Scratch-event
Concert Matthäus Passion 
Zaterdag 29 maart 2025
Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach
De St. Agathakerk in Beverwijk
Breestraat 93 te Beverwijk
Aanvang 16.00 uur tot 18.00 uur
M.m.v.: Nederlands Projectkoor
Sopraan: Antonia Dunjko | Alt: Eva Kroon
Tenor: Gerben Houba | Bas: Marijn Zwitserlood
Continuo: Niek van der Meij | Orkest: Symfonieorkest Haerlem
Dirigent: Martin van der Brugge
Informatie voor de koorzangers
Alle informatie en veel gestelde vragen kunt u via deze link vinden en lezen.
Op de website boven in het menu kunt u alle verdere informatie vinden zoals: te zingen delen, repetitieschema en locatie.
De Matthäus Passion van Bach
Op zaterdag 29 maart 2025 vindt een bijzondere uitvoering plaats van Bachs Matthäus Passion in de St. Agathakerk in Beverwijk. Deze dag staat in het teken van een meezingversie van dit meesterwerk. Overdag repeteren deelnemers samen met een professioneel begeleidingsorkest de Matthäus, met als hoogtepunt een gezamenlijke uitvoering aan het einde van de dag. Hoewel enkele koren niet worden uitgevoerd, wordt de Matthäus Passion verder in zijn geheel ten gehore gebracht. Dit unieke evenement biedt de kans om actief deel te nemen aan een van de grootste werken uit de muziekgeschiedenis, in een prachtige historische setting.
Aanvangstijden
Wij repeteren van 9.30 uur tot 15.30 uur. De uitvoering begint om 16.00 uur en is toegankelijk voor publiek. (Zie voor gedetailleerde informatie het menu “repetitieschema en de aanvangstijd van het concert.”)
De Stichting De Kleine Matthäus
Stichting De Kleine Matthäus organiseert jaarlijks de “Kleine Matthäus,” een speciale uitvoering van Bachs Matthäus Passion, waarbij amateurzangers en -muzikanten de kans krijgen om dit meesterwerk samen uit te voeren. Dit evenement is een geliefde traditie in Haarlem en omstreken. Vorig jaar heeft het bestuur van de stichting aangegeven te willen stoppen met de organisatie van dit jaarlijkse evenement, waaraan ze jarenlang met plezier hebben gewerkt. Ze hebben contact opgenomen met Sing Along Events van Martin van der Brugge, die vanaf 2024 de organisatie zal overnemen. Hoewel de uitvoering hetzelfde blijft, zullen er achter de schermen enkele veranderingen zijn.
Klik hier voor de uitprintbare flyer
Deelname om mee te zingen
De aan deelname verbonden kosten zijn € 39.50. Hiervoor ontvangt u het deelnemersbewijs.
Groepsinschrijvingen
U kunt zich ook met meerdere zangers tegelijkertijd inschrijven. Vanaf 10 deelnemers ontvangt u een fijne korting van € 2,50 en vanaf 20 zangers zelfs € 5,00 korting per persoon op de deelnamekosten. Wilt u met een groep inschrijven, stuurt u dan een e-mail naar info@singalongevents.nl. Vermeld daarbij met hoeveel personen u wilt inschrijven. Vervolgens krijgt u van ons een kortingscode, waarmee u online kunt inschrijven.
Luisteren/Toegangskaarten voor de uitvoering
Heeft u fans die graag naar de uitvoering komen luisteren? Voor hen kunt u toegangskaarten bestellen. Verras uw vrienden met een luisterkaartje! Aanvang van het concert is 16.00 uur en het duurt tot 18.15 uur. U kunt natuurlijk ook luisterkaarten bestellen als u niet deelneemt aan de Matthäus Passion scratch. Een toegangskaart voor het concert kost € 14.50*.
Lunch
U kunt een lunch bestellen voor € 7,50 (inc. BTW) De lunch bestaat uit 2 broodjes ham en kaas, een krentenbol, fruit, melk/karnemelk, en een cup-a-soup. Er is ook een vegetarische variant beschikbaar.
Extra repetitie
Op zaterdag 22 februari wordt een extra repetitie georganiseerd voor een andere uitvoering van de Matthäus Passion, die op 8 maart wordt uitgevoerd in de Dominicuskerk. Bij die uitvoering is ook een Nederlandse verteller betrokken. Ongeveer de helft van wat wij gaan zingen in Beverwijk wordt op deze dag ook gerepeteerd, en u bent van harte welkom om op deze dag ook mee te komen zingen en te genieten van de sfeer en het repeteren van de prachtige muziek.
U kunt zich hiervoor aanmelden. Deelname aan de extra repetitie kost € 16,50. Op onze website vindt u de te studeren delen die wij op die dag repeteren.
De repetitie zal plaatsvinden van 10.00 tot 16.00 uur in ‘De Regenboog’ te Leiden. Mocht u zich hier nog niet voor hebben aangemeld, kunt u dit alsnog doen via onze website.
Bladmuziek
U kunt de Peters uitgave van de Matthäus Passion gebruiken. U kunt bij ons ook een partituur kopen. Deze partituur bevat alle te zingen delen en kost € 21,50 inclusief verzendkosten.
Oefen-cd’s
Om het instuderen te vergemakkelijken, kunt u bij ons ook ingezongen oefen-cd’s bestellen per stemsoort. U kunt de oefenbestanden ook digitaal ontvangen: bestel de oefen-cd en schrijf in het opmerkingenvak: ‘graag digitaal verzenden.’ U ontvangt dan de oefen-cd van de door u gekozen stemsoort in mp3-formaat, zodat u deze kunt downloaden.
Gratis oefenwebsites
U kunt via de website Choralia uw zangpartij gratis beluisteren.
Ook via de website Cyberbass kunt u gratis uw zangpartij beluisteren.
Via de website Koorpartijen is het ook mogelijk gratis uw zangpartij te beluisteren.
De Sint-Agathakerk
De Sint-Agathakerk in Beverwijk is een neogotische kerk, gebouwd tussen 1902 en 1904, en ontworpen door architect Jan Stuyt. Het is een imposant gebouw met een rijk gedecoreerd interieur, dat bekendstaat om zijn prachtige glas-in-loodramen en kunstwerken. De kerk is gewijd aan de heilige Agatha, een christelijke martelares. Naast religieuze diensten worden er ook regelmatig concerten en culturele evenementen georganiseerd, wat de kerk een belangrijke plaats geeft in de lokale gemeenschap.
Tickets
Let op: wanneer u uw tickets heeft besteld, ontvangt u een e-mail met uw tickets, een informatiebrief met onder andere de kledingvoorschriften. Deze e-mail wordt slechts één keer verstuurd. Bewaar de tickets en informatiebrief daarom goed. Als u de tickets kwijtraakt, kunt u deze voor € 2,50 bij ons nabestellen. U kunt deze aanvragen door een mail te sturen naar secretariaat@singalongevents.nl
Spam
Regelmatig worden onze e-mails met tickets bij veel ontvangers aangemerkt als SPAM.
Na betaling ontvangt u altijd direct uw tickets en informatiebrief. Kijk daarom in uw mailbox bij ongewenste e-mails.
Te zingen delen
Te zingen delen:
Er zijn enige veranderingen t.o.v. vorig jaar. Enkele koren zijn vervallen en enkele aria’s toegevoegd.
Zingt een koor een gedeelte alleen dan mag het andere koor meezingen.
01. Kommt ihr Töchter – (koor I+II)
02. Da Jesus – evangelist + Jezus
03. Herzliebster Jesu – koor (Choral) (koor I+II)
04. Da versammelten – evangelist
05. Ja nicht auf – koor (koor I=II)
06. Da nun Jesus – evangelist (koor I)
07. Wozu dienet – (koor I)
11.Da ging hin -evangelist
12. Blute nur – Sopraan aria
13. Aber am ersten – evangelist
14. Wo willst du – koor (koor I)
15. Er sprach: gehet hin – evangelist, Jezus en (koor I=II: Herr, bin ichs)
16. Ich bin’s, ich sollte – koor (koor I+II)
17. Er antwortete und sprach: Der die Hand mit mir in die Schüssel taucht – evangelist , Jesus, Judas
22. Petrus aber antwortete – evangelist, Jezus, Petrus
23. Ich will hier – koor (Choral) (koor I+II)
26. Ich will bei meinem Jesus – Tenor aria en koor (koor II)
32. Und er kam und fand – evangelist, Jezus en Judas
33. So ist mein Jesus nun – sopraan, alt, (koor Lasst ihn koor II ) + (koor Sind Blitze ,koor I+II))
34. Und siehe – evangelist en Jezus
35. O Mensch – koor (koor I+II)
Deel II
36. Ach, nun ist mein Jesus hin – alt (Koor I )
37. Die aber Jesum griffen – evangelist
38. Mir hat die Welt – koor (koor I+II)
42. Und der Hohepriester – evangelist, Pontifex , Jezus, koor (Er ist des Todes schuldig) (koor I+II)
43. Da speieten sie aus – evangelist, koor (Weissage + Wahrlich, du bist auch einer von denen) (koor I+II)
44. Wer hat dich so geschlagen – koor (koor I+II)
45.Petrus aber saß draußen evangelist, Ancilla 1+2 (sopraan en alt) (=Magd 1 en 2) en Petrus
45 Wahrlich du bist doch einer vond denen (Koor II)
46. Da hub er an – evangelist en Petrus
47. Erbarme dich – (Alt aria)
53.Befiel du – koor (koor I+II)
54.Auf das Fest – evangelist, Pilatus, uxor pilati (een vrouw) koor Barrabam! (koor I+II) Lass ihn kreuzigen (koor I+II)
55.Wie wunderbarlich – koor, evangelist (koor I+II) Choral
56. Der Landpfleger -evangelist en Pilatus
57.Er hat uns allen wohl getan (Sopraan recitativo)
58. Aus Liebe will mein – (Sopraan aria)
62. Da nahmen die Kriegsknechte – evangelist, koor Gegrußet (koor I+II)
63. O, Haupt voll blut – koor (koor I+II)
71. Und von – evangelist, Jezus, koor (Der rufet den Elias (Koor I) + Halt (Koor II)
72.Wenn ich einmal – koor, evangelist
73.Und siehe da der Vorhang – evangelist Koor: Wahrlich dieser ist Gott (Koor I=II)
74. Am Abend – (Bas aria)
75. Mache dich – (Bas aria)
76. Und Joseph nahm – evangelist tot en met maat 8 eerste tel (c- klein) attacca (Dus niet het koor “Herr wir haben gedacht.”)
77. Nun ist der Herr – sopraan, alt, tenor, bas, koor
78.Wir setzen uns – koor I=II
Totale tijdsduur circa 2 uur en 15 minuten
Repetitieschema en aanvang concert
Repetitieschema
Indeling van de scratchdag zaterdag 29 maart 2025 in de in de St. Agathakerk in Beverwijk.
09.00 uur Kerk open
09.30 uur Aanvang repetitie
10.45 uur Pauze
11.00 uur Vervolg repetitie met solisten
12.30 uur Lunchpauze
13.00 uur Vervolg repetitie
15.30 uur Pauze/zaal open voor publiek
16.00 uur Aanvang concert
18.15 uur Einde concert
In de pauzes zijn koffie, thee, frisdrank en versnaperingen tegen betaling verkrijgbaar. U kunt contant of per pin betalen.
Na het concert is er de mogelijkheid om gezellig na te praten met een wijntje of een biertje. Let op: in tegenstelling tot voorgaande jaren is dit voor eigen rekening.
Locatie/route
Locatie/route
De St. Agathakerk in Beverwijk
Met de auto
Plan uw route naar St. Agathakerk in Beverwijk met de auto.
Gratis parkeren vlakbij het centrum kan op parkeerterrein Wijckerpoort, achter het station Emplacementsweg.
Met de bus
De buslijnen 59, 73, 74,78, 167 stoppen bij het station. Het is dan ongeveer 7 minuten lopen naar de St. Agathakerk.
Met de trein
Het is het handigst om met de trein te komen. Het is dan vanaf het station ongeveer 7 minuten lopen naar de St. Agathakerk.
Kijk op onze website voor een kaartje <Klik hier>
Dirigenten/solisten
Dirigenten/solisten
Antonia Dunjko – Sopraan
Antonia Dunjko voltooide haar masterstudies in 2017 aan de Muziekacademie van Zagreb (in de klas van professor Lidija Horvat-Dunjko).
In het academisch jaar 2022/2023 behaalde ze haar tweede master in vocale oude muziek aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag (in de klas van professor Rita Dams).
Ze nam deel aan talrijke masterclasses, waaronder die van Helena Lazarska, Gerhard Zeller, Dunja Vejzović, Daphne Evangelatos, Marijana Mijanović, Olivera Miljakovic, Rosemary Joshua, de Beierse Operaacademie (Monika Hauswalter, Kalle Kanttila) en Ira Siff.
Sinds het seizoen 2017/2018 is ze lid van The Fat Lady Operagroep in Nederland (artistiek leider: maestro Tamir Chasson).
Sinds het schooljaar 2022/2023 is ze gastdocent klassieke zang aan de Muziekacademie van Pula (Kroatië).
Eva Kroon – Alt
Alt-mezzo Eva Kroon heeft een plek verworven als een graag geziene zangeres voor de lagere vrouwenstem in zowel opera, oratorium als het lied.
Ze is regelmatig te gast bij De Nationale Opera: de afgelopen jaren zong ze onder meer Die Stallmagd in Humperdincks Königskinder, Annina in Der Rosenkavalier, La maestra delle novizie in Suor Angelica en Giovanna in Rigoletto. Dit seizoen zal ze nog te horen zijn bij De Nationale Opera in Frau ohne Schatten en Boris Godunov en Mary bij Paula de les Arts in Valencia in Der fliegende Höllander.
Haar repertoire toont een passie voor zowel klassieke als hedendaagse opera met rollen als Amneris (Aida), Hippolyta (A Midsummer Night’s Dream) en Kaiser Wilhelm in de kameropera De Grens van Jan-Peter de Graaff.
Haar concertrepertoire omvat o.a. Bach’s Matthäus-Passion en Johannes Passion, Dvorák Stabat Mater, Rossini’s Petite messe solennelle en Stabat.
Foto: Alina Fejzo
Gerben Houba – Tenor
Gerben Houba is fulltime klassiek zanger sinds 2003, na een periode van 12jaar waarin hij zijn actieve zangleven combineerde met een studie economie en een baan als vermogensbeheerder. Sinds hij zich volledig richt op zijn professionele zangcarrière, is hij een veelgevraagde solist op het gebied van oratorium, opera en muziektheater, maar ook een actieve ensemblezanger bij diverse professionele gezelschappen. Verder is hij medeoprichter van Vocaal Kwartet Quatre Bouches. Op aanraden van zijn muziekleraar Cees Mobach begon Gerben op zeventienjarige leeftijd met zanglessen. Voor zijn ontwikkeling als uitvoerend zanger zijn verder de volgende personen belangrijk geweest: dirigent Daniel Reuss, zangpedagoog Geert Berghs, ademcoach Paul Triepels en regisseur Maarten Vonk. Gerben volgde masterclasses bij Margreet Honig en Kurt Equiluz. Zijn huidige coach is Marcel Reijans. In 2010 ontving Gerben op het Peter de Grote festival in Groningen de Honorary Award for outstanding Musicianship. Gerben soleerde in diverse producties op het gebied van opera en muziektheater. Zo zong hij de titelrol in Orfeo van Monteverdi, Ismaële in Nabucco van Verdi, Cinna in La Vestale van Spontini, de titelrol in de wereldpremière van Dichtertje van Harke Jan van der Meulen, Thyeste van Jan van Vlijmen en had hij een grote dubbelrol in Cajanus, een gigantische opera van Egon Kracht. Bij de traditionele oratoria is Gerben een veelzijdig solist met een repertoire van Barok tot Modern. Het is onmogelijk hier volledig te zijn, maar regelmatig terugkerende werken zijn de Mattheüs- en Johannespassie van Bach (waarin hij zowel de aria’s als de evangelistpartij zingt), de Petite Messe Solennelle van Rossini, het Requiem van Mozart, de Messiah van Händel en het Stabat Mater van Haydn. Voorbeelden van meer moderne werken waar Gerben de tenorsolo in vertolkt zijn Strawinsky’s Cantata, Canticum Simeonis van Barbe, The Volnich Cyphermanuscript van Kyburz en Sonnengesang van Goebaidoelina. Gerben maakte van 1995 tot 2011 deel uit van de vaste bezetting van Cappella Amsterdam. Tegenwoordig is hij verbonden aan het Groot Omroepkoor. Als remplaçant zingt hij bij gelegenheid bij gezelschappen als De Nationale Opera, het Nederlands Kamerkoor en Collegium Vocale Gent.
Marijn Zwitserlood – Bas
Bariton Marijn Zwitserlood studeerde zang aan het conservatorium van Utrecht bij Harry Peeters en voltooide zijn opleiding in 2006. Kort daarna behaalde hij de tweede prijs op het Christina Deutekom Concours. Hij volgt regelmatig lessen bij Manuela Ochakovski en volgde masterclasses bij onder andere Christa Ludwig en Sergei Leiferkus.
Al tijdens zijn conservatoriumtijd was Marijn een veelgevraagd solist bij koren en orkesten in Nederland. Hij soleerde in verschillende werken van Bach, Brahms, Mozart, Verdi en anderen. In 2023 zong hij de rol van Berend Boef in Mozart vs. Salieri en in 2022 de rol van Karel Stekelveer in Trijn. Andere operarollen zijn onder meer Dulcamara in l’Elisir d’amore, Schaunard in La Bohème en Don Alfonso in Cosi fan tutte. Marijn is ook remplaçant bij het koor van de Nationale Opera.
Ton Idsinga – Bariton
Gewerkt als Fysiotherapeut en later cranioSacraal therapeut in Rotterdam Feijenoord,
In de zelfstandige praktijk heeft hij zich vooral gericht op Zangers en Dansers, daarvoor volgde hij
vele studies in het buitenland. Naast het werk is er altijd tijd geweest om te zingen.
Sinds zijn pensionering heeft het zingen een grotere vlucht genomen en wordt hij nu gevraagd voor
kleine rollen.
Martin van der Brugge – Dirigent
Martin van der Brugge (1966) behaalde zijn diploma orkestdirectie aan het Rotterdams Conservatorium in 1990 en zijn diploma koordirectie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag in 1994. Hij volgde onder meer lessen bij Arie van Beek, Jan Boogaarts en Ed Spanjaard. Tevens nam hij deel aan internationale masterclasses, waaronder de Wiener Meisterkurs onder leiding van Julius Kalmar. In 1993 nam hij deel aan het internationale dirigentenconcours Dinu Niculescu in Braçov (Roemenië) en kwam tot de halve finale.
Naast het dirigeren heeft hij met succes de eerste Masterclass voor dirigenten in Bulgarije georganiseerd. In 1996 heeft hij in Bulgarije ook concerten gegeven met het Vidin Philharmonic Orchestra, waarvan hij vaste gastdirigent was.
In het seizoen 2004 was Martin benoemd gastdirigent van het Mersin State Opera and Ballet in Turkije. Verschillende producties, waaronder Rigoletto van Verdi, zijn onder zijn leiding uitgevoerd. In Nederland heeft Martin Sing Along Events opgericht voor het opzetten van meezingevenementen.
Niek van der Meij – Organist
Niek van der Meij studeerde hoofdvak orgel bij Bert Matter en Leo van Doeselaar aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.
In 1996 sloot hij zijn studie af met het diploma Uitvoerend Musicus. Vervolgens studeerde hij enige jaren aan de Hochschule der Künste te Berlijn, waar hij cum laude afstudeerde. Daarnaast volgde hij masterclasses bij Albert de Klerk en Charles de Wolff.
Niek van der Meij is naast organist ook repetitor/begeleider van diverse koren in en rond zijn woonplaats Katwijk, en speelt regelmatig met het Radio Filharmonisch Orkest.
Symfonieorkest Haerlem
Sinds de oprichting in 1938 is het Symfonieorkest Haerlem (SOH) een vaste waarde in Haarlem en omstreken. Met ruim 50 leden, onder leiding van dirigent Nicholas Devons, streeft het orkest naar muzikale perfectie en vriendschappelijke sfeer. Het SOH staat bekend om zijn jaarlijkse concerten, waaronder optredens in de Philharmonie en het begeleiden van de Matthäus Passion. Naast deze concerten organiseert het orkest kamermuziekavonden en concertreizen, waardoor leden hun talenten kunnen delen en nieuwe ervaringen kunnen opdoen.
Matthäus Passion van Bach
De Matthäus Passion
De Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach is een iconisch werk uit de barokke muziek en wordt beschouwd als een van zijn meesterwerken. Gecomponeerd in 1727, is dit oratorium een muzikale vertelling van de lijdensweg van Jezus Christus, gebaseerd op het Evangelie volgens Matteüs.
Het werk is verdeeld in twee delen en omvat een rijke variëteit aan muzikale vormen, waaronder koralen, aria’s, en recitatieven. Het verhaal volgt de gebeurtenissen van het lijden en de kruisiging van Jezus, van het laatste avondmaal tot zijn dood aan het kruis.
Een belangrijk kenmerk van de Matthäus Passion is de emotionele intensiteit en de diepgaande reflectie op de menselijke ervaring en verlossing. Bach gebruikte een uitgebreide orkestratie en een aantal vocale solo’s om de dramatiek en het drama van het verhaal te benadrukken. De koralen spelen ook een cruciale rol, vaak als momenten van contemplatie en gemeenschap voor de toehoorders.
Het werk staat bekend om zijn complexiteit en de techniciteit van de muziek, maar ook om de geestelijke en religieuze diepgang. De Matthäus Passion wordt vaak uitgevoerd tijdens de paasperiode en blijft een belangrijk stuk in het repertoire van veel orkesten en koren wereldwijd. Het is niet alleen een indrukwekkend muzikaal werk, maar ook een belangrijke culturele en spirituele ervaring.
Nederlandse Bachvereniging
Kampen Boys Choir
Jos van Veldhoven, dirigent
Solisten Coro 1
Benjamin Hulett, evangelist
Griet De Geyter (Dienstmeisje I, Pilatus’ vrouw), sopraan
Tim Mead, alt
Robert Murray, tenor
Andreas Wolf (Jezus), bas
Solisten Coro 2
Lore Binon, sopraan
Alex Potter (Getuige I), alt
Charles Daniels (Getuige II), tenor
Sebastian Noack (Judas, Pilatus), bas
Tekst
Achtergrond
Nieuwsbrief maart 2025
Bach en het getal (vervolg)
Het getal 14 heeft bovendien een directe verwijzing naar Bach zelf, omdat de getalswaarde van de letters in zijn naam (B = 2, A = 1, C = 3, H = 8) optelt tot 14. Dit is geen toeval maar een bewuste keuze van Bach, die bekend stond om zijn voorliefde voor numerieke symboliek in zijn composities.
De oplettende lezer zal daarbij iets opvallends opmerken: in het Duitse notenschriftsysteem wordt de B zonder verhoging aangeduid als B, terwijl de B♭ (B mol) de letter H krijgt. Dit unieke systeem, dat afwijkt van de Angelsaksische muzieknotatie, speelt een belangrijke rol in de muzikale en wiskundige structuren die Bach in zijn werken verwerkte.
De bijzondere herhaling van het getal 14 in zijn muziek wordt door veel onderzoekers en muziekwetenschappers beschouwd als een soort persoonlijke handtekening van Bach. Hij verweefde dit getal op subtiele wijze in verschillende aspecten van zijn composities, als een vorm van zelfreferentie en als een eerbetoon aan zijn eigen naam. Dit versterkt de indruk dat zijn werken niet alleen muzikaal meesterlijk zijn, maar ook diep doordacht en intellectueel gelaagd.
Kijk en luister naar een YouTube-filmpje waarin musicoloog Dr. Todd Samra deze symboliek onderzoekt met interessante berekeningen in de werken van Johann Sebastian Bach, waarbij gebruik wordt gemaakt van nummeralfabetten.
De Matthäus Passion van Bach (integraal)
Datum: Zaterdag 29 maart 2025
Locatie: St. Agathakerk, Beverwijk
Inschrijven: Via het inschrijfformulier
Toegangskaarten: Concert om 16.00 uur – Bestel hier uw kaarten
Meer informatie: Bezoek onze website
Help ons met verspreiden van flyers en ontvang korting!
Draagt u Sing Along Events een warm hart toe? Als u ons helpt flyers te verspreiden, ontvangt u van ons korting op de deelnameprijs voor een van onze evenementen. U kunt de flyers in de plaatselijke supermarkt ophangen, neerleggen in de buurtbibliotheek of meenemen naar uw koor. Stuur ons een e-mail met uw adresgegevens, en dan sturen wij u een enveloppe met 50 flyers toe. Als u meer flyerboekjes wilt verspreiden, laat het ons dan weten. . Stuur een mail naar secretariaat@singalongevents.nl met uw (post)adres waar we de flyers naartoe kunnen sturen. Als dank ontvangt u een kortingsbon van 7,50 euro voor een van onze evenementen.
Adverteren in uw programmaboekje?
Sing Along Events wil graag adverteren in het programmaboekje van uw koor en zo uw concert sponsoren. Stuur een e-mail naar info@singalongevents.nl of neem telefonisch contact met ons op via 071-361 94 86.
Nieuwsbrief februari 2025
De opening van Bachs Matthäus Passion begint puur instrumentaal, zonder tekst. De toonsoort die Bach hier gebruikt is e-klein, dat in die tijd symbool stond voor droefenis mét een sprankje hoop.
Het muziekgenre waar Bach in de beginmaten naar verwijst, is de tombeau. De tombeau is een langzame, statige Franse dans uit de 17e eeuw die uitdrukking geeft aan zwaarmoedige emoties. Dat blijkt bijvoorbeeld uit een zacht pulserende bas, waar je ook wel doodsklokken in kunt horen. Een ander kenmerk van de tombeau zijn stijgende en dalende melodielijnen met kleine toonafstanden die een beetje wringen. Weelderige lijnen van de blazers en de strijkers bloeien op en gaan weer de diepte in. Je hoort als luisteraar meteen: dit is een dramatisch begin van een tragisch verhaal.
Dan volgt het retorische vraag- en antwoordspel. ‘Zie’, zingt koor I, waarop koor II met gespeelde naïviteit vraagt: ’wie?’, waarop het veelbetekenende antwoord luidt: ‘de bruidegom’. Dat is een van de sleutelwoorden uit de Matthäus, direct afkomstig uit het oudtestamentische ‘Hooglied’. Helemaal aan het eind van de passie, wordt in het slotkoor wederom gerefereerd aan datzelfde Hooglied en aan de eenwording van bruid en bruidegom, sinds de middeleeuwen een symbool voor de eenwording van Christus en zijn kerk.
Het openingskoor kreeg van Bach een voor zijn tijd ongekend grote omvang. Aan het dubbelkoor wordt nog een derde zanglijn toegevoegd, vaak gezongen door een jongenskoor. Dit koor zingt een oud luthers koraal, ‘O Lamm Gottes, Unschuldig’. Voor de kerkgemeente een ware meezinger, door Bach op ingenieuze wijze door het geheel geweven. Hier komen de leidmotieven van de hele passie langs: het onschuldige Lam, aan het kruis geslacht, het geduld van de lijdende Jezus, de zonde der mensheid als vooruitwijzing naar het verraad van Judas. Hier al klinkt het ‘Aus Liebe’, als voorbode van de aria, en ook het ‘Erbarme dich’ krijgt al een verwijzing in deze koraaltekst. Er is een voortdurende wisselwerking tussen de vragen en antwoorden van de twee koren, en het meer beschouwelijke commentaar van het koraal daarboven.
Zing mee met onze uitvoering van de Matthäus Passion op zaterdag 16 maart 2024 in de Dominicuskerk in Amsterdam. Kaarten zijn te bestellen via het inschrijfformulier.
Luister hier naar het openingskoor van de Matthäus, uitgevoerd doorhet Malmö Kamerkoor en Orkest in 2009.
De Matthäus Passion van Bach (integraal)
Datum: Zaterdag 29 maart 2025
Locatie: St. Agathakerk, Beverwijk
Inschrijven: Via het inschrijfformulier
Toegangskaarten: Concert om 16.00 uur – Bestel hier uw kaarten
Meer informatie: Bezoek onze website
Nieuwsbrief januari 2025
Marc Kennel is een musicus en wetenschapper, maar hij is vooral bekend als een expert op het gebied van de relatie tussen muziek en wiskunde. Hij heeft zowel een achtergrond in muziek als in de wetenschappen, en heeft zich gespecialiseerd in het onderzoeken van de wiskundige aspecten van muziek, zoals de structuren en patronen die muzikale composities kunnen bevatten. Zijn werk richt zich vaak op het ontdekken van de wiskundige principes die ten grondslag liggen aan de muziek van grote componisten zoals Bach, en hoe deze principes verband houden met de theorieën van symmetrie, getallen en ritme.
In deze (Engelstalige) video geeft expert Marc Kennel een gedetailleerd voorbeeld van het gebruik van het getal 14 in Bachs werk.
Nieuwsbrief december 2024
Bij de uitvoering van de Matthäus-Passion in de Thomaskirche in Leipzig stonden de twee koren waarschijnlijk op de volgende plaatsen:
Koor 1 (het “eerste” koor): Dit koor stond waarschijnlijk in het hoofdkoor van de kerk, dichtbij het altaar, waar het samen zong met het eerste orkest. Dit zou het centrale koor zijn, dat meestal de grotere delen van de muziek uitvoerde.
Koor 2 (het “tweede” koor): Het tweede koor stond waarschijnlijk aan de andere kant van de ruimte, vaak in de zijbeuken van de kerk, zodat het een effectief “gesprek” kon aangaan met het eerste koor. In sommige gevallen stond het tweede koor ook achterin de kerk, waar het in contrast stond met het eerste koor aan de voorkant.
Door de koren in verschillende delen van de kerk te plaatsen, creëerde Bach een ruimtelijk effect waarbij de muziek letterlijk door de ruimte leek te bewegen, wat een extra dimensie toevoegde aan de uitvoering. Dit arrangement versterkte de dramatiek van het werk en zorgde ervoor dat de luisteraars het gevoel kregen midden in het lijdensverhaal te staan, omgeven door het geluid van de koren en orkesten.
Matthäus-Passion in de Thomaskirche in Leipzig | Thomanerchor Leipzig, Akademie für Alte Musik Berlin & Andreas Reize
Nieuwsbrief november 2024

Johann Sebastian Bach stond niet hoger op de lijst van kandidaten voor de functie van Thomascantor in Leipzig vanwege zijn reputatie en status op dat moment. Hoewel Bach bekendstond als een briljante organist en een begenadigd componist, werd hij in zijn tijd vooral gewaardeerd als vakman binnen de kerkmuziek en minder als een ‘publiekslieveling’ zoals Telemann. Georg Philipp Telemann genoot brede bekendheid en werd geprezen om zijn veelzijdigheid en toegankelijke muziekstijl. Christoph Graupner had eveneens een sterke reputatie als hofcomponist en leek daarnaast, door zijn diplomatieke ervaring, bijzonder geschikt om de veeleisende taken van een Thomascantor te combineren met het politieke spel binnen Leipzig.
Bachs positie werd bovendien beïnvloed door de praktische en sociale verwachtingen van het stadsbestuur. Zij zochten een kandidaat die niet alleen muzikaal bekwaam was, maar ook goed kon omgaan met de bestuurlijke eisen van de functie, zoals het leiden van de muziekschool en het onderhouden van een goede relatie met de kerkgemeenschap. Bachs wat eigenzinnige karakter en zijn focus op artistieke perfectie werden gezien als mogelijk obstakels.
Leipzig koos uiteindelijk voor Bach omdat hij, ondanks hun aarzeling, onmiskenbare muzikale kwaliteiten liet zien. Bovendien hadden ze door de weigeringen van Telemann en Graupner beperkte opties. Na zijn auditie en een sterke aanbeveling van verschillende invloedrijke figuren, waaronder de prins van Köthen, wisten de bestuurders dat Bach een solide keuze was.
Ironisch genoeg bleek de keuze voor Bach een zegen. Zijn vernieuwende benadering van kerkmuziek tilde Leipzig naar nieuwe hoogten. Door zijn passie voor muziek en zijn zoektocht naar perfectie maakte hij de stad tot een belangrijk centrum in de klassieke muziekgeschiedenis.
Zing mee met de De Matthäus Passion van Bach in Beverwijk
Programma: De Matthäus Passion van Bach
Inschrijven
Inschrijven voor de Matthäus Passion scratch en bestellen bladmuziek/oefen-cd