,50.
De lunch bestaat uit een assortiment broodjes (ook vegetarisch), krentenbol, fruit & consumptie.

Luisteren/Toegangskaarten voor de uitvoering
Heeft u fans die graag naar de uitvoering komen luisteren? Voor hen kunt u toegangskaarten bestellen. Verras uw vrienden met een luisterkaartje! Aanvang van het concert is 17.00 uur en het duurt tot 18.15 uur.
U kunt natuurlijk ook luisterkaarten bestellen als u niet deelneemt aan de Misa Criolla en Navidad Nuestra scratch.
Een toegangskaart voor het concert kost € 12,75.


Het werk

Misa Criolla

Dit bekendste werk van de Argentijnse componist Ariel Ramírez werd gecomponeerd in 1964. Sinds kort was Latijn niet meer de enige toegestane taal in de kerk en Ariel Ramírez greep deze gelegenheid aan om één van de meest baanbrekende missen ooit te schrijven. In de Misa Criolla zit niet alleen volkstaal, maar ook volksmuziek. Het is een mis met Argentijnse ritmes en instrumenten uit het Andesgebergte, zoals de charango (kleine gitaar), de quena (rechte Indiaanse fluit) en de bombo (Argentijnse trom).

Navidad Nuestra

Navidad Nuestra bestaat uit 6 delen met verschillende Argentijnse ritmes die gezamenlijk het klassieke kerstverhaal vertellen, van de aankondiging van de geboorte aan Maria door de engel Gabriel tot de vlucht naar Egypte. Tekstschrijver Félix Luna (1925-2009) heeft ervoor gekozen de scènes te situeren in Argentinië: Jozef en Maria trekken over de Pampa’s naar Bethlehem, de herders komen uit het dorp Aimogasta in de Argentijnse provincie La Rioja.

Tip: Maak tijdens het oefenen gebruik van het pdf-bestand van de uitspraak van de Spaanse taal van deze twee werken.


Oefenmateriaal

Argentijnse partituren**

Heeft u eerder (voor 2013) meegedaan met de oude partituren van Lawson Gould-Alfred of Capriccio? Die kunnen niet meer gebruikt worden.
Net als in 2014 werken we met de Argentijnse partituren en de verschillen voor beide werken zijn te groot om tijdens deze scratch te kunnen meekomen.**

De Argentijnse partituren kunt u tegelijk met uw inschrijving bestellen.

** Waarom gebruiken we de Argentijnse partituren?

De belangrijkste reden ligt bij de partituur van Navidad Nuestra. In Europa werd een partituur uitgegeven, die niet overeenkwam met het origineel en waarin de Argentijnse ritmes zelfs niet klopten. Ook in de tekst zitten hier en daar missers. De uitgave had misschien te maken met de moeilijk te verkrijgen Argentijnse partituren in Europa, waardoor een Europese dirigent een arrangement heeft gemaakt zonder kennis van het Argentijns muziekidioom. Op belangrijke cd-opnamen wordt de Argentijnse partituur gebruikt (José Carreras, Mercedes Sosa, Javier Rodríguez).

Argentijnse partituur met uitspraakaanwijzingen

De Misa Criolla van Capriccio en Lawson Gould komt weliswaar overeen met het koorarrangement van 1964, maar Ramírez heeft die zelf nooit zo uitgevoerd. Oorspronkelijk wilde hij een klassiek muziekstuk schrijven, geïnspireerd door Argentijnse volksritmes. Al bij de eerste uitvoering en plaatopname koos hij voor een meer volkse benadering, waarbij hij de oorspronkelijke ritmes meer in hun authentieke vorm volgde en Argentijnse instrumenten gebruikte. In Argentinië werd een herzien arrangement uitgegeven dat beter overeenkwam met de uitvoeringspraktijk.
Voor de oplettende luisteraars: op de cd met Carreras gebruikt Carreras de Europese partituur in de Misa Criolla, het koor de Argentijnse met wat aanpassingen aan Carreras. Op de cd’s met Mercedes Sosa en Javier Rodríguez wordt het Argentijnse arrangement door koor én solist gebruikt.
De Argentijnse partituren van Stichting Argentijnse Muziek hebben een overzichtelijker lay-out en bevatten een Nederlandse vertaling van de tekst en uitspraakaanwijzingen. Ze worden in Nederland steeds meer gebruikt.

Oefenmateriaal

Oefen-CD

Luister naar de warme stem van Javier Rodríguez, terwijl u aan het oefenen bent. Ook handig voor de uitspraak! De oefen-cd van de Misa Criolla en Navidad Nuestra samen kunt u voor slechts € 8,95 bestellen per cd.

Combinatievoordeel

Voor slechts € 24.50 heeft u een combi-voordeel met daarin: de bladmuziek van beide stukken en de oefen-cd’s.

Luistervoorbeelden

Misa Criolla: Kyrie de Sopraan/ mezzosopraan oefen-cd

https://singalongevents.nl/app/files//2017/08/Kyrie-sopraan.mp3

Misa Criolla: Kyrie de alt oefen-cd

https://singalongevents.nl/app/files//2017/08/Kyrie-alt.mp3

Misa Criolla: Kyrie de tenor oefen-cd

https://singalongevents.nl/app/files//2017/08/Kyrie-tenor.mp3

Misa Criolla: Kyrie the bas oefen-cd

https://singalongevents.nl/app/files//2017/08/Kyrie-bas.mp3

Repetitieschema

Repetitieschema

Indeling van de Ramirez-scratch op zaterdag 11 december 2021

(Onder voorbehoud)

Repetities

09.30 uur Dominicuskerk open
10.00 uur Aanvang repetitie
12.30 uur Pauze
13.30 uur Vervolg repetitie
15.45 uur Aanvang generale repetitie
16.30 uur Einde openbare generale repetitie en pauze

Concert

16.30 uur Deuren open voor publiek
16.45 uur Koor opstellen
17.00 uur Aanvang concert
18.15 uur Einde

In de pauzes zijn koffie, thee, frisdrank en versnaperingen tegen betaling verkrijgbaar.

Locatie/route

Locatie/route

De Dominicuskerk – Spuistraat 12 te Amsterdam

De Dominicuskerk is op loopafstand van het Centraal Station van Amsterdam te bereiken. Als u vanaf het station een paar honderd meter de Spuistraat inloopt, ziet u aan uw rechterhand al gauw de langgerekte flank van het kerkgebouw. De ingang van de kerk bevindt zich om de hoek, in de Korte Korsjespoortsteeg. Er is parkeergelegenheid in de parkeergarage aan de Prins Hendrikkade aan de voorzijde van het Centraal Station en in de parkeergarage van het Renaissance-hotel dat aan het Kattegat ligt, pal naast de kerk.

Parkeren + Reizen (P+R)

P+R staat voor Parkeren en Reizen. In Amsterdam betekent dit dat u uw auto voordelig en snel aan de rand van de stad parkeert (P) en met het openbaar vervoer (OV) naar het centrumgebied reist.
Lees meer over Parkeren + Reizen (P+R)


Extra repetitiedag Leiden 

Op zaterdag 27 november 2021 wordt voor zangers en zangeressen een extra oefendag georganiseerd. Klik hier om u voor deze extra repetitiedag op te geven.
De extra repetitie zal plaatsvinden van 10.00 tot 16.00 uur in ‘De Regenboog’ te Leiden.
Adres: Watermolen 1, 2317 ST Leiden.

Klik hier voor een routebeschrijving.

Dirigent/orkest/solisten

Dirigent/orkest/solisten

Aan de Ramirez-scratch werken mee:

  • Martin van der Brugge – Dirigent
  • Javier Rodríguez – Tenor
  • Alvaro Pinto – Gitarist
  • Daniel Morcos – Pianist
  • Mauricio Achem – Pianist/Accordionist/Basgitarist/Percussionist

Martin van der Brugge – Dirigent

Martin van der Brugge (1966) behaalde zijn diploma orkestdirectie aan het Rotterdams Conservatorium in 1990 en zijn diploma koordirectie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag in 1994. Hij volgde onder meer lessen bij Arie van Beek, Jan Boogaarts en Ed Spanjaard. Tevens nam hij deel aan internationale masterclasses, waaronder de Wiener Meisterkurs onder leiding van Julius Kalmar. In 1993 nam hij deel aan het internationale dirigentenconcours Dinu Niculescu in Braçov (Roemenië) en kwam tot de halve finale.
Naast het dirigeren heeft hij met succes de eerste Masterclass voor dirigenten in Bulgarije georganiseerd. In 1996 heeft hij in Bulgarije ook concerten gegeven met het Vidin Philharmonic Orchestra, waarvan hij vaste gastdirigent was.
In het seizoen 2004 was Martin benoemd gastdirigent van het Mersin State Opera and Ballet in Turkije. Verschillende producties, waaronder Rigoletto van Verdi, zijn onder zijn leiding uitgevoerd. In Nederland heeft Martin Sing Along Events opgericht voor het opzetten van meezingevenementen.

Javier Rodríguez – Tenor

Javier Rodríguez werd geboren in Tartagal in de noordwestelijke provincie Salta in Argentinië in 1964. Na jaren van verwoed studeren gaf hij op twaalfjarige leeftijd zijn eerste gitaarconcert in de provincie Jujuy waar hij inmiddels woonde. Rond 1982, toen hij zich in het meer zuidelijke Mendoza, aan de voet van de Andes, had gevestigd, ontdekte hij de bijzondere kwaliteit van zijn stem. In 1992 kwam zijn carrière in een stroomversnelling toen hij de Andesprijs won als beste populaire zanger en zong hij voor het eerst in het meest prestigieuze theater van Argentinië: het Teatro Colón in Buenos Aires.
In 1995 ontdekte de Argentijnse componist Ariel Ramírez  hem als tenorsolist in de Misa Criolla. Vanaf dat moment maakte hij deel uit van het vaste ensemble van de componist tot diens laatste optreden in 2005.

Alvaro Pinto – Gitarist

Met een verbluffend gemak bespeelt Alvaro Pinto Lyon het ene
instrument na het andere en is hij thuis in talloze Latijns- Amerikaanse muziekstijlen.Geboren in Santiago de Chile speelde Alvaro Pinto Lyon van jongs af aan in bands en ging hij als jongere naar het creatieve Lyceo Experimental. Hij studeerde af aan het conservatorium in Santiago in klassieke gitaar & hobo. In Rotterdam volbracht hij aan het conservatorium de 2e fase klassieke gitaar en volgde hij de opleiding voor muziekproducent. Hij werkt voor verschillende muzikanten vanuit zijn eigen opnamestudio.

Daniel Morcos – Pianist

Daniel Morcos, geboren in Argentinië in 1965, is in de eerste plaats componist en muzikaal leider van La Trama.In 1989 studeerde hij af aan de Universiteit van Córdoba (Argentinië) met als hoofdvak compositie. In 1990 won hij het grootste folklorefestival in Argentinië (Cosquín) in de categorie instrumentale groepen. Hij componeerde vijf symfonische werken en verscheidene stukken voor kleinere muzikale ensembles.
In 2002 componeerde hij twee suites in opdracht van het Nederlands Fluitorkest. In La Trama speelt Daniel piano, maar in de concerten met Javier Rodríguez speelt hij ook percussie.

Mauricio Achem – Pianist/Accordionist/Basgitarist/Percussionist

Mauricio Achem startte, als zoon van een pianolerares, al vroeg met zijn muzikale ontwikkeling. Hij studeerde aan de Universidad de Cuyo. Zijn specialisatie is ritmologie, zowel in Arabische als Argentijnse muziek. Als uitvoerend musicus maakte hij deel uit van verschillende ensembles met tournees door heel Argentinië. Aan de school voor de kunsten in Mendoza doceert hij basgitaar en percussie en is hij werkzaam als dirigent van verschillende ensembles.



                                                                                                                             IN MEMORIAM
Wij zijn diep getroffen door het overlijden van onze vriend en collega musicus Fernando ‘Fana’ Martínez.
‘Fana’ was een veelzijdig musicus. Als pianist, componist, gitarist, en percussionist, producent was hij een geprezen all-round musicus in Zuid Amerika en Europa. Naast zijn uitmuntende kwaliteiten als musicus werd hij alom geprezen om zijn onuitputtelijke enthousiasme en zijn unieke gevoel voor humor.
Na een lange dappere strijd is ‘Fana’ op veel te jonge leeftijd overleden.

Martin van der Brugge

 



Achtergrond

Nieuwsbrief december 2019

De geliefde Argentijnse componist Ariel Ramírez schreef in 1964 een bijzonder oratorium: Navidad Nuestra, ons kerstfeest, waarin hij de geboorteverhaal van Jezus muzikaal weergeeft.

Na een beloftevolle aankondiging van de komst van een kindje door een Engel aan Maria, gevolgd door een lange reis van de inmiddels zwangere Maria met eega Jozef, vormt El Naciemento het derde deel van Navidad Nuestra. De vidala die Ariel Ramírez hierin gebruikt vindt zijn oorsprong in de provincie Catamarca, in het noorden van Argentinië tegen de grens met Chili. De vidala is een vrij eenvoudige dans- en liedvorm, maar bezit een grote muzikale en poëtische rijkdom. Ook zijn er Europese invloeden te bespeuren in de vidala.

Bombo Ramirez Navidad Nuestra

Deze bombo is bekleed met een koeienvel, maar ook schaap, geit of kameel geven een lekkere klank.

Muziek in een uitgeholde boomstam

De vidala is een lied dat meestal door twee of meer zangers wordt gezongen, onder begeleiding van de bombo legüero. Dit is een typisch creools Argentijns instrument, dat nog stamt uit de tijd van vóór de Spaanse verovering. Het lage geluid van de bombo draagt ver en hij werd gebruikt in het Andesgebergte om te waarschuwen als de vijand in aantocht was. De bombo wordt in heel Argentinië gebruikt, evenals in andere Zuid-Amerikaanse landen.
De kast van de bombo is een uitgeholde boomstam, en daaraan kun je zien dat dit instrument niet uit het hooggebergte komt, want daar groeien geen bomen. Over het uiteinde, soms aan beide kanten, wordt een dierenvel gespannen. Dat kan zowel de huid van een koe zijn, of dat van een geit, schaap of een Andeskameel (de guanaco voor kenners). Dunne spanringen en afdekringen houden het vel op zijn plaats. De spanning en klank van het vel wordt geregeld met behulp van riemen van touw of leer. De bombospeler gebruikt meestal twee stokken, één met een houten kop en één met een leren kop. Het midden van het vel geeft een lage, donkere klank, de zijkanten klinken lichter en voor een scherper geluid gebruikt de speler de houten stok.

Beeld: Argentijnsemuziek.nl

Inschrijven voor Missa Criolla en Navidad Nuestra op zaterdag 11 december 2021? Dat kan via het inschrijfformulier. Op hetzelfde inschrijfformulier kunt u ook luisterkaarten bestellen voor uw fans!


Help ons met verspreiden van flyers en ontvang korting! 

Draagt u Sing Along Events een warm hart toe?
Wanneer u ons helpt flyers te verspreiden, dan ontvangt u van ons korting op het bedrag van deelname voor één van onze evenementen.
U kunt flyers in de plaatselijke supermarkt ophangen, neerleggen in de buurtbibliotheek of meenemen naar uw koor.
Stuur ons een mail met uw adresgegevens en dan sturen wij u een enveloppe met 3 x 50 flyers toe. Wilt u meer flyers verspreiden,
geeft u dit dan aan. Als dank ontvangt u van ons een kortingsbon voor één van onze evenementen.


Nieuwsbrief november 2019

Het verboden werk van Ramírez

Tot zijn dertigste schreef Ariel Ramírez vooral veel pianostukken, zoals het mooie La tristecita uit 1945, maar hij begon ook met het componeren van liederen.

In 1952 vertrok Ramírez, zonder geld of duidelijk plan, naar Europa om lezingen te geven en zich te verdiepen in de Europese muziek. In kleine theaters, vaak bij universiteiten, liet hij de Argentijnse ritmes horen op piano, oa in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht, geholpen door nieuwe vrienden die hem onderdak gaven. Toen hij in 1954 terugkeerde naar Argentinië wilde hij een religieus werk schrijven, dat hij op zou dragen aan zijn Europese vrienden, maar doordat hij steeds bekender werd in eigen land kwam dat er niet van. Tot in 1963 de mis in de volkstaal toegestaan werd door de katholieke kerk. Toen zette Ramírez zich aan de compositie van de Misa Criolla.

Tijdens de militaire dictatuur, omstreeks 1981, maakte hij zijn grote en indrukwekkende Misa por la Paz y la Justicia, de vredesmis, volgens Ramírez zelf zijn beste werk. Tot 2005 werd dit werk vrijwel alleen uitgevoerd met de maestro zelf aan de vleugel. De Europese première was in 1997 in Nederland.

Tijdens de tournee in Duitsland in 1967 werkte hij voor het eerst met de toen nog weinig bekende zangeres Mercedes Sosa. Er ontstond een intensieve vriendschap en in de jaren 60 en 70 componeerde hij speciaal voor haar stem twee liederencycli: Mujeres Argentinas (Argentijnse vrouwen, waaronder Alfonsina y el Mar en Juana Azurduy, hier met Javier Rodríguez) en Cantata Sudamericana (oa Es Sudamérica mi Voz).
Ramírez werkte niet alleen met hier bekende sterren als Mercedes Sosa, maar ook met minder bekende musici als Tenor Zamba Quipildor en het folklorekwartet Los Fronterizos. Mercedes Sosa werd de vaste solist in de koorwerken in de jaren 70 en 80, waarna tenor Javier Rodríguez in de jaren 90 en 2000 als solist optrad bij uitvoeringen van Ramírez’ werk. Ariel Ramírez overleed op 18 februari 2010.

Meezingen met de prachtige Misa Criolla en Navidad Nuestra? Schrijf nu in voor de Scratchdag met deze werken van Ariel Ramírez op zaterdag 11 december 2021: inschrijfformulier.

Luister hieronder naar een opname van Ariel Ramírez achter de piano, terwijl hij Desde El Alma speelt. Wilt u meer te weten komen over Argentijnse muziek, bezoekt u dan vooral de website van Argentijnse muziek. Het is een bron van kennis en inspiratie, en veel van de informatie hierboven komt er vandaan.


Nieuwsbrief oktober 2019

Wanneer wij zeggen Corry Brokken en Argentijnse muziek, zal er niet snel een belletje gaan rinkelen. Toch heeft Corry Brokken, die in de jaren ’50 en ’60 enorme successen vierde als zangeres van populaire liederen, altijd graag inspiratie gezocht in andere genres en was zij niet bang om buiten de eigen grenzen te kijken. In 1968 heeft ze een hit gehad met het tweede deel van Navidad Nuestra van Ramirez. (Javier Rodríguez, zang)

https://singalongevents.nl/app/files/2019/04/Navidad-Peregrinacion.mp3

Luistert u naar de versie van Corry Brokken:

https://singalongevents.nl/app/files/2019/04/Corry-Brokken-Alouette.wmv.mp3

Alouette is een charmante song van ééndagsvlieg Gilles Dreu uit het jaar 1968. In 1968 beleeft hij met het lied ‘Alouette’ eindelijk zijn grote doorbraak. ‘Alouette’, gebaseerd op een deel uit de Navidad Nuestra van de Argentijnse componist Ramiréz, doet het niet alleen in Frankrijk goed, maar is in heel Europa, Canada en Zuid-Amerika een enorm succes.

https://singalongevents.nl/app/files/2019/04/Alouette-alouette-Gilles-Dreu-album-89.mp3

 


 

Inschrijven


Inschrijven voor Misa Criolla EN Navidad Nuestra

Toegangskaarten bestellen

Realisatie: Zin In Webdesign & haha!

© 2018 - Sing Along Events