Scratch-event
Op zaterdag 21 november 2026 organiseren wij een scratchconcert in de Dominicuskerk in Amsterdam. Onder leiding van dirigent Martin van der Brugge worden delen uit Händels Messiah in één dag ingestudeerd en aansluitend aan het einde van de dag met orkest uitgevoerd met professionele solisten.
Bent u al bekend met dit legendarische werk of heeft u zin om dit werk (nog) eens uit te voeren? Geeft u zich dan snel op en doe mee! Een deelnemerskaart kost € 42,50. U kunt zich inschrijven als zanger voor alle stemgroepen. Klik hier om in te schrijven.
Groepsinschrijvingen
U kunt zich ook met meerdere zangers tegelijkertijd inschrijven. Vanaf 10 deelnemers ontvangt u korting van € 2,50 per persoon en vanaf 20 zangers maar liefst € 5,00 korting per persoon op de deelnamekosten. Wilt u met een groep inschrijven, stuurt u dan een e-mail naar info@singalongevents.nl. Vermeld daarbij met hoeveel personen u wilt inschrijven. Vervolgens krijgt u van ons een kortingscode, waarmee u online kunt inschrijven.
Extra repetitie
Als deelnemer bent u ook van harte welkom bij de extra repetitie op zaterdag 7 november 2026 tussen 10.00 uur en 16.00 uur in ‘De Regenboog’ te Leiden. Tijdens deze extra repetitie krijgt u niet alleen de kans om uw noten nog beter in te studeren, maar maakt u gelijk kennis met de andere zangers en zangeressen. Laat deze kans niet liggen!
Deelname aan de extra repetitie kost € 17,50. U kunt zich opgeven via het inschrijfformulier.
U kunt voor deze repetitiedag een lunch bestellen à € 11,00.
De lunch bestaat uit een assortiment broodjes (ook vegetarisch), krentenbol, fruit & consumptie.
Luisteren/Toegangskaarten voor de uitvoering
Heeft u fans die graag naar de uitvoering komen luisteren? Voor hen kunt u toegangskaarten bestellen. Verras uw vrienden met een luisterkaartje! Aanvang van het concert is 16.30 uur en het duurt tot 17.30 uur. U kunt natuurlijk ook luisterkaarten bestellen als u niet deelneemt aan de Messiah-scratch. Een toegangskaart voor het concert kost € 8,50.
Partituur
U kunt bij ons alle uitgaven van de delen uit Messiah verkrijgen. Deze partituur kost € 18,50 inclusief verzendkosten.
Oefen-cd’s
Om het instuderen te vergemakkelijken, kunt u bij ons ook ingezongen oefen-cd’s bestellen per stemsoort van Messiah. U kunt de oefenbestanden ook digitaal ontvangen: bestel de oefen-cd en schrijf in het opmerkingenvak: ‘graag digitaal verzenden.’ U ontvangt dan de oefen-cd van de door u gekozen stemsoort in mp3-formaat, zodat u deze kunt downloaden. De oefen-CD’s en mp3’tjes zijn direct te bestellen via deze site.
Digitale flyer
Download hier de digitale flyer
Tickets
Let op: wanneer u uw tickets heeft besteld, ontvangt u een e-mail met uw tickets, een informatiebrief met onder andere de kledingvoorschriften. Deze e-mail wordt slechts één keer verstuurd. Bewaar de tickets en informatiebrief daarom goed. Als u de tickets kwijtraakt, kunt u deze voor € 2,50 bij ons nabestellen. U kunt deze aanvragen door een mail te sturen naar secretariaat@singalongevents.nl.
Spam
Regelmatig worden onze e-mails met tickets bij veel ontvangers aangemerkt als SPAM.
Na betaling ontvangt u altijd direct uw tickets en informatiebrief. Kijk daarom in uw mailbox bij ongewenste e-mails.
Te zingen delen
De te zingen delen zijn
| DEEL 1 | Novello | Peters | Bärenreiter | |
|---|---|---|---|---|
| Sinfony | Orkest | Nr: 01 | Nr: 01 | Nr: 01 |
| And the glory of the Lord | Koor | Nr: 03 | Nr: 03 | Nr: 04 |
| For Behold...The people that walked in darkness | Bas solo | Nr: 10/11 | Nr: 10/11 | Nr: 09/10 |
| For unto us a child is born | Koor | Nr: 12 | Nr: 12 | Nr: 11 |
| There were shepherds | Recitatief sopraan | Nr: 14/15/16 | Nr: 14 | Nr: 12/13/14 |
| Glory to God | Koor | Nr: 17 | Nr: 15 | Nr: 15 |
| Rejoice greatly | Sopraan solo | Nr: 18 | Nr: 16 | Nr: 16 |
| His yoke is easy | Koor | Nr: 21 | Nr: 19 | Nr: 18 |
| DEEL 2 | ||||
| Behold the Lamb of God | Koor | Nr: 22 | Nr: 20 | Nr: 19 |
| Surely He hath borne our griefs | Koor | Nr: 24 | Nr: 22 | Nr: 21 |
| All they that see Him | Recitatief sopraan | Nr: 27 | Nr: 25 | Nr: 24 |
| He trusted in God that He would | Koor | Nr: 28 | Nr: 26 | Nr: 25 |
| How beautiful are the feet | Sopraan solo | Nr: 38 | Nr: 36 | Nr: 34 a |
| Hallelujah | Koor en solisten | Nr: 44 | Nr: 42 | Nr: 39 |
| DEEL 3 | ||||
| I know that my Redeemer | Sopraan solo | Nr: 45 | Nr: 43 | Nr: 40 |
| Since by man came death | Koor | Nr: 46 | Nr: 44 | Nr: 41 |
| The trumpet shall sound Bas | Bas solo | Nr: 48 | Nr: 46 | Nr: 43 |
| Worthy is the Lamb / Amen | Koor en solisten | Nr: 53 | Nr: 51/52 | Nr: 47 |
Het werk
Georg Friedrich Händel (1685 – 1759)
Georg Friedrich Händel was een barokcomponist, in een periode waarin weelderige versieringen en heftige emoties de muziek en beeldende kunsten kenmerkten. Samen met Johann Sebastian Bach, die in hetzelfde jaar (1685) werd geboren, wordt Händel als een van de grootste componisten van zijn tijd gezien.
Zijn vader wil dat Georg Friedrich rechten gaat studeren. Hij verbiedt de kleine Georg zelfs het musiceren. Die smokkelt op zijn beurt een klavecimbel naar zolder, waar hij stiekem oefent. Een edelman hoort op een dag het elfjarige kind op het orgel spelen en ziet zijn grote talent; hij overtuigt vader Händel ervan zijn zoon musicus te laten worden. Het gaat snel met dit wonderkind. Op zijn negentiende beleeft zijn eerste opera Almira zijn première, en niet in het onbetekenende Halle – waar hij vandaan komt – maar in de metropool Hamburg. Kort daarna trekt Händel naar Italië, het geboorteland van de opera. Hij blijft er vier jaar, en de kennis en vaardigheden die hij daar opdoet, maakt hij vervolgens te gelde in het rijke Londen. Händel laat de stad kennismaken met Italiaanse opera, en groeit uit tot de favoriet van een andere belangrijke Duitse nieuwkomer: de keurvorst van Hannover, die als George I de Britse troon bestijgt. Het verblijf in Italië blijkt bepalend voor Händels muzikale vorming. Zijn roem verspreidt zich door heel Italië én daarbuiten. In 1710 keert Händel terug naar het Noorden en wordt daar kapelmeester van de keurvorst van Hannover. Die verleent hem in datzelfde jaar toestemming om naar Engeland te reizen, op uitnodiging van de hertog van Manchester, die Händel in Venetië had ontmoet. De Londense elite hongert inmiddels naar Italiaanse muziek, diva’s, castraten en spektakel. In 1713 wint Händel ook nog koninklijke gunst met zijn Ode for the Queen’s Birthday en het Utrecht Te Deum (om de vrede van Utrecht te vieren). Queen Anne kent hem een jaarlijkse toelage toe van £ 200,00. Händels naam lijkt definitief gevestigd, maar nadat hij jarenlang triomfen boekt met Italiaanse opera’s keert het tij.
De ommekeer
Na de flop van zijn laatste opera Deidamia trekt Händel zich in februari 1741 gedesillusioneerd terug uit het openbare leven. Alles lijkt tegen hem samen te spannen. De strenge winter die eind 1740 uitbreekt, houdt de mensen thuis. En de vijanden die hij in de loop der jaren heeft gemaakt, intimideren de bezoekers bij het theater die wel de bittere kou durven te trotseren. Ze rukken daar zelfs de posters van de muren.
Niemand merkt Händel meer op als hij eenzaam door de straten dwaalt: Londen negeert mensen die mislukken. De componist laat de onverschilligheid van de stad over zich heen komen. In die tijd van eenzaamheid krijgt de componist bezoek van Charles Jennens, die zichzelf een ‘Händel-verslaafde’ noemt. ‘Alles wat met zijn muziek is verenigd, wordt heilig’, zegt hij. Händel kent hem goed, want de schatrijke bewonderaar heeft al eerder voor hem de tekst van het oratorium Saul geschreven. Deze Jennens brengt de componist een nieuwe verzameling teksten uit de Bijbel, over de voorspelling van de komst van Christus, zijn geboorte, leven, sterven en opstanding. Deze verzameling leidt tot een soort hergeboorte. In een vlaag van inspiratie, die slechts vierentwintig dagen duurt, schrijft Händel de muziek van Messiah – als in een droom. Hij sluit zich met de teksten op in zijn kamer. Zijn bediende brengt hem maaltijden, maar vindt na een paar uur het eten vaak onaangeroerd terug op de plek waar hij het heeft neergezet. En op de dag dat Händel het tweede deel heeft afgerond met het ‘Hallelujah’ treft hij zijn meester in tranen. Hij maakt het oratorium zonder daadwerkelijke uitvoering in zijn achterhoofd. Daarin verschilt Messiah van zijn andere werken: Händel weet niet beter dan dat niemand meer op zijn muziek zit te wachten. En na de voltooiing half september 1741 verdwijnt Messiah dus in een bureaula. Totdat hij een paar maanden later een verzoek krijgt van de rijke burgerij uit de Ierse hoofdstad Dublin voor enkele liefdadigheidsconcerten.

Messiah, het succes
Rond Pasen kondigt de krant de uitvoering aan van een nieuw Grand Oratorio. En zo maakt de wereld – met Dublin als eerste – half april 1742 kennis met Händels Messiah.
Voor de première krijgen de dames het verzoek om hun hoepeljurken thuis te laten, en de heren hun zwaarden, zodat er meer bezoekers in de concertzaal passen. Die is overvol met zevenhonderd belangstellenden. Buiten wachten er nog honderden. De beroemde actrice Susanna Cibber steelt de show. In Londen is ze verwikkeld in menig schandaal met echtgenoot en minnaars. Na het zingen van de aria ‘He was despised’, roept de predikant Patrick Delany vanuit het publiek: “Vrouw! Voor dit zijn al je zonden vergeven”.
De negen succesvolle maanden in Ierland herinnert Londen aan zijn verloren zoon. En bij terugkeer lijkt alle leed voorbij. Zijn oratorium Samson brengt het publiek weer massaal op de banken, ook de koning die na de voorstelling in zijn koets ‘melodieën eruit neuriet alsof het de nieuwste deuntjes uit Parijs zijn’. Händel begint aan een tweede leven als componist.
Het is de liefdadigheid die van Messiah in Engeland een traditie zal maken. Het Foundling Hospital ‘voor kwetsbare, in de steek gelaten kinderen’ deed aan het einde van Händels leven een beroep op hem voor een geldinzameling. Publiek verdrong zich die avond voor de deuren. Ze hoorden delen uit Messiah, dat de decennia erna op het programma van de jaarlijkse uitvoering bleef. Händel liet na zijn dood in 1759 zelfs een partituur van het stuk na aan het opvanghuis.
En zo begon Messiah vanuit die kleine gemeenschap aan een triomftocht, eerst door Engeland en daarna door de wereld. Oorspronkelijk gecomponeerd voor Pasen, groeide het werk uit tot kerstmuziek, omdat er rond het Paasfeest al zoveel traditionele stukken waren. Vooral koren zijn er dol op, omdat het koor als commentator op de gebeurtenissen de drijvende kracht is achter Messiah.
Luister naar de integrale uitvoering van The Messiah , Academy of Ancient Music, Voces8
Repetitieschema en aanvang concert
Repetitieschema
Indeling van de Messiah-Scratch op zaterdag 21 november 2026
09.30 uur Kerk open
10.00 uur Aanvang repetitie
11.15 uur Pauze
11.30 uur Vervolg repetitie
12.30 uur Pauze
13.30 uur Vervolg repetitie
16.00 uur Pauze/zaal open voor publiek
16.30 uur Aanvang concert
17.30 uur Einde concert
In de pauzes zijn koffie, thee, frisdrank en versnaperingen tegen betaling verkrijgbaar.
Locatie/route
Locatie/route
De Dominicuskerk – Spuistraat 12 te Amsterdam
De Dominicuskerk is op loopafstand van het Centraal Station van Amsterdam te bereiken. Als u vanaf het station een paar honderd meter de Spuistraat inloopt, ziet u aan uw rechterhand al gauw de langgerekte flank van het kerkgebouw. De ingang van de kerk bevindt zich om de hoek, in de Korte Korsjespoortsteeg. Er is parkeergelegenheid in de parkeergarage aan de Prins Hendrikkade aan de voorzijde van het Centraal Station en in de parkeergarage van het Renaissance-hotel dat aan het Kattegat ligt, pal naast de kerk.
Parkeren + Reizen (P+R)
P+R staat voor Parkeren en Reizen. In Amsterdam betekent dit dat u uw auto voordelig en snel aan de rand van de stad parkeert (P) en met het openbaar vervoer (OV) naar het centrumgebied reist.
Lees meer over Parkeren + Reizen (P+R)
Extra repetitiedag Leiden
De extra repetitie op zaterdag 7 november 2026 zal plaatsvinden van 10.00 tot 16.00 uur in ‘De Regenboog’ te Leiden.
Adres: Watermolen 1, 2317 ST Leiden.
Klik hier voor een routebeschrijving. Parkeren is gratis in de buurt.
Met openbaar vervoer
U neemt bus 3 of 4 richting Merenwijk vanaf Leiden Centraal station. Uitstappen halte Valkenhorst.
Loop richting winkelcentrum. Daar zie je de kerk.
De regenboogkerk is een moderne kerk uit de jaren ’70.
Dirigenten/Solisten
Händel orkest
Het Händel Orkest is een samengesteld ensemble van professionele musici. Het orkest treedt regelmatig op bij concerten, ook in het buitenland.
Martin van der Brugge – Dirigent
Martin van der Brugge (1966) behaalde zijn diploma orkestdirectie aan het Rotterdams Conservatorium in 1990 en zijn diploma koordirectie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag in 1994. Hij volgde onder meer lessen bij Arie van Beek, Jan Boogaarts en Ed Spanjaard. Tevens nam hij deel aan internationale masterclasses, waaronder de Wiener Meisterkurs onder leiding van Julius Kalmar. In 1993 nam hij deel aan het internationale dirigentenconcours Dinu Niculescu in Braçov (Roemenië) en kwam tot de halve finale.
Naast het dirigeren heeft hij met succes de eerste Masterclass voor dirigenten in Bulgarije georganiseerd. In 1996 heeft hij in Bulgarije ook concerten gegeven met het Vidin Philharmonic Orchestra, waarvan hij vaste gastdirigent was.
In het seizoen 2004 was Martin benoemd gastdirigent van het Mersin State Opera and Ballet in Turkije. Verschillende producties, waaronder Rigoletto van Verdi, zijn onder zijn leiding uitgevoerd. In Nederland heeft Martin Sing Along Events opgericht voor het opzetten van meezingevenementen.
Achtergrond
Nieuwsbrief november 2026
Messiah is één van de meest geliefde koorwerken uit de late barok. Het indrukwekkende Hallelujah-koor uit Händels Messiah (1741) is niet alleen muzikaal gezien fabelachtig, maar ook qua structuur een bijzonder vernuftige compositie.
Het bijzondere is dat Händel in het deel Hallelujah een maximaal dramatisch effect bereikt, door contrapunt en homofonie af te wisselen. Dat betekent dat sommige passages meerstemmig door elkaar heen lopen – (contrapunt, zoals in “for the Lord God omnipotent reigneth”), terwijl andere juist alle stemmen tegelijk dezelfde woorden zingen (homofonie, zoals in het grote “Hallelujah!”).
Door deze afwisseling ontstaat een gevoel van afwisseling tussen majesteit en orde, alsof je het universum eerst in beweging hoort komen en dan in één machtige uitroep tot stilstand hoort komen.
Het knappe is dus niet alleen wat Händel schreef, maar ook hoe hij met muzikale structuur spanning en ontlading opbouwt — iets wat later enorm invloedrijk werd voor koormuziek in de late barok én daarna.
Luister naar een uitvoering van het Hallelujah-koor van de Royal Choral Society uit Engeland, het land waar Messiah misschien wel de grootste triomfen behaalde.
Meezingen met Messiah van Georg Friedrich Händel? Dat kan op zaterdag 21 november in de Dominicuskerk in Amsterdam. U kunt zich hier inschrijven.
Wilt u naar ons concert komen luisteren? Bestel dan toegangskaarten via het bestelformulier. Het concert begint om 16.30 en is om ca. 17.30 afgelopen.
Inschrijven
Inschrijven voor de Messiah Scratch
