Scratch-event
De scratch van Faure
Op zaterdag 22 november 2025 organiseren wij een scratchconcert in de Dominicuskerk in Amsterdam. Onder leiding van dirigent Martin van der Brugge worden het Requiem van Fauré en de Cantique de Jean Racine in één dag ingestudeerd en aansluitend aan het einde van de dag met orkest uitgevoerd met professionele solisten.
Bent u al bekend met deze legendarische werken of heeft u zin om dit werk (nog) eens uit te voeren? Geeft u zich dan snel op en doe mee! Een deelnemerskaart kost € 41,50. U kunt zich nog inschrijven als zanger voor alle stemgroepen. Klik hier om in te schrijven.
Groepsinschrijvingen
U kunt zich ook met meerdere zangers tegelijkertijd inschrijven. Vanaf 10 deelnemers ontvangt u korting van € 2,50 per persoon en vanaf 20 zangers maar liefst € 5 ,00 korting per persoon op de deelnamekosten. Wilt u met een groep inschrijven, stuurt u dan een e-mail naar info@singalongevents.nl. Vermeld daarbij met hoeveel personen u wilt inschrijven. Vervolgens krijgt u van ons een kortingscode, waarmee u online kunt inschrijven.
Extra repetitie
Als deelnemer bent u ook van harte welkom bij de extra repetitie op zaterdag 8 november 2025 tussen 10.00 uur en 16.00 uur in ‘De Regenboog’ te Leiden. Tijdens deze extra repetitie krijgt u niet alleen de kans om uw noten nog beter in te studeren, maar maakt u gelijk kennis met de andere zangers en zangeressen. Laat deze kans niet liggen!
Deelname aan de extra repetitie kost € 16,50. U kunt zich opgeven via het inschrijfformulier.
U kunt voor deze repetitiedag een lunch bestellen à € 11,00.
De lunch bestaat uit een assortiment broodjes (ook vegetarisch), krentenbol, fruit & consumptie.
Luisteren/Toegangskaarten voor de uitvoering
Heeft u fans die graag naar de uitvoering komen luisteren? Voor hen kunt u toegangskaarten bestellen. Verras uw vrienden met een luisterkaartje! Aanvang van het concert is 16.30 uur en het duurt tot 17.30 uur. U kunt natuurlijk ook luisterkaarten bestellen als u niet deelneemt aan de Fauré scratch. Een toegangskaart voor het concert kost € 17,50.
Partituur
U kunt bij ons alle uitgaven van Fauré’s Requiem en Cantique de Jean Racine verkrijgen. Daarnaast kunt u ook een partituur bestellen, waarin beide werken zijn opgenomen. Deze partituur kost € 18,50, inclusief verzendkosten.
Oefen-cd’s
Om het instuderen te vergemakkelijken, kunt u bij ons ook ingezongen oefen-cd’s bestellen per stemsoort. U kunt de oefenbestanden ook digitaal ontvangen: bestel de oefen-cd en schrijf in het opmerkingenvak: ‘graag digitaal verzenden.’ U ontvangt dan de oefen-cd van de door u gekozen stemsoort in mp3-formaat, zodat u deze kunt downloaden. De oefen-CD’s en mp3’tjes zijn direct te bestellen via deze site.
Digitale flyer
Download hier de digitale flyer
Tickets
Let op: wanneer u uw tickets heeft besteld, ontvangt u een e-mail met uw tickets, een informatiebrief met onder andere de kledingvoorschriften. Deze e-mail wordt slechts één keer verstuurd. Bewaar de tickets en informatiebrief daarom goed. Als u de tickets kwijtraakt, kunt u deze voor € 2,50 bij ons nabestellen. U kunt deze aanvragen door een mail te sturen naar secretariaat@singalongevents.nl.
Spam
Regelmatig worden onze e-mails met tickets bij veel ontvangers aangemerkt als SPAM.
Na betaling ontvangt u altijd direct uw tickets en informatiebrief. Kijk daarom in uw mailbox bij ongewenste e-mails.
Het werk
Gabriel Fauré
Gabriel Fauré (1845-1924) was een invloedrijke Franse componist, organist en muziekpedagoog. Geboren in Pamiers, Frankrijk, toonde hij al op jonge leeftijd muzikaal talent en begon zijn opleiding aan de École Niedermeyer in Parijs. Hier ontwikkelde hij zich onder invloed van Camille Saint-Saëns, met wie hij een levenslange vriendschap en artistieke samenwerking onderhield.
Fauré’s muziekstijl is verfijnd en elegant, met een bijzondere nadruk op harmonische vernieuwingen en lyriek. Zijn werk vormt een brug tussen de romantiek en het impressionisme, waarbij hij vaak experimenteerde met gedurfde akkoorden en subtiele klankkleuren. Enkele van zijn bekendste composities zijn het intieme en troostrijke Requiem, de sfeervolle Pavane en het populaire lied Après un rêve. Zijn kamermuziek, waaronder zijn pianokwintetten en cellosonates, wordt ook gezien als hoogtepunt van het Franse repertoire.
Naast componeren speelde Fauré een belangrijke rol als directeur van het Conservatoire de Paris. Daar beïnvloedde hij een generatie componisten, waaronder Maurice Ravel en Nadia Boulanger. Ondanks zijn toenemende doofheid in latere jaren bleef hij componeren en innoveren, wat zijn doorzettingsvermogen en liefde voor muziek benadrukt. Fauré’s werk wordt tot op de dag van vandaag gewaardeerd om zijn delicate schoonheid en emotionele diepgang, waarmee hij een unieke plaats in de muziekgeschiedenis heeft veroverd.
Gabriel Fauré had een ongebruikelijke visie op de muziek voor een Requiem. Anders dan Mozart en Verdi die hem voorgingen, mijdt Fauré het grote conflict, het helse drama en de tergende pijn. Tekenend is dat hij het Dies Irae, het Laatste Oordeel met zijn gruwelijke visioenen, liet zitten, maar wel op het einde ‘In Paradisum’ toevoegde: ‘in het paradijs.’ Zo reizen we van de duistere zoektocht in het begin naar het paradijselijke licht, weergegeven met harp en sopraan.
Het Requiem en de Cantique
‘Ik schreef het Requiem voor mijn plezier, als u mij toestaat.’ Een typische uitspraak van Gabriel Fauré, want Fauré zag de dood ‘meer als een welkome verlossing en het opstijgen tot geluk, dan als een pijnlijke ervaring.’
Ook in het andere werk dat we gaan uitvoeren – de onaards mooie Cantique de Jean Racine – gaat het om ‘het andere’. De Cantique, het afstudeerwerk van de toen 19-jarige Fauré, richt zich tot het ‘Vleesgeworden Woord van de Allerhoogste […] Eeuwig licht van hemel en aarde.’
De uitvoering
Beluister hier alvast een prachtige opname van het Groot Omroepkoor:
Gabriel Fauré – Requiem, op. 48
De uitvoerenden:
Radio Filharmonisch Orkest; Groot Omroepkoor; Stéphane Denève, dirigent; Marc Korovitch, koordirigent; Hélène Guilmette, sopraan; Äneas Humm, bariton,
Opname:
Vrijdagconcert op 8 december 2023 in TivoliVredenburg te Utrecht.
PROGRAMMA
Cantique de Jean Racine (opus 11) Koor
Après un rêve (Op. 7, No.1) Sopraan solo
Les Berceaux (Op 23 No. 1) Bariton solo
Requiem (opus 48) Koor en solisten
Repetitieschema
Repetitieschema
Indeling van de Fauré Scratch op zaterdag 22 november 2025
09.30 uur Kerk open
10.00 uur Aanvang repetitie
11.15 uur Pauze
11.30 uur Vervolg repetitie
12.30 uur Pauze
13.30 uur Vervolg repetitie
16.00 uur Pauze/zaal open voor publiek
16.30 uur Aanvang concert
17.30 uur Einde concert
In de pauzes zijn koffie, thee, frisdrank en versnaperingen tegen betaling verkrijgbaar.
Locatie/route
Locatie/route
De Dominicuskerk – Spuistraat 12 te Amsterdam
De Dominicuskerk is op loopafstand van het Centraal Station van Amsterdam te bereiken. Als u vanaf het station een paar honderd meter de Spuistraat inloopt, ziet u aan uw rechterhand al gauw de langgerekte flank van het kerkgebouw. De ingang van de kerk bevindt zich om de hoek, in de Korte Korsjespoortsteeg. Er is parkeergelegenheid in de parkeergarage aan de Prins Hendrikkade aan de voorzijde van het Centraal Station en in de parkeergarage van het Renaissance-hotel dat aan het Kattegat ligt, pal naast de kerk.
Parkeren + Reizen (P+R)
P+R staat voor Parkeren en Reizen. In Amsterdam betekent dit dat u uw auto voordelig en snel aan de rand van de stad parkeert (P) en met het openbaar vervoer (OV) naar het centrumgebied reist.
Lees meer over Parkeren + Reizen (P+R)
Extra repetitiedag Leiden
De extra repetitie op zaterdag 8 november 2025 zal plaatsvinden van 10.00 tot 16.00 uur in ‘De Regenboog’ te Leiden.
Adres: Watermolen 1, 2317 ST Leiden.
Klik hier voor een routebeschrijving. Parkeren is gratis in de buurt.
Met openbaar vervoer
U neemt bus 3 of 4 richting Merenwijk vanaf Leiden Centraal station. Uitstappen halte Valkenhorst.
Loop richting winkelcentrum. Daar zie je de kerk.
De regenboogkerk is een moderne kerk uit de jaren 70.
Dirigenten/Solisten
De sopraan Kaiyi Min
Geboren in Koahsiung (Taiwan), studeerde Kaiyi Min aan het tainen Theological College and Seminary in haar vaderland. Tijdens haar studie trad zij vele malen op als sopraansoliste en verwierf ze behalve haar Bachelor of Arts in Churchmusic verschillende prijzen. Ze won de 1e prijs in de Arts-music Competition, de Student Music Competention en de Taiwanese Music Competition. In 2009 won zij in New York een Honorable Mention Award in de New Tang Dynasty Television Singing Competition. Ook werd haar in 2009 de Publieksprijs toegekend door de Stichting Nederlandse Vocalisten Presentatie in Oosterbeek. Vanaf 2005 vervolgde zij succesvol haar studie bij Yvonne Schiffelers aan het Concervatorium van Maastricht, en behaalde haar Bachelor in Muziek Solozang. In 2007 begon zij tegelijk met haar toelating tot de Master Studie Solozang/Opera de opleiding Koordirectie bij Ludo Cleassen. Tijdens haar studie kreeg zij volop de gelegenheid om ervaring op te doen als koorzangeres en soliste bij Opera Zuid, in het Kamerkoor Maastricht o.l.v. Ludo Cleassen, bij het LSO o.l.v. Ed Spanjaard, Het Gelders Orkest o.l.v. Joop Schets, bij de Marinierskapel der Nederlandse Koninklijke Marine o.l.v. Harman Cnossen en bij concerten in de Euregio. Ook volgde zij de Opera opleiding en heeft zij de rol van Contessa in Le nozze di Figaro van Mozart vertolkt. Daarnaast was zij te horen in diverse Conservatoriumproducties. In 2010 sloot zij haar Master of Music solozang succesvol af. Als concertzangeres was zij te horen als sopraansoliste in o.a. King Arthur (parcell), Messiah (Händel), Matthäus Passion (Bach), Gloria (Vivaldi), Paukenmesse, Die Schöpfung, Die Jahreszeiten (Haydn), Messe Solennelle (Gounod), Oratorio de Noël (Saint Saëns), Requiem (Fauré), Stabat Mater (Pergolesi), Eliah (Mendelssohn). Zij volgde Masterclasses bij Janice Dixon en Joop Schets en deed in Duitsland bij de Akademie van de Jeunesses Musicales een Masterclass Vorsingtraining und Rollenfindung bij Mya Besseling en Renate Ackermann.
De bariton Bora Balci
De Turkse bariton Bora Balci studeerde in 2010 cum laude af aan het Hacettepe Conservatorium van Ankara. Hij volgde masterclasses o.a. bij Tom Krause (Mozarteum in Salzburg) en Ewa Czermak en zanglessen bij Gokcen Gultek, Mustafa Yurdakul en Eralp Kiyici.
Bora Balci won verschillende prijzen bij zangwedstrijden, waaronder de Grand Prix van de vijfde Halina Halsla Fijalkowska wedstrijd te Wroclaw.
Tijdens de National Young Soloist Competition won hij de 2e prijs, waarna hij door Hans Nieuwenhuis uitgenodigd werd in 2011 deel uit te maken van het ensemble van de Opera Studio Nederland. Hij zong er de rollen van Pastore in ‘Orfeo’ (regie Pierre Audi), Masetto in ‘Don Giovanni’ tijdens het 25-jarig bestaan van Het Muziektheater in Amsterdam, Marcello in ‘La Bohème’ en Apollon en Titye in ‘La déscente d’Orphée’. Tijdens de Rotterdamse Operadagen 2012 zong hij in het theaterstuk ‘Figaro Desire Machine’ van Joachim Robbrecht.
Bij de Nederlandse Reisopera vertolkte Bora Balci Bartolo in ‘Figaro in Four Quartets’ en Marcello in ‘La Bohème’, een productie langs de Nederlandse theaters, gevolgd door optredens in Sadler’s Wells Londen en het Dorset Opera Festival 2013. Bij de Nederlandse Reisopera zong Bora Balci vervolgens Fiorello in ‘Il Barbiere di Siviglia’ (regie Laurence Dale) King Melchior in Menotti’s Amahl and the Night Visitors (regie Paul Carr), en de rol van Lancelot in Being Arthur’, een coproductie van de Reisopera en Kameroperahuis.
In 2014 gasteerde hij bij Andcompany&Co Berlijn in de theaterproductie ‘Orpheus in der Oberwelt, eine Schlepperoper’ in de rol van Orpheus. Deze productie was tevens te zien tijdens een tournee door Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland en won de Prix Europa prijs als beste Europese radio-drama.
Bora Balci vervolgt zijn internationale carrière bij Home Opera in Duitsland/Denemarken, de Nationale Opera in Amsterdam en het Prusart Orchestra in Turkije.
Kamerorkest Con Sequenza
De Delftse Orkestvereniging Con Sequenza is opgericht in 1986. De basis van dit kamerorkest wordt gevormd door een strijkersgroep en een dubbele bezetting blazers (fluit, hobo, klarinet, fagot, hoorns en trompetten). Daarnaast maken de leden van Con Sequenza ook kamermuziek in kleine ensembles van wisselende samenstelling.
Con Sequenza doet regelmatig mee aan speciale projecten, zoals een uitvoering van Peter en de Wolf. Zij voerden Prokofievs werk in het voorjaar van 2012 diverse malen uit, in de Van der Mandelezaal van Het Prinsenhof.
In maart 2018 begeleidden zij het Nederlands projectkoor bij de verkorte versie van Bachs Matthäus Passion van Sing Along Events in de Dominicuskerk in Amsterdam. De vaste dirigent van het kamerorkest is Martin van der Brugge. Meer informatie
Martin van der Brugge – Dirigent
Martin van der Brugge (1966) behaalde zijn diploma orkestdirectie aan het Rotterdams Conservatorium in 1990 en zijn diploma koordirectie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag in 1994. Hij volgde onder meer lessen bij Arie van Beek, Jan Boogaarts en Ed Spanjaard. Tevens nam hij deel aan internationale masterclasses, waaronder de Wiener Meisterkurs onder leiding van Julius Kalmar. In 1993 nam hij deel aan het internationale dirigentenconcours Dinu Niculescu in Braçov (Roemenië) en kwam tot de halve finale.
Naast het dirigeren heeft hij met succes de eerste Masterclass voor dirigenten in Bulgarije georganiseerd. In 1996 heeft hij in Bulgarije ook concerten gegeven met het Vidin Philharmonic Orchestra, waarvan hij vaste gastdirigent was.
In het seizoen 2004 was Martin benoemd gastdirigent van het Mersin State Opera and Ballet in Turkije. Verschillende producties, waaronder Rigoletto van Verdi, zijn onder zijn leiding uitgevoerd. In Nederland heeft Martin Sing Along Events opgericht voor het opzetten van meezingevenementen.
Achtergrond
Nieuwsbrief november 2024
Fauré’s Requiem weerspiegelt zijn visie op de dood als een overgang naar rust en eeuwigheid, eerder dan een moment van angst of verdriet. Dit kenmerk van zijn werk, een ingetogen en troostende benadering, is een van de redenen waarom het zo geliefd is bij koren en orkesten over de hele wereld. Daarnaast is het een werk dat niet alleen de luisteraar ontroert, maar ook musici inspireert door de verfijnde balans tussen eenvoud en diepgang.
Meer dan alleen het Requiem
Hoewel het Requiem vaak centraal staat in Fauré’s nalatenschap, heeft hij een indrukwekkend oeuvre achtergelaten dat veel meer omvat. Zijn Pavane, met zijn sierlijke melodieën, en de intieme liederen zoals Après un rêve zijn pareltjes binnen het Franse repertoire. Ook zijn kamermuziek, waaronder de Cellosonate en de Pianokwintet nr. 2, tonen zijn meesterlijke beheersing van structuur en emotionele subtiliteit. Zijn invloed reikt tot ver buiten zijn tijd: componisten zoals Ravel en Debussy hebben veel van hem geleerd, en zijn werk blijft een bron van inspiratie voor musici wereldwijd.
Een tijdloze erfenis
Gabriel Fauré blijft een uniek figuur in de muziekgeschiedenis, een componist die harmonie en emotie wist samen te brengen op een manier die de luisteraar blijft raken. Het herdenkingsjaar is een uitgelezen moment om zijn muziek te (her)ontdekken en de blijvende waarde ervan te vieren. Of het nu een concertzaal, een intieme kameruitvoering of een luistermoment thuis betreft, Fauré’s werk weet altijd te verbinden en te ontroeren.
Zing mee met Fauré
Programma: Fauré requiem en Cantique de Jean Racine
Datum: zaterdag 22 november 2025
Locatie: Dominicuskerk, Amsterdam
Inschrijven: via het inschrijfformulier
Toegangskaarten voor concert om 16.30 kunt u hier bestellen
Extra oefendag: op zaterdag 8 november 2025 van 10:00 – 16:00 uur in Leiden.
Inschrijven via het inschrijfformulier
Requiem van Fauré – Concert– Zaterdagavond 30 november 2024 te Leiden
Mocht u niet willen wachten tot volgend jaar, maar wel interesse hebben in de muziek van Fauré, dan kunt u het Requiem van de Franse componist ervaren, uitgevoerd door Leids Kamerkoor Lingua Musica. Na de pauze brengt het koor een divers programma met werken van Duruflé, Duparc en Poulenc.
Zaterdag 30 november 2024
Aanvang: 20:15 uur
Locatie: Herengrachtkerk, Leiden
Adres: Herengracht 68, Leiden
Kamerkoor Lingua Musica
Sopraan: Renate Arends
Bariton: Wiebe-Pier Cnossen
Lingua Musica strijkersensemble
Orgel en piano: Niek van der Meij
Dirigent: Martin van der Brugge
Klik hier voor meer informatie en kaartverkoop.
Help ons met verspreiden van flyers en ontvang korting!
Draagt u Sing Along Events een warm hart toe? Als u ons helpt flyers te verspreiden, ontvangt u van ons korting op de deelnameprijs voor een van onze evenementen. U kunt de flyers in de plaatselijke supermarkt ophangen, neerleggen in de buurtbibliotheek of meenemen naar uw koor. Stuur ons een e-mail met uw adresgegevens, en dan sturen wij u een enveloppe met 50 flyers toe. Als u meer flyerboekjes wilt verspreiden, laat het ons dan weten. . Stuur een mail naar secretariaat@singalongevents.nl met uw (post)adres waar we de flyers naartoe kunnen sturen. Als dank ontvangt u een kortingsbon van 5 euro voor een van onze evenementen.
Adverteren in uw programmaboekje?
Sing Along Events wil graag adverteren in het programmaboekje van uw koor, zodat wij uw concert kunnen sponsoren. Stuur een mail naar info@singalongevents.nl of neem telefonisch contact met ons op.
Oude Nieuwsbrieven
Nieuwsbrief november 2019
Fauré, geboren in het Zuid-Franse Pamiers, behield zijn leven lang de charmante rollende ‘r’ en de donkere huidkleur van de Provençalen. Zijn muzikaliteit was een grote verrassing voor zijn familie, die nog geen enkele musicus telde. Gelukkig nemen de ouders van Gabriel zijn aanleg serieus en hij gaat al op zijn negende naar de Parijse ‘Ecole Niedermeyer’: een gloednieuw conservatorium voor religieuze muziek – een genre dat sinds de Franse revolutie van 1789 nogal in de versukkeling was geraakt.
Vrome dorpsgemeenschap
In 1865 verliet Fauré de École Niedermeyer. De directeur, Gustave Lefèvre, schoonzoon van wijlen Niedermeyer, had een baantje voor Fauré geregeld: hij zou organist worden in de Saint Sauveur-kerk in Rennes. In 1866 vertrok Fauré naar de Bretonse hoofdstad. Er is weinig informatie bewaard gebleven over Fauré’s tijd in Rennes, mogelijk omdat Fauré zijn brieven uit die tijd niet bewaard heeft. De bronnen die Nectoux voor zijn biografie verzameld heeft bestaan vooral uit artikelen uit de lokale krant en uit herinneringen die Fauré en zijn kennissen jaren later ophaalden en opschreven. Maar uit enkele krantenartikelen en uit herinneringen van kennissen, opgeschreven door Fauré’s biograaf Nectoux, blijkt dat het leven in Rennes vrij saai was voor Fauré. De inwoners van Rennes waren zeer vroom en gingen vroeg naar bed, en ook in het muzikale leven gebeurde er weinig. De concerten die er gegeven werden bestonden vooral uit conservatieve opera’s en enkele populaire liederen. De nieuwe organist viel de inwoners van Rennes op: steeds meer mensen bezochten de kerk om Fauré’s uitstekende kooruitvoeringen en orgelimprovisaties te horen. Om zijn magere salaris aan te vullen gaf Fauré ook piano- en harmonieles aan de plaatselijke middenklasse.
Problemen in Parijs
Na vier jaar was Fauré het leven in het bedaarde Rennes echt zat en wilde hij dolgraag terug naar Parijs. Zijn kans kwam onverwacht: op een ochtend verscheen hij in avondtenue bij de kerk – de kerkorganist had de nacht doorgehaald op het plaatselijke bal. In de vroege ochtend kwam Fauré, zich nog van geen kwaad bewust, rechtstreeks van het nachtelijk feest naar de kerk, gekleed in avondkostuum met een witte zijden sjaal, en begeleidde de eerste dienst. Tot zijn opluchting werd hij prompt ontslagen. In 1870 verhuisde hij terug naar Parijs. Zijn goede vriend en mentor Saint-Saëns had daar een meer prestigieuze baan voor hem geregeld als organist van de Notre-Dame de Clignancourt (foto).
Maar ook daar ging het mis. Fauré gedroeg zich in het algemeen voorbeeldig, bespeelde op hemelse wijze het orgel en bracht menig kerkbezoeker in vervoering, maar op een kwade zondag in 1836 miste hij een kerkdienst waar hij had moeten komen opdagen. Zijn verweer: hij had een uitvoering van de opera Les Huguenots van componist Meyerbeer bijgewoond. Het kerkbestuur bleef onverbiddelijk: Gabriel Fauré werd ontslagen en moest op zoek naar een nieuwe betrekking. Of het kerkbestuur van de Notre Dame de Clignacourt later veel spijt heeft gehad van het ontslag van de begenadigde componist, die onsterfelijke werken schreef als het Requiem, vertelt het verhaal helaas niet.
Wilt u meezingen met het prachtige Requiem van Gabriel Fauré op 23 november 2019? U kunt zich direct inschrijven. Een deelnemerskaart kost € 36,50.
Luisterkaarten à € 12,75 voor dit concert kunt u hier bestellen.
Met medewerking van:
Sopraan: Kaiyi Min
Bariton: Bora Balci
Kamerorkest Con Sequenza
Dirigent: Martin van der Brugge
Nieuwsbrief oktober 2019
De Franse componist Gabriel Fauré heeft zich in zijn composities eigenlijk heel weinig door andere laten inspireren – al sinds hij begon met componeren werkte hij in een geheel eigen stijl. Met die stijl, intiem en fijnzinnig, wist hij echter vele anderen te inspireren.
In de musical Martin Guerre, van de componisten Claude-Michel Schönberg and Alain Boublil, dat in 1996 in Londen in première ging is een deel te vinden dat geïnspireerd is op het “In Paradisum” van Fauré. Luister hieronder hoe dat klinkt!
Nieuwsbrief augustus 2019
Gabriel Fauré studeerde van zijn tiende tot zijn twintigste aan de School voor kerkmuziek in Parijs. Hij was een leerling van Camille Saint-Saëns (1835 – 1921). Fauré gaf de voorkeur aan kleinschaligheid en intimiteit: symfonieën en concerten schreef hij niet. Wij kennen hem dan ook vooral van zijn prachtige liederen, pianowerken en kamermuziek.
Gabriel Fauré was bescheiden en het toonbeeld van eenvoud – van reizen en tournees hield hij niet. Misschien was dat wel de reden dat er in het buitenland nauwelijks over hem werd gesproken, anders dan zijn Franse collega’s Ravel, Debussy en Berlioz.
Het beroemde Requiem, geschreven in 1885-1890 om zijn vader te eren, biedt troost voor de treurende ziel, zonder bombast, zonder opsmuk, maar met prachtige passages die veel mensen tot tranen toe roeren.
Nieuwsbrief juni 2019
De Franse Salons
Eind 19e eeuw namen vrouwen in het algemeen niet publiekelijk deel aan culturele activiteiten. Maar dat betekende niet dat zij geen interesse hadden in kunst en cultuur: enkele rijke dames organiseerden daarom bijeenkomsten met voordrachten en conversaties over kunst, literatuur en muziek: de ‘Salons’. De Salons werden gehouden in voorname huizen waar de gastvrouw kunstenaars uitnodigde om haar gasten te onderhouden: schrijvers als Proust, schilders Monet en Toulouse-Lautrec en de beroemde impresario Diaghilev waren graag geziene gasten. Ook componist Debussy en ontwerpster Coco Chanel waren vaak aanwezig.
Gabriel Fauré was één van de toonaangevende componisten van de Franse cultuur in die tijd, en hij had een bijzondere vriendschap met één van de vrouwelijke mecenassen: Winnaretta Singer, het 20e kind van naaimachinefabrikant Isaac Singer en beslist niet onbemiddeld. Zij was niet alleen een fan van kunst, maar schilderde zelf ook, getuige het zelfportret uit 1885. Winnaretta en Gabriel scheelden 20 jaar, maar ongeacht het leeftijdsverschil voelden zij een grote genegenheid voor elkaar, wat mag blijken uit briefwisselingen. Winnaretta vroeg Fauré om op te treden tijdens Salons in haar Parijse woning, zodat hij gedurende enige tijd gold als huismuzikant van haar Salon. Fauré componeerde enkele pianowerken en liederen speciaal voor deze salon.
Sing Along Events organiseert een projectconcert op zaterdag 23 november in Amsterdam waar werken van Fauré centraal staan. Voor dit scratchconcert zijn dat twee koorwerken. De prachtige Dominicuskerk zal het decor zijn van de werken die wij gaan instuderen en uitvoeren: naast Faurés Requiem is dat de Cantique de Jean Racine. Maar daarnaast klinken ook twee van Faurés liederen: soliste Kaiyi Min zingt het ingetogen Après un rêve; bariton Bora Balci zal Les Berceaux ten gehore brengen.
Wilt u meezingen met Faurés Requiem op zaterdag 23 november 2019 in Amsterdam?
U kunt zich hier inschrijven. Een deelnemerskaart kost € 36,50.
Luisterkaarten à € 12,75 voor dit concert kunt u hier bestellen.
Nieuwsbrief september 2019
In de musical Martin Guerre, van de componisten Claude-Michel Schönberg and Alain Boublil, dat in 1996 in Londen in première ging is een deel te vinden dat geïnspireerd is op het “in paradisum” van Faure.
Het thema FOTO
In Paradisum
Het thema
The land of the Fathers
Filmpje Martin aan piano
Nieuwsbrief mei 2019
Romantiek in de Franse klassieke muziek
Wanneer wij iets ‘romantisch’ noemen, dan doelen we meestal op iets intiems, waarbij het gaat om twee personen en iets met ‘de liefde’. In de klassieke muziek heeft de term ‘romantisch’ en andere betekenis.
Het woord ‘Romantiek’ is ontleend aan het Oudfranse romance, wat ‘dichtwerk’ of ‘roman’ betekent en verwijst naar de literatuur van de 17e en 18e eeuw. In die romantiek gaat het vooral om het sprookjesachtige, het romaneske, het fantasierijke: dat wat emotioneel aanspreekt en tot het domein van de dromen behoort. Bedenk hierbij dat de Romantiek een tegenpool bood tegen het rationele van de Verlichting, waarin vooral nadruk lag op de wetenschap en feitelijkheden. Als voorbeeld van een romantisch schilderij geldt ‘Le chant des Anges’, van Faurés tijdgenoot William-Adolphe Bouguereau.
‘Romantiek’ werd uiteindelijk de naam van de belangrijkste Duitse literaire beweging van ongeveer 1800-1830. In het jaar 1810 schreef E.T.A. Hoffmann, zelf ook componist, een recensie over de Vijfde Symfonie van Beethoven. Hoffmann was daarin de eerste die het woord romantisch gebruikte om iets wat hij gehoord had in de muziek van Beethoven uit te drukken.
Vanuit de overeenkomsten tussen de ontwikkelingen in de literatuur en andere kunstvormen, kreeg ook de muziek uit de 19e eeuw de naam Romantiek. In romantische muziek krijgt het gevoel en de persoonlijke ervaringen van mensen een belangrijkere rol. Melodieën en instrumenten worden gebruikt voor de expressie van gevoelens, naast wat al eerder gebruikelijk was (in bijvoorbeeld Die Schöpfung) als uitdrukking van gebeurtenissen of landschappen. In de composities van Fauré zocht hij naar een evenwicht tussen gevoeligheid (typisch voor de romantiek) en strenge compositieregels (behorend tot de klassieke periode) om te komen tot een eigen stijl. Dat is de grote Franse componist uitstekend gelukt, en zijn Requiem behoort nog altijd tot de meest geliefde composities.
Nieuwsbrief april 2019
Niet alleen mensen houden van de muziek van Fauré
Een recente studie van onderzoekers van de Louisiana Universiteit (VS) toont aan dat speciale ‘klassieke muziek’ een dierenartsconsult prettiger kan maken voor de kat. De 25 katten in het onderzoek werden voor, tijdens en na een lichamelijk onderzoek aan muziek blootgesteld. In het onderzoek werden drie condities met elkaar vergeleken: klassieke muziek, kattenmuziek of stilte. Tijdens drie bezoeken (steeds twee weken na elkaar) werd elke kat aan een ander type muziek blootgesteld. Voor en na het onderzoek werd via de Cat Stress Score methode bepaald hoe gestrest de katten waren. Tijdens het lichamelijk onderzoek werd bepaald hoe makkelijk de katten de handelingen toelieten. Een indicator voor lichamelijke stressratio werd gemeten in het bloed. Het lichamelijk onderzoek bestond uit verschillende, controles zoals inspectie van de bek, controle van de hartslag en ademhaling en bloedafname.
Katten die voor, tijdens en na het lichamelijk onderzoek in de dierenartspraktijk naar klassieke muziek luisterden hadden significant minder last van stress en konden beter gehanteerd worden dan de katten in de andere condities. In deze studie werd als klassieke muziek ‘Élégie’, geschreven door Gabriel Fauré, gebruikt. Luister naar Harriet Krijgh – Prinsengrachtconcert 2015 voor een prachtige uitvoering van deze muziek van Fauré en ervaar het zelf.
Wilt u meezingen met Faurés Requiem op zaterdag 23 november 2019 in de Dominicuskerk te Amsterdam? U kunt zich hier inschrijven. Een deelnemerskaart kost € 36,50.
Katten zijn helaas niet toegestaan!
Nieuwsbrief februari 2019 – 2
De vaste tekst van een Requiemmis zijn altijd in het latijn, behalve het Kyrie dat in het oudgrieks wordt geschreven. Fauré koos voor een tamelijk korte mis, en liet het Graduale en Tractus weg. Dat was in zijn tijd overigens al gebruikelijk. Maar daarnaast koos hij er ook voor om geen Sequens (het Dies Irae) toe te voegen, behalve het laatste vers hiervan, het Pie Jesu. In andere delen bracht hij lichte wijzigingen aan.
De veranderingen in het Offertorium waren ingrijpender. De zinsnede “libera animas omnium fidelium defunctorum” (Bevrijd de zielen van alle gelovige overledenen) werd op een bijzonder slimme manier verkort tot “libera animas defunctorum” (Bevrijd de zielen van de overledenen). Met deze ingreep tilde Fauré op subtiele wijze het hele werk naar een nieuw niveau, zodat alle goede wensen niet alleen voor gelovigen, maar simpelweg voor iedereen golden.
Wilt u meezingen met onze scratch-uitvoering van Faurés Requiem op zaterdag 23 november 2019 in de Dominicuskerk in Amsterdam? U kunt zich inschrijven via het inschrijfformulier. Deelnemerskaarten kosten € 36,50. U kunt zich ook met meer zangers tegelijkertijd inschrijven. Vanaf 10 deelnemers ontvangt u korting van €2,50 en vanaf 20 zangers €5,00 korting per persoon op de deelnamekosten. Wilt u met een groep inschrijven, stuurt u dan een e-mail naar info@singalongevents.nl. Vermeld daarbij met hoeveel personen u wilt inschrijven. Vervolgens krijgt u van ons een kortingscode, waarmee u online met korting kunt inschrijven.
Nieuwsbrief februari 2019
Gabriel Fauré wordt geboren op 12 mei 1845, als jongste in een gezin van 6 kinderen, in Pamiers aan de voet van de Pyreneeën. Als Gabriel negen jaar is geworden, wordt hij naar Parijs gestuurd om les te krijgen aan de Ecole de Musique Religieuse et Classique – de academie voor kerkmuziek. Eén van zijn docenten daar is Camille Saint-Saëns, die hem compositieleer bijbrengt. Daarnaast krijgt hij lessen op piano en orgel.
De eerste muziekwerken van Fauré schrijft hij rond 1861. In 1865 wint Fauré een eerste prijs, men neemt aan met zijn vroege werk Cantique de Jean Racine, opus 11.
Na zijn opleiding solliciteert Gabriel Fauré op organistenvacatures: hij houdt van orgelspelen en ziet het ook als uitgelezen plek om te kunnen experimenteren met eigen werk. Zo wordt hij organist in Rennes en verschillende kerken in Parijs, en componeert hij prachtige piano- en muziek en veel liederen. In 1869 wordt hij aangesteld als compositieleraar aan het conservatorium van Parijs, waar hij later ook directeur wordt. Pas op hoge leeftijd, in 1920, moet hij daar ontslag nemen omdat hij hardhorend is geworden.
Het Requiem
Het Requiem schreef Fauré terwijl hij werkte als koordirigent en organist aan de Parijse Madeleinekerk. Het behoort vandaag nog tot zijn meest uitgevoerde werken. De compositie is opgebouwd rond het bekende Pie Jesu. Gabriel Fauré koos ervoor om niet alle teksten van het klassieke Requiem te verwerken. De hardste woorden, met name het ‘Dies Irae’ (dag des oordeels) liet hij weg. Dit sluit aan bij alles wat hij gezegd heeft over het levenseinde: ‘Het is een vreugdevolle bevrijding, een verlangen naar geluk aan de andere kant van het graf, eerder dan een pijnlijke ervaring.’ Die hoopvolle, harmonische toon is in zijn Requiem nog altijd te horen.
Wilt u meezingen met Faurés Requiem op zaterdag 23 november 2019 in de Dominicuskerk te Amsterdam? U kunt zich hier inschrijven. Een deelnemerskaart kost € 36,50. Houdt u van korting, schrijft u zich dan samen in! Vanaf 10 deelnemers ontvangt u €2,50 korting per persoon en vanaf 20 zangers € 5,00 korting per persoon.
Nieuwsbrief januari 2019
We zijn blij dat we u kunnen vertellen welke twee solisten zullen soleren tijdens de uitvoering van het Requiem van Fauré, op zaterdag 23 november in Amsterdam: het zijn lyrisch sopraan Kaiyi Min en bariton Bora Balci. Kaiyi Min, geboren in Taiwan, een zeer gewaardeerde soliste, met een stem waar veel zeggingskracht in zit en waar wij al vaker van mochten genieten. Kaiyi Mins stem past geweldig bij het klassieke kerkmuziekrepertoire, zo zingt ze vaak Messiah van Händel en Die Schöpfung van Haydn maar ook de Carmina Burana van Carl Orff.
Naast sopraan is Kaiyi Min ook actief als stem- en koorcoach, waar ze haar vaardigheden inzet om anderen te helpen bij het genieten van muziek. Geen wonder als u bedenkt dat Kaiyi Min niet alleen is opgeleid tot soliste, maar ook als koordirigent.
Daarnaast zingt bariton Bora Balci de mannelijke solopartijen. Bora is gezegend met een warme, bronzen stem, maar heeft daarnaast ook nog eens een bijzonder talent als ‘performer’: daarom is hij al jaren één van de vaste krachten van de Nederlandse Opera. Zo zong hij al rollen van Enrico in Lucia di Lammermoor, de Farao in Mozes in Egypte en de kwakzalvende dokter Dulcamare in Het liefdeselixer – allemaal opera’s van de grote Italiaanse componist Donizetti.
Bariton
Bora Balci, geboren in Turkije, heeft inmiddels vanuit zijn vaste plek in de Nationale Opera een internationale carrière met veel optredens in binnen- en buitenland. Hij was te zien in het veelgeprezen Gurre-Lieder (in een productie van operakunstenaars Marc Albrecht en Pierre Audi), les contes d’Hoffmanns van Jacques Offenbach en het indrukwekkende Das Floss der Medusa.
Nieuwsbrief oktober 2018
Gabriel Fauré studeerde van zijn tiende tot zijn twintigste aan de School voor kerkmuziek in Parijs. Hij was een leerling van Camille Saint-Saëns (1835 – 1921). Fauré gaf de voorkeur aan kleinschaligheid en intimiteit: symfonieën en concerten schreef hij niet. Wij kennen hem dan ook vooral van zijn prachtige liederen, pianowerken en kamermuziek.
Gabriel Fauré was bescheiden en het toonbeeld van eenvoud – van reizen en tournees hield hij niet. Misschien was dat wel de reden dat er in het buitenland nauwelijks over hem werd gesproken, anders dan zijn Franse collega’s Ravel, Debussy en Berlioz.
Het beroemde Requiem, geschreven in 1885-1890 om zijn vader te eren, biedt troost voor de treurende ziel, zonder bombast, zonder opsmuk, maar met prachtige passages die veel mensen tot tranen toe roeren.
Inschrijven
Inschrijven voor de Fauré Scratch