Scratch-event
Zangweekend
Op dit moment zijn alle zangplekken voor het zangweekend volgeboekt. We hebben helaas geen beschikbare plekken meer over, zowel voor hotelovernachtingen als voor deelname aan het koor zonder hotelovernachting. We willen u graag informeren dat we rond 20 juni een bespreking zullen hebben met het hotelmanagement en de kerk om te kijken of we nog extra plaatsen kunnen regelen.
Als u geïnteresseerd bent, raden we u aan om uzelf toch in te schrijven. U komt dan op een wachtlijst te staan.
Na 20 juni ontvangt u bericht of u geplaatst bent en of er een plek voor u beschikbaar is. Onze excuses voor het eventuele ongemak en we hopen u alsnog te kunnen verwelkomen op ons zangweekend.
Let op: na 20 juni 2023 is het niet meer mogelijk om uzelf in te schrijven voor het zangweekend.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met ons op telefoonnummer 071 361 94 86 of een e-mail sturen naar info@singalongevents.nl. We staan klaar om uw vragen te beantwoorden en u te voorzien van de gewenste informatie. Aarzel niet om contact met ons op te nemen.
Team Sing Along Events
team Sing Along Events
Zing mee tijdens dit zangweekend op zaterdag 26 augustus en zondag 27 augustus 2023 in Fletcher Hotel Epe-Zwolle te Epe (provincie Gelderland, vlakbij Zwolle).Het zangweekend van Sing Along Events is elk jaar weer een hoogtepunt in ons jaarprogramma, vanwege de gemoedelijke sfeer, de prima ambiance en niet te vergeten de gedreven solisten en begeleiders. Komend jaar staan de mooiste delen uit ‘Messiah’ van Händel op het programma.
Programma
Een weekend lang zingen in een bijzondere omgeving, begeleid door een enthousiast klassiek ensemble, een onvermoeibare dirigent en met solisten van topklasse: dat is het zangweekend van Sing Along Events. Het zangweekend vindt dit jaar plaats in Fletcher Hotel Epe-Zwolle in Epe (provincie Gelderland, vlakbij Zwolle) midden in de groene omgeving van de Veluwse bossen. Hier kunt u genieten van heerlijke lunches, een excellent diner en een overnachting in een comfortabele kamer. Zaterdag en zondag brengen we door met repetities met solisten, koor en orkest en zondagmiddag is er een uitvoering in de Grote Kerk in Epe. U bent van harte welkom om mee te zingen tijdens het zangweekend, om samen met andere zangliefhebbers te genieten van de fijne muziek in een heerlijke omgeving. Het zangweekend is er voor iedereen die van zingen houdt en graag samen geniet van de mooiste muziek in een fijne omgeving. Download hier de flyer
Fletcher Hotel Epe-Zwolle
Het hotel bevindt zich midden in de bossen op de Veluwe. Hier kunt u genieten van de uitstekende keuken van het sfeervolle restaurant, bij mooi weer op het terras. Het hotel biedt zeer comfortabele kamers en er is een mogelijkheid om bedden los van elkaar te plaatsen. ( Geef dat aan in de opmerkingen bij uw inschrijving.)
Alleen meezingen zonder hotelovernachtingen
Het is ook mogelijk alleen deel te nemen aan het koor zonder hotelovernachting. Wel kunt u gebruik maken van het diner op de zaterdag en de lunch op zondag.
Een weekend om nooit te vergeten
Om het weekend compleet te maken kunt u ook een voor- of na-overnachting boeken. Zo kunt u de omgeving op uw gemak verkennen. De bruisende Hanzestad Zwolle ligt op een steenworp afstand, maar ook heeft de natuurrijke omgeving van de Veluwe genoeg te bieden. Bovendien beschikt het hotel over een prachtig wellnesscentrum!
Niet zingende partner mee?
Heeft uw partner ook interesse in een gezellig weekend, maar houdt hij/zij niet van zingen? Voor wandel- en fietsplezier is in de omgeving van Epe meer dan genoeg gelegenheid. Vanuit het hotel starten verschillende fiets- en wandelroutes over de Veluwe, met z’n prachtige heidevelden, zandvlaktes, meren, rivieren en bossen. Liefhebbers van cultuur en stad kunnen hun hart ophalen, want in de omgeving vindt u de grote steden Zwolle, Apeldoorn, Nunspeet en Deventer. Ook voor partners is het daarom fijn nazomeren in Epe!
* Voor niet-meezingende partners is er dit jaar geen georganiseerd partnerprogramma samengesteld.
Hotel

We zijn zeer tevreden over het hotel voor ons zangweekend, en hopen dat u dit ook kunt gaan ervaren! Het 4-sterren Fletcher Hotel Epe-Zwolle biedt alles wat u zich kunt wensen: een voortreffelijke keuken, een gemoedelijk terras en gratis wifi. De zeer comfortabele kamers zijn voorzien van een flatscreen-tv, een badkamer met douche of bad en een comfortabele zithoek. Bovendien beschikt het hotel over een aantal kamers die goed toegankelijk zijn voor mindervaliden. In het wellness centre vindt u naast een Turks stoombad ook een sauna (alles tegen betaling). Tevens heeft het hotel een heerlijk binnenzwembad waar gratis gebruik van mag worden gemaakt.
Klik hier om alles te lezen wat het hotel te bieden heeft
Grote Kerk Epe: een monument het centrum van Epe
De uitvoering vindt plaats in de Grote Kerk Epe in het centrum van Epe op zondagmiddag 27 augustus. Deze prachtige gotische pseudobasiliek met een romaanse toren kent een rijke geschiedenis. De kerk werd in de eerste helft van de 12de eeuw gebouwd, waarschijnlijk op de plek van een houten voorganger. Uit de beginperiode dateren de tufstenen onderste geledingen van de toren. In de 13de eeuw werd deze toren verhoogd en in de 15de eeuw gebeurde dat opnieuw, nadat de kerk achtereenvolgens van een nieuw koor en een nieuw schip was voorzien en daarmee zijn huidige pseudobasilicale vorm had gekregen.
De kerk beschikt over een orgel uit 1809 van de hand van Abraham Meere. Uit de tijd voor de reformatie dateren gewelfschilderingen in de noordbeuk en de 15de-eeuwse doopvont. Van vlak erna dateert het eikenhouten koorhek, dat sinds de laatste restauratie weer op zijn oorspronkelijke plek staat.
De kerk van Epe fungeerde aanvankelijk als moederkerk van de kerken van Hattem, Heerde en Vorchten, die in 1176 door de Utrechtse bisschop Godfried van Epe werden losgemaakt. Vaassen en Oene bleven ook daarna ondergeschikt aan Epe. In 1598 ging Epe over op het protestantisme. Tegenwoordig is de kerk in gebruik bij de Hervormde Gemeente Grote Kerk (PKN).
Download hier de concertflyer
Alleen meezingen?
Woont u in de buurt van Epe of heeft u een ander onderkomen in de buurt? U kunt zich ook inschrijven om alleen deel te nemen aan de repetities en het concert, zonder overnachting in Fletcher Hotel Epe-Zwolle.
Indien u reist met OV:
Vanaf station ‘t Harde vertrekt er een (gratis) pendelbusje van ons naar het hotel (alleen voor volledig arrangement). Op de zondag wordt u ook weer terug gebracht naar station ‘t Harde.
Op zondag zullen wij gezamenlijk met een bus vanaf ons hotel naar de Grote Kerk Epe reizen. Na het concert vertrekt de bus weer richting het hotel.
Op dit moment zijn alle zangplekken voor het zangweekend volgeboekt. We hebben helaas geen beschikbare plekken meer over, zowel voor hotelovernachtingen als voor deelname aan het koor zonder hotelovernachting. We willen u graag informeren dat we rond 20 juni een bespreking zullen hebben met het hotelmanagement en de kerk om te kijken of we nog extra plaatsen kunnen regelen.
Als u geïnteresseerd bent, raden we u aan om uzelf toch in te schrijven. U komt dan op een wachtlijst te staan.
Na 20 juni ontvangt u bericht of u geplaatst bent en of er een plek voor u beschikbaar is. Onze excuses voor het eventuele ongemak en we hopen u alsnog te kunnen verwelkomen op ons zangweekend.
Let op: na 20 juni 2023 is het niet meer mogelijk om uzelf in te schrijven voor het zangweekend.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met ons op telefoonnummer 071 361 94 86 of een e-mail sturen naar info@singalongevents.nl. We staan klaar om uw vragen te beantwoorden en u te voorzien van de gewenste informatie. Aarzel niet om contact met ons op te nemen.
Team Sing Along Events
Het werk
Op dit moment zijn alle zangplekken voor het zangweekend volgeboekt. We hebben helaas geen beschikbare plekken meer over, zowel voor hotelovernachtingen als voor deelname aan het koor zonder hotelovernachting. We willen u graag informeren dat we rond 20 juni een bespreking zullen hebben met het hotelmanagement en de kerk om te kijken of we nog extra plaatsen kunnen regelen.
Als u geïnteresseerd bent, raden we u aan om uzelf toch in te schrijven. U komt dan op een wachtlijst te staan.
Na 20 juni ontvangt u bericht of u geplaatst bent en of er een plek voor u beschikbaar is. Onze excuses voor het eventuele ongemak en we hopen u alsnog te kunnen verwelkomen op ons zangweekend.
Let op: na 20 juni 2023 is het niet meer mogelijk om uzelf in te schrijven voor het zangweekend.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met ons op telefoonnummer 071 361 94 86 of een e-mail sturen naar info@singalongevents.nl. We staan klaar om uw vragen te beantwoorden en u te voorzien van de gewenste informatie. Aarzel niet om contact met ons op te nemen.
Team Sing Along Events
Georg Friedrich Händel ( 1685 – 1759)
Georg Friedrich Händel) was een barokcomponist, waarin weelderige versieringen en heftige emoties de kunst kenmerken. Samen met Johann Sebastian Bach, die in hetzelfde jaar (1685) werd geboren, wordt Händel als een van de grootste componisten van zijn tijd gezien. Zijn vader wil dat hij rechten gaat studeren. Hij verbiedt de kleine Georg zelfs het musiceren. Die smokkelt op zijn beurt een klavecimbel naar zolder, waar hij stiekem oefent. Een edelman hoort op een dag het elfjarige kind op het orgel spelen en ziet zijn grote talent; hij overtuigt vader Händel ervan zijn zoon musicus te laten worden. Het gaat snel met dit wonderkind. Op zijn negentiende beleeft zijn eerste opera Almira zijn première, en niet in het onbetekenende Halle – waar hij vandaan komt – maar in de metropool Hamburg. Kort daarna trekt Händel naar Italië, het geboorteland van de opera. Hij blijft vier jaar. En de kennis die hij daar opdoet, maakt hij vervolgens te gelde in het rijke Londen. De componist laat de stad kennismaken met de Italiaanse opera, en groeit uit tot de favoriet van een andere belangrijke Duitse nieuwkomer: de keurvorst van Hannover, die als George I de Britse troon bestijgt. Het verblijf in Italië was bepalend voor Händels muzikale vorming. Zijn roem verspreidde zich door heel Italië, en daarbuiten. In 1710 keerde Händel terug naar het Noorden en werd er kapelmeester van de keurvorst van Hannover. Die verleende hem in datzelfde jaar toestemming om naar Engeland te reizen, op uitnodiging van de hertog van Manchester, die Händel in Venetië had ontmoet. De Londense elite hongerde naar Italiaanse muziek, diva’s, castraten en spektakel. In 1713 won Händel ook nog koninklijke gunst met zijn Ode for the Queen’s Birthday en het Utrecht Te Deum (om de vrede van Utrecht te vieren). Queen Anne kende hem een jaarlijkse toelage toe van £ 200,00.
De ommekeer
Na de flop van zijn laatste opera Deidamia trekt Händel zich in februari 1741 gedesillusioneerd terug uit het openbare leven. Alles lijkt tegen hem samen te spannen. De strenge winter die eind 1740 uitbreekt, houdt de mensen thuis. En de vijanden die hij in de loop der jaren heeft gemaakt, intimideren de bezoekers bij het theater die wel de bittere kou durven te trotseren. Ze rukken daar zelfs de posters van de muren.
Niemand merkt Händel meer op als hij eenzaam door de straten dwaalt. Londen negeert mensen die mislukken. De componist laat de onverschilligheid van de stad over zich heen komen. In die tijd van eenzaamheid krijgt de componist bezoek van Charles Jennens, die zichzelf een ‘Händel-verslaafde’ noemt. ‘Alles wat met zijn muziek is verenigd, wordt heilig’, zegt hij. Händel kent hem goed, want de schatrijke bewonderaar heeft al eerder voor hem de tekst van het oratorium Saul geschreven. Deze Jennens brengt de componist een nieuwe verzameling teksten uit de Bijbel, over de voorspelling van de komst van Christus, zijn geboorte, leven, sterven en opstanding. De daad leidt tot een soort hergeboorte. In een vlaag van inspiratie, die slechts vierentwintig dagen duurt, schrijft Händel de muziek van Messiah. Als in een droom. Hij sluit zich met de teksten op in zijn kamer. Zijn bediende brengt hem maaltijden, maar vindt na een paar uur het eten vaak onaangeroerd terug op de plek waar hij het heeft neergezet. En op de dag dat Händel het tweede deel heeft afgerond met het ‘Hallelujah’ treft hij zijn meester in tranen. Hij maakt het oratorium zonder daadwerkelijke uitvoering in zijn achterhoofd. Daarin onderscheidt Messiah zich van zijn andere werken. Hij weet niet beter dan dat niemand meer op zijn muziek zit te wachten. En na de voltooiing half september 1741 verdwijnt Messiah dus in een bureaula. Totdat hij een paar maanden later een verzoek krijgt van de rijke burgerij uit de Ierse hoofdstad Dublin voor enkele liefdadigheidsconcerten.

De stad waar Messiah in 1742 in première ging: Dublin. Een ingekleurde ets van Robert Sayer (1753).
The Messiah, het succes
Rond Pasen kondigt de krant de uitvoering aan van een nieuw Grand Oratorio. En zo maakt de wereld – met Dublin als eerste – half april 1742 kennis met Händels Messiah.
Voor de première krijgen de dames het verzoek om hun hoepeljurken thuis te laten, en de heren hun zwaarden, zodat er meer bezoekers in de concertzaal passen. Die is overvol met zevenhonderd belangstellenden. Buiten wachten er nog honderden. De beroemde actrice Susanna Cibber steelt de show. In Londen is ze verwikkeld in menig schandaal met echtgenoot en minnaars. Na het zingen van de aria ‘He was despised’, roept de predikant Patrick Delany vanuit het publiek: “Vrouw! Voor dit zijn al je zonden vergeven”.
De negen succesvolle maanden in Ierland herinnert Londen aan zijn verloren zoon. En bij terugkeer lijkt alle leed voorbij. Zijn oratorium Samson brengt het publiek weer massaal op de banken, ook de koning die na de voorstelling in zijn koets ‘melodieën eruit neuriet alsof het de nieuwste deuntjes uit Parijs zijn’. Händel begint aan een tweede leven als componist.
Het is de liefdadigheid die van Messiah in Engeland een traditie zal maken. Het Foundling Hospital ‘voor kwetsbare, in de steek gelaten kinderen’ deed aan het einde van Händels leven een beroep op hem voor een geldinzameling. Publiek verdrong zich die avond voor de deuren. Ze hoorden delen uit Messiah, dat de decennia erna op het programma van de jaarlijkse uitvoering bleef. Händel liet na zijn dood in 1759 zelfs een partituur van het stuk na aan het opvanghuis.
En zo begon Messiah vanuit die kleine gemeenschap aan een triomftocht, eerst door Engeland en daarna door de wereld. Oorspronkelijk gecomponeerd voor Pasen, groeide het werk uit tot kerstmuziek, omdat er rond het Paasfeest al zoveel traditionele stukken waren. Vooral koren zijn er dol op, omdat het koor als commentator op de gebeurtenissen de drijvende kracht is achter Messiah.
Luister naar de integrale uitvoering van The Messiah , Academy of Ancient Music, Voces8
Te zingen delen
Op dit moment zijn alle zangplekken voor het zangweekend volgeboekt. We hebben helaas geen beschikbare plekken meer over, zowel voor hotelovernachtingen als voor deelname aan het koor zonder hotelovernachting. We willen u graag informeren dat we rond 20 juni een bespreking zullen hebben met het hotelmanagement en de kerk om te kijken of we nog extra plaatsen kunnen regelen.
Als u geïnteresseerd bent, raden we u aan om uzelf toch in te schrijven. U komt dan op een wachtlijst te staan.
Na 20 juni ontvangt u bericht of u geplaatst bent en of er een plek voor u beschikbaar is. Onze excuses voor het eventuele ongemak en we hopen u alsnog te kunnen verwelkomen op ons zangweekend.
Let op: na 20 juni 2023 is het niet meer mogelijk om uzelf in te schrijven voor het zangweekend.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met ons op telefoonnummer 071 361 94 86 of een e-mail sturen naar info@singalongevents.nl. We staan klaar om uw vragen te beantwoorden en u te voorzien van de gewenste informatie. Aarzel niet om contact met ons op te nemen.
Team Sing Along Events
DEEL 1 | Novello | Peters | Bärenreiter | |
---|---|---|---|---|
Sinfony | Orkest | Nr: 01 | Nr: 01 | Nr: 01 |
And the glory of the Lord | Koor | Nr: 03 | Nr: 03 | Nr: 04 |
For Behold...The people that walked in darkness | Bas solo | Nr: 10/11 | Nr: 10/11 | Nr: 09/10 |
For unto us a child is born | Koor | Nr: 12 | Nr: 12 | Nr: 11 |
There were shepherds | Recitatief sopraan | Nr: 14/15/16 | Nr: 14 | Nr: 12/13/14 |
Glory to God | Koor | Nr: 17 | Nr: 15 | Nr: 15 |
Rejoice greatly | Sopraan solo | Nr: 18 | Nr: 16 | Nr: 16 |
His yoke is easy | Koor | Nr: 21 | Nr: 19 | Nr: 18 |
DEEL 2 | ||||
Behold the Lamb of God | Koor | Nr: 22 | Nr: 20 | Nr: 19 |
Surely He hath borne our griefs | Koor | Nr: 24 | Nr: 22 | Nr: 21 |
All they that see Him | Recitatief sopraan | Nr: 27 | Nr: 25 | Nr: 24 |
He trusted in God that He would | Koor | Nr: 28 | Nr: 26 | Nr: 25 |
How beautiful are the feet | Sopraan solo | Nr: 38 | Nr: 36 | Nr: 34 a |
Hallelujah | Koor en solisten | Nr: 44 | Nr: 42 | Nr: 39 |
DEEL 3 | ||||
I know that my Redeemer | Sopraan solo | Nr: 45 | Nr: 43 | Nr: 40 |
Since by man came death | Koor | Nr: 46 | Nr: 44 | Nr: 41 |
The trumpet shall sound Bas | Bas solo | Nr: 48 | Nr: 46 | Nr: 43 |
Worthy is the Lamb / Amen | Koor en solisten | Nr: 53 | Nr: 51/52 | Nr: 47 |
Uitgaven
Alle uitgaven zijn te gebruiken voor het meezingen tijdens het zangweekend. Heeft u nog geen bladmuziek, dan kunt u deze direct mee bestellen bij uw inschrijving voor het weekend. Ook zijn er per stem ingezongen oefen-cd’s, die u kunt gebruiken bij uw voorbereiding op dit weekend. U kunt ook bij ons een koorpartituur kopen, alle koordelen staan dan achterelkaar. Bovendien is de koorpartituur iets groter dan de gemiddelde partituur.
Repetitieschema
Op dit moment zijn alle zangplekken voor het zangweekend volgeboekt. We hebben helaas geen beschikbare plekken meer over, zowel voor hotelovernachtingen als voor deelname aan het koor zonder hotelovernachting. We willen u graag informeren dat we rond 20 juni een bespreking zullen hebben met het hotelmanagement en de kerk om te kijken of we nog extra plaatsen kunnen regelen.
Als u geïnteresseerd bent, raden we u aan om uzelf toch in te schrijven. U komt dan op een wachtlijst te staan.
Na 20 juni ontvangt u bericht of u geplaatst bent en of er een plek voor u beschikbaar is. Onze excuses voor het eventuele ongemak en we hopen u alsnog te kunnen verwelkomen op ons zangweekend.
Let op: na 20 juni 2023 is het niet meer mogelijk om uzelf in te schrijven voor het zangweekend.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met ons op telefoonnummer 071 361 94 86 of een e-mail sturen naar info@singalongevents.nl. We staan klaar om uw vragen te beantwoorden en u te voorzien van de gewenste informatie. Aarzel niet om contact met ons op te nemen.
Team Sing Along Events
Repetitieschema
Zaterdag 26 augustus 2023
- Tussen 10.30 uur en 11.00 uur – Vertrek pendelbusje vanaf station ‘t Harde naar ons hotel indien u reist met OV (alleen volledig arrangement)
- 11.00 uur – Koffie met lekkernij (volledig arrangement)
- 12.00 uur – Lunch in Restaurant Epe-Zwolle (volledig arrangement)
- 13.00 uur – Aanvang repetitie in de repetitiezaal
- 15.00 uur – Pauze (koffie en thee voor eigen rekening, tenzij u volledig arrangement heeft)
- 15.30 uur – Vervolg repetitie
- 18.00 uur – Einde repetitie
- 19.00 uur – Dinerbuffet in Restaurant Epe-Zwolle (volledig arrangement of apart te bestellen)
Zondag 27 augustus 2023
- Ontbijt (volledig arrangement en basis arrangement)
- 10.00 uur – Aanvang repetitie in de repetitiezaal
- 12.30 uur – Lunch in Restaurant Epe-Zwolle (volledig arrangement of apart bestellen)
- 13.30 uur – Vertrek met bus naar de Grote Kerk Epe
- 14.00 uur – Start generale repetitie in de Grote Kerk Epe
- 14.30 uur – Einde generale repetitie
- 15.00 uur – Uitvoering
- 16.15 uur – Einde concert
- 16.45 uur – Vertrek bus naar hotel of station ‘t Harde indien u reist met OV
Let op: Het programma is onder voorbehoud van wijzigingen.
Locatie/route
Op dit moment zijn alle zangplekken voor het zangweekend volgeboekt. We hebben helaas geen beschikbare plekken meer over, zowel voor hotelovernachtingen als voor deelname aan het koor zonder hotelovernachting. We willen u graag informeren dat we rond 20 juni een bespreking zullen hebben met het hotelmanagement en de kerk om te kijken of we nog extra plaatsen kunnen regelen.
Als u geïnteresseerd bent, raden we u aan om uzelf toch in te schrijven. U komt dan op een wachtlijst te staan.
Na 20 juni ontvangt u bericht of u geplaatst bent en of er een plek voor u beschikbaar is. Onze excuses voor het eventuele ongemak en we hopen u alsnog te kunnen verwelkomen op ons zangweekend.
Let op: na 20 juni 2023 is het niet meer mogelijk om uzelf in te schrijven voor het zangweekend.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met ons op telefoonnummer 071 361 94 86 of een e-mail sturen naar info@singalongevents.nl. We staan klaar om uw vragen te beantwoorden en u te voorzien van de gewenste informatie. Aarzel niet om contact met ons op te nemen.
Team Sing Along Events
Locatie/route
Repetitielocatie en hotel
Fletcher Hotel Epe-Zwolle
Dellenweg 115
8161 PW Epe
Routebeschrijving
Uitvoeringlocatie
Grote Kerk Epe
Beekstraat 1A
8162 HA Epe
Openbaar vervoer
Vanaf station ‘t Harde vertrekt er een (gratis) pendelbusje van ons naar het hotel (alleen voor volledig arrangement). Op de zondag wordt u ook weer terug gebracht naar station ‘t Harde.
Op zondag zullen wij gezamenlijk met een bus vanaf ons hotel naar de Grote Kerk Epe reizen. Na het concert vertrekt de bus weer richting het hotel.
Voor recente reistijden: www.9292ov.nl
Op dit moment zijn alle zangplekken voor het zangweekend volgeboekt. We hebben helaas geen beschikbare plekken meer over, zowel voor hotelovernachtingen als voor deelname aan het koor zonder hotelovernachting. We willen u graag informeren dat we rond 20 juni een bespreking zullen hebben met het hotelmanagement en de kerk om te kijken of we nog extra plaatsen kunnen regelen.
Als u geïnteresseerd bent, raden we u aan om uzelf toch in te schrijven. U komt dan op een wachtlijst te staan.
Na 20 juni ontvangt u bericht of u geplaatst bent en of er een plek voor u beschikbaar is. Onze excuses voor het eventuele ongemak en we hopen u alsnog te kunnen verwelkomen op ons zangweekend.
Let op: na 20 juni 2023 is het niet meer mogelijk om uzelf in te schrijven voor het zangweekend.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met ons op telefoonnummer 071 361 94 86 of een e-mail sturen naar info@singalongevents.nl. We staan klaar om uw vragen te beantwoorden en u te voorzien van de gewenste informatie. Aarzel niet om contact met ons op te nemen.
Team Sing Along Events
Dirigent/solisten
Op dit moment zijn alle zangplekken voor het zangweekend volgeboekt. We hebben helaas geen beschikbare plekken meer over, zowel voor hotelovernachtingen als voor deelname aan het koor zonder hotelovernachting. We willen u graag informeren dat we rond 20 juni een bespreking zullen hebben met het hotelmanagement en de kerk om te kijken of we nog extra plaatsen kunnen regelen.
Als u geïnteresseerd bent, raden we u aan om uzelf toch in te schrijven. U komt dan op een wachtlijst te staan.
Na 20 juni ontvangt u bericht of u geplaatst bent en of er een plek voor u beschikbaar is. Onze excuses voor het eventuele ongemak en we hopen u alsnog te kunnen verwelkomen op ons zangweekend.
Let op: na 20 juni 2023 is het niet meer mogelijk om uzelf in te schrijven voor het zangweekend.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met ons op telefoonnummer 071 361 94 86 of een e-mail sturen naar info@singalongevents.nl. We staan klaar om uw vragen te beantwoorden en u te voorzien van de gewenste informatie. Aarzel niet om contact met ons op te nemen.
Team Sing Along Events
Martin van der Brugge – dirigent
Martin van der Brugge (1966) behaalde zijn diploma orkestdirectie aan het Rotterdams Conservatorium in 1990 en zijn diploma koordirectie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag in 1994. Hij volgde onder meer lessen bij Arie van Beek, Jan Boogaarts en Ed Spanjaard. Tevens nam hij deel aan internationale masterclasses, waaronder de Wiener Meisterkurs onder leiding van Julius Kalmar. In 1993 nam hij deel aan het internationale dirigentenconcours Dinu Niculescu in Braçov (Roemenië) en kwam tot de halve finale.
Naast het dirigeren heeft hij met succes de eerste Masterclass voor dirigenten in Bulgarije georganiseerd. In 1996 heeft hij in Bulgarije ook concerten gegeven met het Vidin Philharmonic Orchestra, waarvan hij vaste gastdirigent was.
In het seizoen 2004 was Martin benoemd gastdirigent van het Mersin State Opera and Ballet in Turkije. Verschillende producties, waaronder Rigoletto van Verdi, zijn onder zijn leiding uitgevoerd. In Nederland heeft Martin Sing Along Events opgericht voor het opzetten van meezingevenementen.
Sabine Kirsten – Sopraan
Sabine Kirsten studeerde solozang aan het Alkmaars Conservatorium en vervolgde haar studie bij Wout Oosterkamp, Charlotte Riedijk en Maarten Koningsberger. Ze volgde masterclasses bij o.a. Alberto ter Doest, Johannette Zomer en Catherine Sadolin. Momenteel wordt zij gecoached door Caroline Stam.
Sabine’s repertoire is zeer veelzijdig. Met haar warme sopraanklank zong zij de sopraanpartij in talrijke geestelijke werken waaronder de Matthäus-passion, het Weinachtsoratorium, vele cantates en het Magnificat van J.S. Bach, het Stabat Mater (G.B. Pergolesi en A. Pärt), het Requiem (W.A. Mozart, G. Fauré) en de Messiah (G. F. Handel).
Sabine speelde rollen in muziektheatervoorstellingen zoals o.a. Euridice in Orfeo ed Euridice van W. von Gluck en Belinda in Dido and Aeneas. Naast haar uitvoeringen met koren en ensembles werkt ze ook regelmatig samen met harmonie-, en fanfareorkesten. Ook speelde zij door heel Nederland een operavoorstelling voor kinderen met de titel ‘De tranen van de koning’ en geeft zij liederenrecitals met collega muzikanten in wisselende samenstelling.
Marijn Zwitserlood – Bariton
De bariton Marijn Zwitserlood studeerde zang aan het conservatorium van Utrecht bij Harry Peeters. In 2006 voltooide hij zijn opleiding en slechts enkele maanden later behaalde hij de tweede prijs op het Christina Deutekom Concours. Sindsdien neemt hij regelmatig lessen bij Manuela Ochakovski. Daarnaast volgde hij masterclasses bij onder andere Christa Ludwig, Sergei Leiferkus, Jard van Nes, Robert Holl, Nelly Miricioiu en Hilary Summers. Tegen het einde van zijn conservatoriumopleiding was Marijn al een veelgevraagd solist bij koren en orkesten in Nederland. Hij soleerde onder andere in het Weihnachts Oratorium, de Matthäus en de Johannes Passion van Bach, de Requiems van Brahms, Mozart en Verdi, de Elias van Mendelssohn, de Petite Messe Solennelle van Rossini, Die Schöpfung en het Stabat Mater van Haydn, Liederen en Dansen van de Dood van Modest Moessorgski en Kindertotenlieder van Mahler.
Messiah begeleidingsensemble
Het Messiah begeleidingsensemble is een professioneel orkest dat speciaal voor dit project is samengesteld.
Het orkest bestaat uit muzikanten uit heel Nederland.
Achtergrond
Op dit moment zijn alle zangplekken voor het zangweekend volgeboekt. We hebben helaas geen beschikbare plekken meer over, zowel voor hotelovernachtingen als voor deelname aan het koor zonder hotelovernachting. We willen u graag informeren dat we rond 20 juni een bespreking zullen hebben met het hotelmanagement en de kerk om te kijken of we nog extra plaatsen kunnen regelen.
Als u geïnteresseerd bent, raden we u aan om uzelf toch in te schrijven. U komt dan op een wachtlijst te staan.
Na 20 juni ontvangt u bericht of u geplaatst bent en of er een plek voor u beschikbaar is. Onze excuses voor het eventuele ongemak en we hopen u alsnog te kunnen verwelkomen op ons zangweekend.
Let op: na 20 juni 2023 is het niet meer mogelijk om uzelf in te schrijven voor het zangweekend.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met ons op telefoonnummer 071 361 94 86 of een e-mail sturen naar info@singalongevents.nl. We staan klaar om uw vragen te beantwoorden en u te voorzien van de gewenste informatie. Aarzel niet om contact met ons op te nemen.
Team Sing Along Events
Nieuwsbrief april 2023
Grappige anekdotes over Georg Friedrich Händel (deel 2)
Hij was nog net geen twintig, toen Georg Friedrich Händel zijn geld verdiende als tweede violist en klavecinist in de Hamburgse opera. Een paar maanden voor zijn doorbraak als operacomponist met Almira zat hij in het orkest tijdens de première van Cleopatra, een opera van Johann Mattheson, die zelf een van de hoofdrollen voor zijn rekening nam.
Na zijn laatste aria wilde Mattheson de rest van het werk zelf vanachter het klavecimbel verder begeleiden, maar de 19-jarige Händel liet zich niet opzij zetten. De zanger kon duwen en trekken wat hij wilde, de jonge Georg bleef achter het instrument zitten. De ruzie liep uiteindelijk zo hoog op dat de beide kemphanen voor de ingang van de opera een duel uitvochten. Mattheson was de betere schermer, hij stak toe, maar zijn degen brak af op een knoop van Händels jas. Het duel eindigde onbeslist.
Een paar weken later klaarden beiden de lucht, en werden ‘betere vrienden dan ooit’. Händel vroeg Mattheson meteen maar voor een hoofdrol in zijn debuutopera Almira, die kort daarna zijn eerste uitvoering kreeg.
Dankzij een jasknoop kon hij nog zo’n veertig meesterwerken voor het theater schrijven.
Nog eentje dan………..
Hoewel “Messiah” een diep ontroerend en diepzinnig werk is, is er een humoristische anekdote verbonden aan de uitvoeringsgeschiedenis.
Volgens de legende was het publiek tijdens een uitvoering van “Messiah” in Dublin in 1742 zo ontroerd door het beroemde “Hallelujah”-koor dat ze allemaal tegelijk opstonden. Deze traditie van staan tijdens het “Hallelujah”-refrein is tot op de dag van vandaag voortgezet en het is een normaal verschijnsel bij uitvoeringen van “Messiah” over de hele wereld.
Volgens het verhaal had de reden dat het publiek in Dublin opstond echter minder te maken met eerbied voor de muziek en meer met een grap. Het lijkt erop dat een groep Ierse grappenmakers voor de voorstelling enkele straatjongens had betaald om de concertzaal binnen te sluipen en de poten van de stoelen op de eerste rij af te zagen.
Toen het “Hallelujah”-refrein begon, merkten de nietsvermoedende inzittenden van de eerste rij plotseling dat ze achterover op de grond vielen, en de rest van het publiek sprong geschrokken op. In de verwarring riep iemand: “Halleluja! De Heer is gekomen!” en de rest van het publiek deed mee, stond op en schreeuwde ook.
Hoewel het onmogelijk is om zeker te weten of dit verhaal waar is of gewoon een mythe, voegt het zeker een humoristische draai toe aan de traditie van staan tijdens het “Hallelujah” refrein van “Messiah”.
Zing mee
Programma: Delen uit Messiah van Händel
Datum: zaterdag 26 augustus en zondag 27 augustus 2023
Locatie: Fletcher Hotel Epe-Zwolle te Epe (provincie Gelderland, vlakbij Zwolle)
Meer informatie over het zangweekend: Bezoek onze website
Inschrijven: via het inschrijfformulier
(Deelname aan koor zonder overnachting is ook mogelijk.)
Amazing performance by students … Hallelujah Chorus
Help ons met verspreiden van flyers en ontvang korting!
Draagt u Sing Along Events een warm hart toe?
Wanneer u ons helpt flyers te verspreiden, dan ontvangt u van ons korting op het bedrag van deelname voor één van onze evenementen.
U kunt flyers in de plaatselijke supermarkt ophangen, neerleggen in de buurtbibliotheek of meenemen naar uw koor. Stuur ons een mail met uw adresgegevens en dan sturen wij u een enveloppe met 150 flyers toe. Wilt u meer flyers verspreiden, geeft u dit dan aan. Als dank ontvangt u van ons een korting van €5,– voor één van onze evenementen.
Nieuwsbrief maart 2023
Het is een traditie om op te staan tijdens het Hallelujah-koor in het oratorium “Messiah” van Georg Friedrich Händel. Er zijn verschillende theorieën over hoe dit gebruik is ontstaan.
Een theorie is dat de traditie is begonnen bij de eerste uitvoering van het stuk in Londen in 1743, toen koning George II (zie schilderij) zich verhief tijdens het Hallelujah-koor. Volgens de legende stond de koning op uit respect voor de grootsheid van de muziek. Andere aanwezigen, die de koning zagen opstaan, volgden zijn voorbeeld en de traditie van het opstaan tijdens het Hallelujah-koor was geboren.
Een andere theorie is dat de traditie is ontstaan omdat het Hallelujah een krachtige en emotionele uitvoering is, en dat het opstaan tijdens het koor een manier is om respect te tonen voor de kracht van de muziek.
Ongeacht de oorsprong van de traditie, het opstaan tijdens het Hallelujah-koor van Handel is nu een wijdverbreide praktijk geworden en wordt beschouwd als een eerbetoon aan de grandeur van het stuk en de kracht van de muziek.
Nieuwsbrief februari 2023
Zijn redding kwam in de vorm van zijn vriend en librettoschrijver Charles Jennens. Hij stuurde Händel een libretto met teksten uit de Bijbel. Het onderwerp: verlossing – het centrale thema van de Bijbelse verhalen over het leven en lijden van Jezus de Messias. “Ik hoop dat Händel zijn volledige genialiteit en bekwaamheid erop toepast”, schreef Jennens over het libretto aan een vriend, “en dat de compositie al zijn voorgaande composities mag overtreffen, aangezien het onderwerp elk ander onderwerp overtreft.”
Zijn wens kwam uit: het was de weg omhoog uit Händels dal. Hij ging weer vol inspiratie aan de slag. In slechts 24 dagen componeerde hij dat wat zijn grootste meesterwerk zou worden: “the Messiah”.
De opwinding rond de première 13 april 1742 was dusdanig dat men een te grote toestroom van concertgangers vreesde. De organisatie verzocht de dames om geen hoepelrokken te dragen en de mannen werd gevraagd om hun zwaarden thuis te laten.
Nieuwsbrief januari 2023
Händel in … Dublin?
De première
Het is 13 april 1742 en Dublin maakt zich op voor de première van een nieuw oratorium van Georg Friedrich Händel. De dag ervoor was de openbare generale repetitie een eclatant succes gebleken en door allemaal wat in te schuiven zou de Great Music Hall (zie tekening rechts) niet 600 maar 700 bezoekers kunnen ontvangen. Zonder de hoepelrokken van de dames en gevaarlijke zwaarden van de heren hoorde Dublin het nieuwe werk van Händel aan. En men was wild enthousiast. Er volgende nog verscheidene reprises van dit oratorium. De naam van dit nieuwe oratorium: Messiah.
In drie weken tijd, van 22 augustus tot 14 september 1741 schreef hij alle muziek voor dit oratorium. Geen ongebruikelijke termijn voor Händel. Hij was gewent om in de zomer tussen de theaterseizoenen door nieuwe werken te schrijven. En net zoals bijvoorbeeld Mozart of Rossini was hij in staat zich enorm te focussen en dan min of meer dag en nacht door te schrijven tot hij klaar was. Na het componeren van Messiah ging Händel na één weekje rust dan ook gezwind door met een volgend oratorium, Samson.
Inschrijven
Inschrijven deelname Zangweekend Messiah