Scratch-event
De scratch
Traditiegetrouw organiseert Sing Along Events ook dit seizoen een meezingconcert. Op zaterdag 9 december 2023 staat op het programma: het Gloria en Magnificat van Vivaldi. Onder leiding van dirigent Martin van der Brugge worden de werken in één dag ingestudeerd en aansluitend aan het einde van de middag uitgevoerd.
Bent u al bekend met dit legendarische werk of heeft u zin om dit werk (nog) eens uit te voeren? Geeft u zich dan snel op en doe mee! Een deelnemerskaart kost € 38,50. Klik hier om in te schrijven.
Groepsinschrijvingen
U kunt zich ook met meerdere zangers tegelijkertijd inschrijven. Vanaf 10 deelnemers ontvangt u korting van maar liefst €2,50 en vanaf 20 zangers €5,00 korting per persoon op de deelnamekosten. Wilt u met een groep inschrijven stuurt u dan een e-mail naar info@singalongevents.nl. Vermeld daarbij met hoeveel personen u wilt inschrijven. Vervolgens krijgt u van ons een kortingscode, waarmee u online kunt inschrijven.
Extra repetitie zaterdag 25 november 2023
Als deelnemer bent u ook van harte welkom bij de extra repetitie op zaterdag 25 november 2023 tussen 10.00 uur en 16.00 uur in ‘De Regenboog’ te Leiden. Tijdens deze extra repetitie krijgt u niet alleen de kans om uw noten nog beter in te studeren, maar maakt u gelijk kennis met de andere zangers en zangeressen. Laat deze kans niet liggen!
Deelname aan de extra repetitie kost € 13.00. U kunt zich opgeven via het inschrijfformulier.
U kunt voor deze repetitiedag een lunch bestellen á € 11,00.
De lunch bestaat uit een assortiment broodjes (ook vegetarisch), krentenbol, fruit & consumptie.
Muziekuitgave: in principe kunt u elke uitgave gebruiken.
Sing Along Events heeft voor deze scratch ook een eigen uitgave gemaakt, die u bij ons kunt bestellen.
Luisteren/Toegangskaarten voor de uitvoering
Heeft u fans die graag naar de uitvoering komen luisteren? Voor hen kunt u toegangskaarten bestellen. Verras uw vrienden met een luisterkaartje! Aanvang van het concert is 16.30 uur en het duurt tot 17.30 uur. U kunt natuurlijk ook luisterkaarten bestellen als u niet deelneemt aan de Vivaldi scratch. Een toegangskaart voor het concert kost € 14,50.
Spam
Regelmatig worden onze e-mails met tickets bij veel ontvangers aangemerkt als SPAM.
Na betaling ontvangt u altijd direct uw tickets en informatiebrief. Kijk daarom in uw mailbox bij ongewenste e-mails.
Over Vivaldi
Antonio Vivaldi (1678 – 1741)
Antonio Vivaldi was 25 jaar oud toen hij in zijn geboorteplaats Venetië tot priester werd gewijd. Kerkmuziek werd de Italiaanse violist en componist Antonio Vivaldi (1678-1741) met de paplepel ingegoten. Zijn vader was musicus aan de San Marco basiliek in Venetië, een kerk waar veel aan muziek werd gedaan. Enkele maanden na zijn priesterwijding werd hij benoemd als vioolleraar aan het Ospedale della Pietà. Vivaldi was niet alleen vioolleraar, maar componeerde ook muziek. Zijn composities waren hoofdzakelijk instrumentale werken, waaronder ruim vierhonderd soloconcerten voor de meest uiteenlopende instrumenten(combinaties).
Deze kerkdiensten met muziek van Vivaldi, die vaak meer op concerten leken, waren razend populair onder de rijke Venetianen en hun buitenlandse gasten. Ze brachten Vivaldi internationale roem, en als bonus ontving het weeshuis dat bij de kerk hoorde een fors deel van de inhoud van de collectebussen.
Het Magnificat
Het Magnificat werd geschreven voor de liturgie van de Vespers op zondag in het Ospedale della Pietà. Musicologen verschillen in datering van de werken, bijvoorbeeld vóór 1717 of in 1719. Volgens de musicoloog Michael Talbot schreef Vivaldi de eerste versie in G mineur voor het weeshuis in 1715 en kort daarna heeft hij het gekopieerd voor het Cisterciënzer klooster van Osek. Hij herzag het Magnificat 1720, waarbij hij de tenor- en baspartijen meer geschikt maakte voor mannelijke stemmen en voegde twee hobo’s toe. Deze versie werd bekend als RV 610, de versie die wij gaan uitvoeren. Vivaldi voegde er in een latere zetting, RV 611, vijf uitgebreide aria’s aan toe, waarbij individuele meisjes uit het weeshuis konden pronken met hun zangvaardigheden. Hun namen werden genoteerd in de partituur.
Luister naar de uitvoering van Vivaldi’s Magnificat RV 610 onder leiding van Jordi Savall met Le Concert des Nations.
Het Gloria
Het Gloria heeft een feestelijk en opgewekt karakter. Vrouwenstemmen spelen de hoofdrol in het werk, en daarom wordt algemeen aangenomen dat het Gloria ook voor de meisjes van het weeshuis is geschreven. Antonio Vivaldi schreef tenminste 3 zettingen van de hymne Gloria in excelsis Deo, waarvan de woorden dateren uit de vierde eeuw en dat een integraal deel is van de gewone mis. Twee overleefden: RV 588 en RV 589. Een derde, RV 590 wordt alleen genoemd in de Kreuzherren catalogus en wordt als verloren beschouwd. RV 589 Gloria is het meest uitgevoerde werk van Vivaldi’s sacrale werken. Het werk werd waarschijnlijk in 1715 geschreven en bestaat uit 12 delen waarbij uitbundigheid, fraaie harmonische wendingen en soli voor de nodige frisheid en afwisseling zorgen.
Luister naar de uitvoering van Vivaldi’s Gloria onder leiding van Hidemi Suzuki met het Croatian Baroque Ensemble en het Chorus Angelicus Choir.
Repetitieschema
Repetitieschema
Indeling van de scratchdag zaterdag 9 december 2023 in de Dominicuskerk te Amsterdam.
09.30 uur Kerk open
10.00 uur Aanvang repetitie
11.15 uur Pauze
11.30 uur Vervolg repetitie
12.30 uur Pauze
13.30 uur Vervolg repetitie
16.00 uur Pauze/zaal open voor publiek
16.30 uur Aanvang concert
17.30 uur Einde concert
In de pauzes zijn koffie, thee, frisdrank en versnaperingen tegen betaling verkrijgbaar
Locatie/route
Locatie/route
De Dominicuskerk – Spuistraat 12 te Amsterdam
De Dominicuskerk is op loopafstand van het Centraal Station van Amsterdam te bereiken. Als u vanaf het station een paar honderd meter de Spuistraat inloopt, ziet u aan uw rechterhand al gauw de langgerekte flank van het kerkgebouw. De ingang van de kerk bevindt zich om de hoek, in de Korte Korsjespoortsteeg. Er is parkeergelegenheid in de parkeergarage aan de Prins Hendrikkade aan de voorzijde van het Centraal Station en in de parkeergarage van het Renaissance-hotel dat aan het Kattegat ligt, pal naast de kerk. Denkt u er echter wel aan dat de parkeertarieven in de binnenstad zeer hoog zijn (op straat is dat € 3,20 per uur).
Parkeren + Reizen (P+R)
P+R staat voor Parkeren en Reizen. In Amsterdam betekent dit dat u uw auto voordelig en snel aan de rand van de stad parkeert (P) en met het openbaar vervoer (OV) naar het centrumgebied reist. Lees meer over Parkeren + Reizen (P+R)
Routebeschrijving extra repetitie
De extra repetitie zal plaatsvinden van 10.00 tot 16.00 uur in ‘De Regenboog’ te Leiden.
Adres: Watermolen 1, 2317 ST Leiden.
Klik hier voor een routebeschrijving. Parkeren is gratis in de buurt.
Met openbaar vervoer
U neemt bus 3 of 4 richting Merenwijk vanaf Leiden Centraal station. Uitstappen halte Valkenhorst.
Loop richting winkelcentrum. Daar zie je de kerk.
De regenboogkerk is een moderne kerk uit de jaren 70.
Dirigenten/solisten
Dirigenten/solisten
Martin van der Brugge – Dirigent
Martin van der Brugge (1966) behaalde zijn diploma orkestdirectie aan het Rotterdams Conservatorium in 1990 en zijn diploma koordirectie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag in 1994. Hij volgde onder meer lessen bij Arie van Beek, Jan Boogaarts en Ed Spanjaard. Tevens nam hij deel aan internationale masterclasses, waaronder de Wiener Meisterkurs onder leiding van Julius Kalmar. In 1993 nam hij deel aan het internationale dirigentenconcours Dinu Niculescu in Braçov (Roemenië) en kwam tot de halve finale.
Naast het dirigeren heeft hij met succes de eerste Masterclass voor dirigenten in Bulgarije georganiseerd. In 1996 heeft hij in Bulgarije ook concerten gegeven met het Vidin Philharmonic Orchestra, waarvan hij vaste gastdirigent was.
In het seizoen 2004 was Martin benoemd gastdirigent van het Mersin State Opera and Ballet in Turkije. Verschillende producties, waaronder Rigoletto van Verdi, zijn onder zijn leiding uitgevoerd. In Nederland heeft Martin Sing Along Events opgericht voor het opzetten van meezingevenementen.
Niek van der Meij – Organist
Niek van der Meij studeerde hoofdvak orgel bij Bert Matter en Leo van Doeselaar aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.
In 1996 sloot hij zijn studie af met het diploma Uitvoerend Musicus. Vervolgens studeerde hij enige jaren aan de Hochschule der Künste te Berlijn waar hij cum laude afstudeerde. Daarnaast volgde hij masterclasses bij Albert de Klerk en Charles de Wolff.
Niek van der Meij is naast organist ook repetitor/begeleider van diverse koren in en rond zijn woonplaats Katwijk, en speelt regelmatig met het Radio Filharmonisch Orkest.
Vivaldi Begeleidingsensemble
Het Vivaldi Begeleidingsensemble is een professioneel orkest dat speciaal voor dit project is samengesteld.
Achtergrond
Nieuwsbrief oktober 2023
Vervolg van het AI intreview met Antonio Vivaldi
Interviewer: Wat denkt u van uw compositie “Gloria,” en welke gevoelens heeft het bij u opgeroepen tijdens het componeren ervan?
Vivaldi: Het “Gloria” is een van mijn geliefde composities, en het heeft altijd een speciale plaats in mijn hart gehad. Tijdens het componeren van “Gloria” was ik geïnspireerd door de pracht en praal van de muziek en het gevoel van vreugde dat ik wilde overbrengen. Het is een stuk dat mijn diepe geloof en mijn bewondering voor de natuur weerspiegelt, en het bracht me veel vreugde om deze gevoelens in muziek om te zetten.
Interviewer: Dat klinkt als een diepgaande en persoonlijke verbinding met het stuk. Kun je ons vertellen welke specifieke elementen of momenten in “Gloria” voor u het meest betekenisvol zijn?
Vivaldi: Absoluut, er zijn verschillende momenten in “Gloria” die voor mij bijzonder betekenisvol zijn. Een van die momenten is de vreugdevolle en majestueuze opening, die de luisteraar meteen in een feestelijke sfeer brengt. Maar het meest betekenisvolle deel voor mij is misschien wel het “Domine Deus” gedeelte, waarin ik de nederigheid en de verhevenheid van het goddelijke probeer vast te leggen. Het was belangrijk voor mij om de kracht en de schoonheid van het geloof in muziek uit te drukken.
Interviewer: Dat is echt fascinerend. “Gloria” heeft de tand des tijds doorstaan en wordt nog steeds veel uitgevoerd en gewaardeerd. Wat denkt u dat de tijdloze aantrekkingskracht van dit stuk is?
Vivaldi: Ik denk dat de tijdloze aantrekkingskracht van “Gloria” voortkomt uit de universele emoties die het oproept. Het is een viering van het leven, van geloof en vreugde, en die gevoelens zijn voor mensen van alle tijden en culturen herkenbaar. Bovendien is de muzikale structuur van “Gloria” zeer meeslepend en krachtig, wat bijdraagt aan zijn blijvende populariteit.
Interviewer: Dank u wel voor uw inzichten, meneer Vivaldi. Het was een waar genoegen om met u te praten over uw prachtige compositie “Gloria.”
Vivaldi: Het was mijn genoegen. Dank u wel voor uw interesse in mijn muziek.
Zing mee met het Gloria en Magnificat van Vivaldi en wie weet komt Vivaldi ook nog een lusiteren!
Programma: Vivaldi: Gloria en Magnificat
Datum: zaterdag 9 december 2023
Locatie: Dominicuskerk, Amsterdam
Inschrijven: via het inschrijfformulier
Extra repetitie: zaterdag 25 november 2023 tussen 10.00 uur en 16.00 uur in ‘De Regenboog’ te Leiden (ook via het inschrijfformulier)
Toegangskaarten voor het concert om 16.30 uur via het bestelformulier
Help ons met verspreiden van flyers en ontvang korting!
Draagt u Sing Along Events een warm hart toe? Als u ons helpt flyers te verspreiden, ontvangt u van ons korting op de deelnameprijs voor een van onze evenementen. U kunt de flyers in de plaatselijke supermarkt ophangen, neerleggen in de buurtbibliotheek of meenemen naar uw koor. Stuur ons een e-mail met uw adresgegevens, en dan sturen wij u een enveloppe met 50 boekjes toe. Als u meer boekjes wilt verspreiden, laat het ons dan weten. Als dank ontvangt u een kortingsbon van 5 euro voor een van onze evenementen.
Nieuwsbrief september 2023
Hoewel Antonio Vivaldi priesterlijke geloften had afgelegd, gonst het van geruchten over zijn tumultueuze liefdesleven. Er wordt vermoed dat de componist betrokken was bij meerdere liefdesrelaties, waarvan een van de meest opvallende die met de getalenteerde zangeres Anna Girò (soms gespeld als Giraud) was.
Anna Girò speelde een centrale rol in Vivaldi’s professionele leven. Ze schitterde regelmatig in de hoofdrollen van Vivaldi’s opera’s en vocale composities, waaronder cantates. Hun nauwe samenwerking bracht niet alleen muzikale harmonie voort maar voedde ook de vurige speculatie over een diepere persoonlijke band tussen de twee. Het is een verhaal doordrenkt van passie en muzikale betrokkenheid, dat de geschiedenis van Vivaldi en Anna Girò nog fascinerender maakt.
Nieuwsbrief juli 2023
Vivaldi’s favoriete leerlinge (vervolg)
Een aantal bekende zangeressen en instrumentalisten uit die tijd waren Anna Girò, die een van Vivaldi’s favoriete solisten was en Anna Maria dal Violin, een getalenteerde violiste en zangeres. Deze Anna Maria was een van de meest beroemde leerlingen van de Ospedale della Pietà. Anna Maria dal Violin, en gedurende haar volwassen leven als Anna Maria della Pietà. Als wees was de naam van zo’n meisje niet bekend en werd omgedoopt met de achternaam della Pietà. Ze werd als baby naar het weeshuis van Venetië, het Ospedale della Pietà, gebracht in 1689. De priester en componist Antonio Vivaldi was haar leraar – en ze was duidelijk één van zijn favoriete studenten: hij droeg 28 vioolconcerten aan haar op.
Anna Maria genoot tijdens haar leven een geweldige reputatie als een van de beste vioolvirtuozen van Europa – verschillende hedendaagse reizigers en critici prezen haar. Ondanks haar afgezonderde status in de Pietà werd ze een soort beroemdheid in de 18e eeuw.
Toewijding, bescheidenheid, goed gedrag, stilte, gehoorzaamheid en het vermijden van luiheid waren de basisvereisten voor overleven in de Pietà. Hoewel Anna Maria’s talenten laat naar buiten kwamen kwamen in vergelijking met haar leeftijdsgenoten, klom ze op in de rangen van het koor tot het hoogste niveau van muzikale prestatie. Ze beheerste zes instrumenten naast de viool en werd uiteindelijk concertmeester en dirigent van het orkest van de Pietà. Zij op haar beurt leerde Chiara della Pietà en Santa della Pietà. Veel van de concerten die Antonio Vivaldi schreef, waren speciaal voor haar geschreven. Anna Maria bleef haar hele leven in het weeshuis. Haar muziek trok toeristen aan om het orkest en haar spel te horen. In 1720, op 24-jarige leeftijd, kreeg ze de bijnaam “Maestra”. Tegen 1737 had Anna Maria de leidende functies van maestra di violino en maestra di coro verworven. Anna Maria speelde ook cello, hobo, luit, mandoline, klavecimbel en viola d’amore. Anna Maria componeerde muziek en trad meer dan 60 jaar lang publiekelijk op. Ze stierf op 10 augustus 1782 in Venetië aan koorts en hoest. Ze leefde tot een hoge leeftijd van 86 jaar opmerkelijk voor die tijd.
Luister naar Vivaldi’s Concerto ‘per Anna Maria’ voor viool.
Zing mee met het Gloria en Magnificat van Vivaldi
Programma: Vivaldi: Gloria en Magnificat
Datum: zaterdag 9 december 2023
Locatie: Dominicuskerk, Amsterdam
Inschrijven: Via onze website
Toegangskaarten voor het concert: Via onze website
Extra oefendag op zaterdag 25 november 2023 van 10:00 – 16:00 uur in Leiden: Via onze website
A. Vivaldi: Concerto ‘per Anna Maria’ for violin, strings & b.c. in D minor (RV 248) – Part I
Federico Guglielmo (solo violin)
Carlo Lazari, Rossella Croce (violin I & II)
Mario Paladin (viola)
Pietro Bosna (violoncello)
Massimiliano Mauthe von Degerfeld (violone)
Federico Marincola (theorbo)
Nicola Reniero (harpsichord)
L’arte dell’arco / Federico Gugliemo (conductor)
Nieuwsbrief maart 2023
Vervolg van de tien weetjes
5. Naast zijn werk als componist en musicus, was Vivaldi ook een gerespecteerde muziekleraar en dirigent. Hij werkte onder andere in het Ospedale della Pietà, een weeshuis en conservatorium voor meisjes in Venetië.
6. Vivaldi’s muziek raakte in de vergetelheid na zijn dood in 1741 en zijn werk werd pas in de 20e eeuw herontdekt. Tegenwoordig wordt hij beschouwd als een van de grootste componisten uit de barokperiode en zijn muziek wordt nog steeds veelvuldig uitgevoerd en opgenomen.
7. Vivaldi componeerde naast vioolconcerten en andere instrumentale muziek ook kerkmuziek, opera’s, kamermuziek en vocale werken. Hij heeft meer dan 700 composities op zijn naam staan.
8. Vivaldi had een moeizame relatie met de Kerk en had regelmatig conflicten met kerkelijke autoriteiten. Hij werd zelfs een tijdje geschorst als priester vanwege vermeende gezondheidsproblemen en zijn betrokkenheid bij wereldlijke muziek.
9. Vivaldi was bekend om zijn productiviteit als componist en werd vaak beschouwd als een pionier van het concerto-gedreven barokmuziekgenre. Zijn muziek kenmerkt zich door expressieve melodieën, levendige ritmes en virtuoze solopartijen.
10. Vivaldi’s invloed is te horen in het werk van latere componisten, waaronder Johann Sebastian Bach, die enkele van Vivaldi’s concerti arrangeerde voor klavecimbel en orgel, en het thema van Vivaldi’s “De Vier Jaargetijden” verwerkte in zijn eigen muziek.
Nieuwsbrief maart 2023
Hoewel het koor dus onzichtbaar was, was hun muzikale bijdrage niet te onderschatten. Het meisjeskoor was getalenteerd en goed opgeleid, en voegde een prachtige vocale dimensie toe aan de muziek van Vivaldi. Hun stemmen en instrumentale vaardigheden waren essentieel voor de uitvoering van zijn werken, en de muziek die ze samen maakten was een belangrijk onderdeel van de muzikale erfenis van de Barok-periode.
De uitvoeringen van Vivaldi in het Ospedale della Pietà waren zeer succesvol en trokken een groot publiek van zowel Venetiaanse burgers als buitenlandse bezoekers. De concerten vonden meestal plaats in de kapel van het weeshuis en waren gratis toegankelijk voor het publiek. Vivaldi leidde vaak de uitvoeringen zelf en dirigeerde het meisjeskoor en de orkestbegeleiding.
De concerten waren zeer gevarieerd en omvatten vaak werken van Vivaldi zelf, evenals werken van andere bekende componisten uit die tijd. Het repertoire varieerde van religieuze werken zoals missen en motetten tot instrumentale muziekstukken zoals concerti voor viool en andere instrumenten.
Zing mee met het Gloria en Magnificat van Vivaldi
Programma: Vivaldi: Gloria en Magnificat
Datum: zaterdag 9 december 2023
Locatie: Dominicuskerk, Amsterdam
Inschrijven: Via onze website
Toegangskaarten voor het concert: Via onze website
Extra oefendag op zaterdag 25 november 2023 van 10:00 – 16:00 uur in Leiden: Via onze website
Nieuwsbrief februari 2023
Verwarring kerk en weeshuis
Er staat een kerk in Venetië die bekend is als La Pietà, of ook wel Vivaldi’s kerk. De kerk heet officieel Chiesa di Santa Maria della Pietà. Veel mensen denken dat Vivaldi in deze kerk lesgaf aan de weesmeisjes, maar dat is een misverstand. De kerk is namelijk pas na de dood van Vivaldi gebouwd. Het grootste gedeelte van het leven van Vivaldi in Venetië speelde zich af in het gebouw naast de kerk; het Ospedale della Pietà (en dus niet de Chiesa). Tegenwoordig is Hotel Metropôle in dit gebouw gevestigd. De verwarring is waarschijnlijk ontstaan door het babyluik waarin men weeskinderen (baby’s) kon achterlaten: dat luik zat namelijk wél in de Chiesa della Pietà. Het Ospedale della Pietà is er nog altijd en vervult zijn functie nog steeds, maar met een subtiel verschil: het is nu een kinderopvang en adoptiebureau.
Nieuwsbrief januari 2023
Een spannend verhaal – maar mogelijk was er helemaal geen aardbeving op de geboortedag van Vivaldi.
Gelukkig overleefde de jongen zijn dramatische geboorte en volgde twee maanden later de officiële ceremonie van de doop.
Toch zegt het bestaan van deze legende iets over de impact die hij als componist op de wereld heeft gehad. Niet voor niets zeggen mensen zijn naam als één van de eerste als ze worden gevraagd om een componist te noemen. Al vroeg was duidelijk dat hij de muzikale genen had geërfd van zijn vader, Giovanni Battista. Hij was professioneel violist en leerde Vivaldi junior viool spelen. We weten ook dat hij op z’n dertiende al componeerde. Uiteindelijk zou hij zo’n 800 stukken op zijn naam hebben staan.
Meer dan 500 concerten (waarvan 223 voor viool en 27 voor cello);
46 opera’s; 14 sinfonia’s voor strijkers; 73 sonates; gewijde muziek (het oratorio Juditha Triumphans, twee Gloria’s, het Stabat Mater, de psalmen Nisi Dominus en Beatus Vir, het Magnificat, Dixit Dominus en andere); en uiteraard zijn beroemdste werk is Le Quattro Stagioni .
Nieuwsbrief december 2022
Antonio Vivaldi (1678 – 1741)
Vivaldi componeerde zettingen van het Magnificat-gezang, een vast onderdeel van de vesperdiensten. Het Gloria in D is waarschijnlijk één van zijn bekendste koorwerken, maar het weerspiegelt ook Vivaldi’s andere vaardigheden als operacomponist, die hij beschouwde als een afleiding van zijn dagelijkse baan bij de Ospedale della Pietà.
Het Magnificat
Het Magnificat werd geschreven voor de liturgie van de Vespers op zondag in het Ospedale della Pietà. Musicologen verschillen van mening over de datering van de werken, bijvoorbeeld vóór 1717 of in 1719. Volgens de musicoloog Michael Talbot schreef Vivaldi de eerste versie in G mineur voor het weeshuis in 1715 om het kort daarna te kopiëren voor het Cisterciënzer klooster van Osek. Hij herzag het Magnificat 1720, waarbij hij de tenor- en baspartijen meer geschikt maakte voor mannelijke stemmen en er twee hobo’s aan toevoegde. Deze versie werd bekend als RV 610, de versie die wij gaan uitvoeren. Vivaldi voegde er in een latere zetting, RV 611, vijf uitgebreide aria’s aan toe, waarbij individuele meisjes uit het weeshuis konden pronken met hun zangvaardigheden. Hun namen werden genoteerd in de partituur.
Luister naar de uitvoering van Vivaldi’s Magnificat RV 610 onder leiding van Jordi Savall met Le Concert des Nations.
Het Gloria
Het Gloria heeft een feestelijk en opgewekt karakter. Vrouwenstemmen spelen de hoofdrol in het werk, en daarom wordt algemeen aangenomen dat het Gloria ook voor de meisjes van het weeshuis is geschreven. Antonio Vivaldi schreef tenminste 3 zettingen van de hymne Gloria in excelsis Deo, waarvan de woorden dateren uit de vierde eeuw en dat een integraal deel is van de gewone mis. Twee overleefden: RV 588 en RV 589. Een derde, RV 590, wordt alleen genoemd in de Kreuzherren catalogus en wordt als verloren beschouwd. De RV 589 Gloria is een bekend en het meest uitgevoerde werk van Vivaldi’s sacrale werken. Het werd waarschijnlijk in dezelfde periode geschreven als de RV 588, mogelijk in 1715. Gloria in D (RV 589), het beroemde Gloria voor koor, orkest, twee sopranen en alt is misschien wel het beroemdste en meest gezongen koorwerk van Vivaldi. Het werk werd waarschijnlijk in 1715 geschreven en bestaat uit 12 delen waarbij uitbundigheid, fraaie harmonische wendingen en soli voor de nodige frisheid en afwisseling zorgen.
Luister naar de uitvoering van Vivaldi’s Gloria onder leiding van Hidemi Suzuki met het Croatian Baroque Ensemble en het Chorus Angelicus Choir.
Inschrijven
Inschrijven voor de Viva Vivaldi scratch en bestellen bladmuziek/oefen-cd
Toegangskaarten bestellen